Fabia 1.2 TDI - Rook zichtbaar bij verwijderen olievuldop.

Topic in 'Fabia II' gestart door jorawesome, 11-03-2020.

  1. jorawesome

    jorawesome Nieuw lid

    Vandaag heb ik mijn Fabia Greenline (1.2 TDI) met 235.000 km verkocht.
    Ik vroeg 2000€, maar uiteindelijk zijn we €1800 overeengekomen wegens een mogelijk probleem dat zicht uitte in de rook die vrijkwam bij het openen van de olievuldop en de peilstok.

    Nu is mijn vraag: is dit normaal? Of zou dit wel degelijk op mogelijke problemen kunnen duiden?

    Niet dat ik er nu nog iets aan kan veranderen, maar ik was gewoon benieuwd.
     

  2. VAG-man

    VAG-man Forumguru

    Rook of damp?
    Damp is heel normaal bij een hete vloeistof.
     
    hemi24 vindt dit leuk.
  3. Desperado

    Desperado Forumguru Donateur

    En anders kan het een carterventilatieprobleem zijn. Meestal een verstopt of kapot ontluchtingspijpje/slangetje
     
  4. Duijzer

    Duijzer Forumguru Donateur

    Dat is waarschijnlijk damp, van de hete olie. Een normaal verschijnsel.
     
  5. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Als het bij een koude motor optreedt, zijn vaak de zuigerveren niet helemaal lekker meer.
    Dat hoeft niet meteen op grote problemen te wijzen, omdat de passing bij opwarmen beter wordt.
    Hierboven gaan ze allemaal uit van een (goed) warme motor.;)
     
    Cordoba vindt dit leuk.
  6. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Ik gok op damp, wat technisch gezien onschadelijk is.

    Je moet maar zo denken: dankzij jou heeft iemand 200 euro bespaard én een leuk verhaal op de eerstvolgende verjaardag of bijeenkomst...
     
    Corné de Kluijver en VAG-man vinden dit leuk.
  7. jorawesome

    jorawesome Nieuw lid

    Tja, achteraf is het misschien wel te plaatsen. Damp zal het geweest moeten zijn. Het kwam er met regelmaat uit. De motor van mijn ex-Fabia liep al een tijdje en toen hij de motor van zijn 1.9 TDI in z'n caddy even liet lopen kwam daar geen damp uit. Logisch, want die liep net 30 seconden.

    EDIT: Wellicht zit het slangetje van de ontluchting binnen handbereik en had de koper (handelaar) dat even ongemerkt los gehaald..
     
    Laatst aangepast: 11-03-2020
  8. VAG-man

    VAG-man Forumguru

  9. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Ja als je particulier verkoopt kun je beter de handelaren of vlugge japies beter weren. Maar ja dat weet je niet altijd misschien. Aan de manier waarop het contact op voorhand verloopt, kan je wel eea afleiden.

    Goed. Nu is het koe in z’n reet kijken. Goede les voor een volgende keer.
     
  10. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Op het moment dat je een deal sluit gaan beide partijen akkoord en zijn ze tevreden. Waarom dan achteraf toch de koper wantrouwen en controleren. Als de deal niet goed voelde had je nee moeten zeggen. Als er een technisch mankement benoemd wordt waar je geen verstand van hebt dan kun je dit ook laten onderzoeken bij een garage ipv meteen een prijsverlaging te accepteren. Voor 200€ kun je best een diagnose laten stellen lijkt me.

    Of had je er toch ook wel belang bij dat de auto toch zsm verkocht zou worden....?

    lang verhaal om te zeggen: wees tevreden en laat het los. (En leer er van voor een volgende keer )
     
  11. Niels83

    Niels83 Forumguru

    10% er af, dat is toch bij iedere koper het doel? dan verzin je wel een reden. je gaat er als koper ook vanuit dat dr verkoper dat heeft bedacht in zijn vraagprijs.

    Hier wel eens een oudere maar in prima staat corsa verkocht. De eerste kijker draaide de oliedop open en zei hoor dat klinkt anders.. nee joh echt. toen kwam hij met een bod van minder dan de helft van zijn eigen bod op internet Heb de auto uitgezet, gaf hem een hand en zij goede reis naar huis he, en liep zo naar binnen. ze belde na 10 minuten nog aan. Vriendelijk genoemd dat de auto nu 500 duurder was.
     

Deel deze pagina