Fabia 1.2TDI 2011 start en slaat tig keer af 's ochtends als wagen schuin staat!

beste kenners,

fabia loopt en rijdt perfect. start altijd perfect en trekt perfect...echter...heb nu gemerkt, dat als de wagen aan de rechterzijde wat omhoog stond op de stoep schuin geparkeerd zeg maar, dat de wagen in de ochtend steeds afslaat. na 20 keer starten blijft hij lopen en rijdt dan weer normaal.
paar keer meegemaakt en tussendoor vlak geparkeerd geen enkel probleem.
een keer gehad dat spiraal bleef knipperen en een andere keer met startprobleem weer geen lampje dat bleef knipperen. heel vreemd.
al wat gezocht op het net, echter compleet uiteenlopende oorzaken van contactring op startslot tot sensoren tot ringetjes van de verstuivers tot brandstofpomp.....
misschien dat iemand toevallig ook zo'n zelfde euvel had?
normaal onderhoud. 185k gelopen.
 
tank gewoon zeker half vol. filter 30000 terug vervangen. ik heb in 35 jaar diverse auto rijden en sleutelen nog nooit een verstopt filter meegemaakt. jawel, 1x toen ik in een 30 jaar oude merc diesel met plantaardige olie ging rijden :-).....maar toen alleen nog filter in de tank waar zwarte glibberige afzetting op kwam...
en het gekke is; alleen bij die scheve stand blijkbaar een startprobleem.....rechte stand niet...
 

Duijzer

Donateur
Als je tank halfvol zit en je filter schoon is, is de volgende verdachte valse lucht in het systeem. Het kan zijn dat je brandstofpomp niet goed meer is, maar waarom het dan alleen optreedt als de auto schuin staat weet ik ook niet..
Een afsluitring van de verstuiver zou kunnen, dan loopt er compressie/druk weg. Die heeft een verstuiver nodig, dus eigenlijk probeer je dan op twee cylinders te starten. Dat verklaard het slechte starten, maar waarom dan alleen als de auto scheef staat...?
 
rechte stand; prima en snel starten. schuine stand; start en slaat meteen weer af. kan ook geen gas geven. heel apart. de vag techniek in nuenen kent het probleem niet zegt men. ben ik dan de eerste met de 1.2tdi motor? :-)
 

Canon-Eye

Forumguru
De eerste? Geen idee. Ik heb 7 jaar met zo'n 1.2TDI gereden, 160.000km totaal en die zal ongetwijfeld ook af en toe scheef hebben gestaan, maar dit probleem heeft zich bij mij nooit voorgedaan.
De kortetermijn-workaround lijkt me simpel: scheefstaand parkeren zoveel mogelijk vermijden... :pardon:

Maakt het trouwens nog uit naar welke kant hij overhelt?
 

Duijzer

Donateur
Het zou interessant zijn om eens te kijken of je het euvel kunt reproduceren met een computer eraan. En of je dan kunt zien wat bijvoorbeeld de brandstofdruk is op het moment dat hij start en weer afslaat.

Een idee dat me te binnen schiet is: zit bij de 1.2 ook het brandstoffilter rechts, redelijk vooraan? Het zou kunnen zijn dat hij ergens valse lucht haalt, waardoor je brandstoffilterhuis terug loopt. De tank zit immers lager dan het filter.
Je zou eens kunnen kijken als je hem schuin parkeert, een tijdje laat staan, en dan het filterhuis open maakt. Als dat niet vol zit heb je lucht in het systeem. De motor start dan op de brandstof die nog in de leiding zit, maar slaat af omdat er geen brandstofdruk is.
 
ja, rechts vooraan, als je in de auto zit gezien. maar hoe zou daar opeens een lek komen? en hoe start de wagen dan na wissel van filter?
 

Tees

Donateur
Ik denk dat het sowieso goed is om op foutmeldingen uit te gaan lezen, ik lees nergens terug dat je dat al eens gedaan hebt?
 
daarvoor moet ik dan naar een garage. en het gekke; de eerste 2 x storing wel een foutmelding, andere keer weer niet...met dezelfde storing...dus das ook al vreemd.
 

Tees

Donateur
Maar je hebt het nu over een foutmelding, dan bedoel je denk ik een lampje oid? Want er zijn heel veel meer foutmeldingen die wel in de ECU opgeslagen worden en geen lampje opleveren. En bovendien zijn er een paar 1000 foutcodes, en maar een stuk of 10-20 lampjes, daarom geven die foutcodes zoveel informatie. Ik zou dus even een garage opzoeken, of iemand met VCDS die in de buurt woont (er is een lijst in het desbetreffende forumonderdeel van wie waar woont met VCDS)
 

Duijzer

Donateur
ja, rechts vooraan, als je in de auto zit gezien. maar hoe zou daar opeens een lek komen? en hoe start de wagen dan na wissel van filter?
Toevallig afgelopen zaterdag mijn brandstoffilter vervangen. Precies dat, starten, lopen, afslaan. Weer starten, lopen, afslaan. Derde keer starten blijft hij lopen.
 
Met recht staan ook opeens storing. Nu iets anders wel starten en rijden maar geen power. Geen turbo. Dus later weer stop en start en probleem dagen niet meer gehad. Toen maar naar het nieuwe pand van vag Nuenen gebracht. Kan van alles zijn....ze zijn begonnen met klep van egr dicht te zetten. Was al jaren terug software matig uitgesloten. Jaar daarna nog een keer een ander klepje van vacuümpomp vervangen. Gaf toen ook storing. Enfin nu hopen dat ie weer een paar jaar zonder storing kan.
 
Ja, daar is ie weer. Storing terug. Nu stond de wagen links iets hoger. We gaan het zien. Vorige probleem was uiteindelijk opgelost na 3x terug bij vag techniek. 1 verstuiver van 700 euro.. . Misschien nu verstuiver nr. 2 of 3...
 

turboturbo

Forumguru
Je bedoelt dat het probleem zoals door jou omschreven in het begin van dit topic, dat daarvan de oorzaak de verstuiver was uiteindelijk?

Heel lang is het dus niet weggebleven helaas….
 
Bovenaan Onderaan