Fabia 1.2 TSI doorrijden of kiezen privat lease

Beste leden,

Tot heden ben ik een tevreden Fabia (2010) rijder maar nu naar bijna 10 jaar begint toch links en rechts wat probleempjes op te treden. waardoor ik na bijna 150.000 km begin te twijfelen om door te rijden tot bittere eind of nu verkopen en overstappen naar private lease Egolf of LEAF (aanbieding rond 300 euro

de laatste 6 maanden heb ik al de volgende kleine problemen gehad

slot deur rijder defect
Motor ruit mechanisme rijders kant defect.
Wiellager rechts
Remslang links achter
olieafscheider

Gezien het aantal kilometer zal het niet lang duren tot Turbo of andere zaken erbij komen. Als ik de kosten zoals afschrijving, verzekering, wegenbelasting optel kom ik op dikke 300 euro uit maandelijks. Via de Anwb nogmaals gecheckt en dat bedrag is bijna het zelfde.

Deze auto word hoofdzakelijk voor woonwerk (70km) en regelmatig voor boodschappen.

De vraag is nu Elektrisch auto private lease vanaf 299 euro (subsidie) of kleine auto kopen zoals UP of doorrijden.

Bedankt voor jullie advies
 

Electric

Senior Member
Ik zou zelf niet kiezen voor private lease. Vindt dat nog steeds te duur en je komt lastig onder een contract uit als je wat anders wilt gaan rijden.

Waarom niet een auto van 3 a 4 jaar oud? Dan is de grootste afschrijving er vanaf en je kunt weer even probleemloos rondrijden
 

brepus13

Forumguru
Een turbo en koppeling etc kunnen prima veel langer mee dan 150k hoor. Uiteraard valt en staat alles bij fatsoenlijk onderhoud en normaal gebruik. Onderaan de streep zal door rijden altijd goedkoper zijn. ( ook met een grotere reparatie. Bovendien is de auto dan nog steeds van jou en bij lease betaal je voor iets wat niet van jou zal zijn. Lease heeft voordelen maar persoonlijk zal ik het niet zo snel doen. Dan maar geen nieuwe auto rijden :-)

met een kleine investering zou je ook nog kunnen overwegen een iets nieuwere auto aan te schaffen met minder km?
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat private lease betreft, let even goed op de beperkingen die bij de geadverteerde prijzen horen, meestal 10.000km. Ga ja daaroverheen, en dat doe je, dan wordt het best wat duurder. Nieuwe auto is natuurlijk altijd lekker, en wordt met private lease aantrekkelijk voorgespiegeld, Maar je betaalt uiteindelijk ook voor die nieuwe auto, en de leasemaatschappij moet er ook aan verdienen. Voordeel is de zekerheid, geen extra kosten (voor zover je binnen de afgesproken kilometers blijft), Maar ook de zekerheid dat je 4 of jaar elke maand datzelfde bedrag moet aftikken. Persoonlijk zou ik bij jouw kilometeraantallen eens goed rondkijken voor een leuke tweedehands, maar ik ben jou niet.
 
Collega van mij heeft net een E Golf voor net iets meer dan 300 € per maand private lease, maar vorig jaar (2019) al besteld. Nu kost precies dezelfde ineens ruim 500 per maand....
 

Antera

Donateur
Kijk zeker goed uit. vooral de maximale aantal kilometers kan een probleem worden. Ga je er overheen ga je veeeeell bij betalen want daar staat een boete op. Privat lease is leuk maar het is een nieuwe auto. Die gaan normaal niet stuk en hebben dus geen extra kosten de eerste paar jaar. Daarmee betaald je dus alleen voor de auto zelf. De rest eigenlijk niet want ook met een nieuwe auto die je zelf koopt valt een groot deel onder de garantie.

ik zou een auto kopen met de kop eraf waarmee het wel je eigen auto is en niet dat je 3 jaar hebt betaald en alsnog niks hebt.
 
Tot 10000km/jr kan het soms wel uit t.o.v de afschrijving van een nieuwe eigen auto. Daarboven is PL knap duurder. Persoonlijk zou ik niet willen vast zitten aan een vast maandelijks termijn bedrag ook al komt een privé auto misschien op soortgelijk geld uit. Je bent met een privé auto toch veel flexibeler qua kosten.
 

Me Zelf

Forumguru
Voor beiden valt wat te zeggen. De PL actie voor de citigo e iv was zo goed dat ik daar niet veel knaps anders van kan rijden (325 euro met 30.000 km per jaar en natuurlijk zeer lage “brandstof” kosten). Maar zoals gezegd dat was een actie: je moet het dus wel treffen / uitzoeken.
 

jesse_s93

Donateur
Ik heb zelf een private lease auto. Bevalt tot nu toe erg goed. Ik heb het contract afgesloten voor 25.000 km en 48 maanden. Dan betaal je wel een behoorlijk bedrag per maand. Bij mij is het echter: of een leaseauto van het werk waarbij je de keuze hebt uit twee modellen zonder keuze van opties, of een cash optie. Ik heb nu dus gekozen voor cash optie en daarbij zelf de Scala samengesteld. Is iets duurder per maand, maar daar heb ik dan ook een veel rijker uitgeruste auto voor terug.

Bij mijn contract krijg je 0,03 cent per km terug als je minder km's maakt en betaal je 0,09 cent per teveel gerede kilometers.

Private lease is ook een stukje timing. Sommige modellen worden een korte periode voor een actietarief weggezet omdat ze van de voorraadmodellen af willen. Dat zijn vaak wel leuke acties.

Het wordt ook niet aanbevolen om een private lease contract af te sluiten als je binnenkort een huis zou willen kopen. Het contract wordt namelijk gezien als een schuld waarvoor je een bkr-registratie krijgt. Dit betekent dat je fors minder kunt lenen.
 

JeSko

Forumguru
Heb zelf ook gedacht aan privat lease, voor we de S2 kochten, maar dit is niet interessant, hoog maandelijks bedrag voor ietwat auto onder je kont. Gewoon afblijven.
 

CharlesTucker

Forumguru
Het wordt ook niet aanbevolen om een private lease contract af te sluiten als je binnenkort een huis zou willen kopen. Het contract wordt namelijk gezien als een schuld waarvoor je een bkr-registratie krijgt. Dit betekent dat je fors minder kunt lenen.
Helemaal waar, en dat is wat mij betreft ook niet meer dan terecht, je gaat een forse maandelijkse betalingsverplichting aan. Die maandelijkse betalingen kun je dus niet gebruiken voor het aflossen van je hypotheek en het betalen van de rente daarop. Logisch dus dat je minder kunt lenen dan zonder die "schuld" (tussen quotes, want het is geen echte schuld, maar wel degelijk een maandelijkse verplichting). Een bkr-registratie is overigens helemaal geen probleem, die heb je al heel snel (bv. telefoon abonnement met toestel, een credit card met mogelijkheid tot gespreide betaling, zelfs als je die mogelijkheid niet gebruikt heb je een bkr registratie). Het helpt mensen die zelf hun limieten niet kennen geen schulden aan te gaan die ze niet aankunnen, bv een te hoge hypotheek.

Ondanks dat ben ik zeker niet per definitie tegen private lease, het heeft wel degelijk voordelen. Bijvoorbeeld een nieuwe auto kunnen rijden zonder vooraf een enorme bak geld op tafel te moeten leggen. Maar ga dan wel heel goed rekenen. En als je daar zelf niet zo goed in bent, vraag advies aan vrienden en kennissen die je vertrouwt. Het wordt vanuit de reclame vaak voorgespiegeld dat je voor relatief weing geld een nieuwe auto kunt rijden. Maar uiteindelijk moet het ding wel betaald worden, door jou!!! Als het je plan is om zowiezo een nieuwe auto te kopen en die na 4 of 5 jaar in te ruilen, dan is private lease nauwelijks duurder dan kopen, maar ook niet goedkoper. Je kunt bijna stellen dat het enige wat verandert het moment is waarop je betaalt. Een eigen auto kun je ook langer blijven gebruiken, dan wordt ie per kilometer ook goedkoper. Je kunt ook een (jonge) tweedehands kopen, iets meer risico, iets minder leuk misschien, maar ook goedkoper.

Ik heb het zelf ook private lease overwogen, raakte m'n leaseauto kwijt, maar m'n maandelijkse inkomsten gingen wel omhoog (ik kon de verplichting dus wel aan) en had onvoldoende geld op de bank om een fatsoenlijke auto te kopen. Private lease was te doen, maar gaf me niet de gelegenheid te sparen voor een nieuwe eigen auto. Ik heb uiteindelijk geld geleend, iets wat ook bijna altijd afgeraden wordt, ik ben zelf ook zeker geen fan, maar er zijn altijd uitzonderingssituaties. Daarmee een nieuwe auto gekocht, en daar drie jaar langer mee doorgereden dan een gemiddeld (private) lease contract. In die laatste drie jaar dus flink kunnen sparen voor de volgende nieuwe.

Bottom line voor mij is dus, alles kan, maar denk heel goed na. @Bjornricardo32 vroeg om advies, mijn advies zou zijn zet de verschillende opties op een rij en ga dan vooral flink realistisch rekenen. Vergeet geen kosten, en kijk op sites waar kosten van bepaalde autos benoemd worden (bv. de ANWB, maar pas die berekeningen aan op grond van de je eigen ervaring en wensen), Daaruit de conclusie trekken moet je zelf doen, omdat niemand anders voor jou kan bepalen wat belangrijk is, zekerheid, luxe, regelmatig iets nieuws, hoe belangrijk is je auto ten opzichte van andere zaken. Bij private lease en eventueel geld lenen is het ook belangrijk even na te denken over hoe zeker je je voelt over je inkomsten en uitgaven over een langere periode, voorzie je grote veranderingen (bv een huis kopen, je baan verliezen, gezinsuitbreiding), hou daar rekening mee.
 

JeSko

Forumguru
Wat ik zou doen, lekker doorrijden, je Faab kost je nu het minste ook al ga je er misschien nog kosten aan hebben, maar misschien ook geen reparatie kosten? En intussen lekker sparen, als de auto dan echt op is, of het kan gewoon voor je, een jonge tweedehands met kop af kopen bij iemand die 1 jaar garantie kan geven. Je zit toch niet te wachten op die 300 euro die je elke maand moet dokken voor een auto die niet eens helemaal van jezelf is, en waarbij je goed moet opletten met de gemaakte km's die je doet?

Private lease is imo niet interessant tenzij het voor een kleine auto is ( die lease je voor soms maar 180 euro per maand ) waarmee je echt in de dorpskern wat rondrijd en zowiezo niet met aan die 10k km's komt.

Lenen zou ik al helemaal niet doen voor een auto, lenen voor een auto is lenen voor iets wat geen waarde houd. Niet doen.
 

Cordoba

Forumguru
Behalve dat je bij private lease gemiddeld duurder uit bent (de leasemaatschappij moet er ook aan verdienen), heb je ook allerlei beperkingen. Je kunt bij een private lease bijvoorbeeld niet zonder toestemming zaken aan je auto veranderen. Als je andere velgen/banden wil, moet je toestemming hebben, wil je bijvoorbeeld een spoiler toevoegen, toestemming vragen, wil je verlagen, toestemming vragen enz.

Daarnaast zie je dat auto's op bepaalde leeftijd en met bepaalde km-stand een periode hebben dat je meer reparaties hebt, maar vaak dat je daarna weer een paar jaar probleemloos rijdt. De afschrijving op je huidige Fabia is laag voor de komende tijd, en daar komen wat extra garagekosten bij, maar netto zal ie je minder per jaar gaan kosten. Als je nu een paar jaar doorrijdt, heb je lage jaarlijkse kosten. Als je de Fabia tot het bittere eind doorrijdt, dan rij je er nog wel bijna 10 jaar mee, maar je kunt bijvoorbeeld ook nog de auto inruilen als ie 12 of 15 jaar oud is.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan