[Fabia 1 MPI 1.4] Stelmotoren (?) aanjager/airco laten vervangen

dlmh

Senior Member
Beste allen,

Inmiddels alweer een jaartje geleden dat wij onze Fabia 1 Combi MPI 1.4 hebben gekocht. Tot op heden nog steeds erg tevreden, en met een gemiddeld verbruik van 1:15 (stad/snelweg) en een verbruik van 1:17 op lange afstanden mogen we zeker niet klagen.

Er zijn echter wel wat mankementjes die we vroeger of later willen laten fixen.

Aanvankelijk leek de Fabia last te hebben van de beruchte lekke koppakking, maar na een grondige reiniging van het koelvloeistofreservoir is er geen nieuwe sludge ontstaan (inmiddels half jaar en 7000 km verder).


Tweede probleem is wat hardnekkiger en dat is dat de aanjager, en soms ook de airco, in het standje "verkoolde wenkbrauwen" schieten. Paar minuten later is dit vaak weer over. Van wat ik er van begrijp heeft dit te maken met de stelmotoren van de kleppen en zou dit door een vakkundig persoon vanuit het dashboard gedaan kunnen worden.

Nou ben ik geen vakkundig persoon, dus er zit niks anders op dan dit door een garage of dealer laten te verhelpen. Maar wat zijn hiervoor de verwachte kosten? Iemand een goed adres hiervoor in regio Utrecht?

Dank!
 

R.Heikamp

Forumguru
als het inderdaad de stelmotoren zijn dan kan je rekenen op een vrij fors kostenplaatje (meeste is arbeid) wat ik heb begrepen is dat het dashboard eruit moet.
 

Antera

Donateur
. Is idd een flink klusje en weet niet wat de dealer rekent. Hoor je en tikkent geluid achter het dashboard als je stil bent en de airco aan hebt? Indien je wilt kan ik wel eens kijken wat ik voor je kan betekenen

je kan ook even de kleppen opnieuw calibreren om te kijken of dit helpen gaat soms lost dit het probleem ( tijdelijk) op.
 

martijn v o

Forumguru
Bij andere auto's uit de VAG groep (VW passat in this case) plaatst men wel eens een ander clima paneel en dat helpt ook, dat is beter dan je vingers openhalen aan de motoren.
 

Cordoba

Forumguru
Clima of verwarmingspaneel vervangen lost in dit geval niets op: het gaat om de stelmotoren zelf. Bij een garage moet je al snel rekenen op een bedrag van 400-500 euro: zo'n 130 euro voor de stelmotor en de rest arbeid. Als je niet buiten je eigen regio wil gaan, zul je hoogst waarschijnlijk vast zitten aan een dergelijk kostenplaatje.

Als je wat verder wil rijden om fors kosten te besparen kan er misschien meer. Je zou kunnen vragen aan @Monteurtje bij welke garage hij werkt, en wat de kosten daar zijn: Monteurtje kan het door ervaring zonder het complete dash te demonteren. Als zijn baas dan niet het standaard aantal uren voor die klus rekent (ik geloof dat er 4,5 uur voor staat) en een schappelijk tarief berekent, is het de moeite waard om daar naar toe te rijden. (Monteurtje werkt ergens in de Zuid-Holland, exacte locatie ken ik niet).

@Joske gebied wat ik oorspronkelijk noemde daar zitten iets van 3-4 dealers als het er niet meer zijn, in aangepaste aanduiding zullen dat tientallen dealers zijn.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
@Cordoba

Monteurtje had aangegeven een zekere anonimiteit te willen behouden op het forum om geen problemen te (kunnen) krijgen.. Pas jij je post even aan betreft locatie? ;)
 

dlmh

Senior Member
Beste allen,

Dank voor het meedenken.

@Cordoba begrijp ik goed dat dit dus sowieso de stelmotoren zijn? @Antera En dat tikkende geluid, zou dat hoorbaar moeten zijn als de motor uitstaat? Zal er vanavond even naar kijken. En bedankt voor het aanbod!

Ik vind het geen probleem om een stukje te rijden wetende dat ik door een professioneel Skoda-liefhebber wordt geholpen. Zuid-Holland is nou ook niet bepaald de andere kant van de wereld vanaf Utrecht ;)

Wellicht dat @Monteurtje me een berichtje kan sturen als hij deze klus ziet zitten...
 

milanseegers

Forumguru
Ik heb sporadisch last van het zelfde probleem. Niet genoeg om er echt direct wat aan te willen doen. Uitlezen bij @Yuxel in Haarlem (voortreffelijk geholpen b.t.w.) gaf een code die ik even vergeten ben... ben benieuwd om welke kleppen/monoren het precies gaat?
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Milan ook al aangeeft: uitlezen geeft zekerheid over de stelmotoren. Ik had bij toeval(tijdens uitlezen/aanpassen instellingen) al de foutcode gekregen, voor ik zelf ook maar iets gemerkt had. Na een maandje trad het probleem inderdaad merkbaar op. In eerste instantie de kachelbediening vervangen (onderdeel van sloopauto), om nog even te checken, maar geen resultaat, dus direct de stelmotor van de kachel laten vervangen, en nooit meer een probleem gehad.

Ik zal zonder uitlezen van foutcodes niet met 100% zekerheid durven zeggen dat het de stelmotoren zijn, maar de kans is wel heel groot, maar er kan altijd een heel bijzonder geval zijn. Met uitlezen/testen via VCDS kun je vooraf 100% zeker zijn, en uitlezen kan via één van de specialisten hier op het forum, óf bij de garage (bij voorkeur in elk geval Skoda/Seat/VW of Audi-dealer), en vraag om het nummer van de foutcode: er zijn veel foutcodes met gelijke of bijna gelijke omschrijving, maar wel met een andere oorzaak.
 

Monteurtje

Forumguru
Sorry maar daar begin ik niet aan. Dan kan ik waarschijnlijk bezig blijven. En ik mag van mijn baas in de garage niet bijklussen. Zal ook raar staan als ik daar bezig ben met een Skoda.
 

turboturbo

Forumguru
Laten ons zuinig zijn op @Monteurtje en hem vooral bewaren voor zijn immer vakkundig advies op dit forum, en qua uitvoering / 'laten doen' met rust laten! :rockon::jaja:

@dlmh er zwerft een uitgebreide how-to rond op het internet van een pool die het zelf gedaan heeft, incluis dashboard demonteren. Moeilijkheidsgraad: tough!
Staat dacht ik wel in een van de andere draadjes over het stermotoren / stappenmotor probleem, waar volgens mij ook nog tips van Monteurtje in staan voor als je het zelf wilt doen.
 

martijn v o

Forumguru
Dat ligt er wel aan welke stelmotoren er defect zijn, die van de bestuurderzijde en bijrijderszijde is wel te doen maar de overige 5! zijn wat ingewikkelder.
 

Cordoba

Forumguru
Sorry maar daar begin ik niet aan. Dan kan ik waarschijnlijk bezig blijven. En ik mag van mijn baas in de garage niet bijklussen. Zal ook raar staan als ik daar bezig ben met een Skoda.

Duidelijk:thumbsup: Ik had het idee dat je misschien voor de baas wat extra werk kon binnenhalen, tegen een tarief wat zowel voor jouw baas als de klant aantrekkelijk is, maar blijkbaar kan/mag dat niet. Ik heb nooit de bedoeling gehad om je moeilijkheden te bezorgen, maar heb je toch blijkbaar in een wat lastige positie gebracht. Mijn excuses daarvoor.

@martijn v o Ik weet niet hoe je aan 5 stelmotoren voor de Fabia I komt, maar bij mijn weten is er één voor de recirculatieklep (vrij makkelijk te wisselen) en één voor de temperatuurregeling van de kachel, en dan houd het volgens mij op voor een Fabia I met handmatige airco.
 

martijn v o

Forumguru
@Cordoba: Oeps zou kunnen ik was bezig geweest met de mijne die heeft zo'n automatische clima en daar bleken bij de outputtest en het uitlezen er 7 in te zitten.
 
Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
Nu @Cordoba het zo zegt; bij het uitlezen gaf de recirculatie klep een melding.. Weet niet zeker of dit dan ook de boosdoener is van het plotseling warm worden.
 

Cordoba

Forumguru
@milanseegers Zijn 2 verschillende stelmotoren, en dus ook 2 verschillende problemen en foutcodes Milan. In de praktijk is het wel zo, dat als de ene stelmotor problemen geeft, de ander heel snel volgt, eigenlijk vergelijkbaar met een lampje wat kapot gaat: gaat het linker lampje kapot, dan is de kans groot dat het rechter lampje binnen afzienbare tijd volgt.
 

dlmh

Senior Member
Dank iedereen, en natuurlijk geen probleem @Monteurtje !

Ondanks dat ik vrij handig ben met electronica en klussen in huis ga ik hier toch echt niet mijn vingers aan branden. Ik pleeg wel een belletje naar de dealer in De Meern om te kijken wat zij hier voor rekenen.

Ik post hier wel eventuele updates!
 
Bovenaan Onderaan