[F2] Is maxidot nodig voor weergave ipod?

Suuske

Nieuw lid
Hoi Allemaal!

Ik ga a.s. zaterdag de fabia greenline bestellen en ben van plan om daarbij o.a. de mobile device interface te bestellen, maar weet iemand misschien of je daar maxidot voor nodig hebt om de nummers van mijn ipod weer te geven? De dealer zei dat namelijk, maar vraag me af of dat wel klopt en of dit niet gewoon op de display van de radio zichtbaar is.

Alvast bedankt voor eventuele reacties! :)
 

NielsW

Lid
Je radio + functies is niet zichtbaar op minidot is mij verteld door mijn dealer.
Als ik de minodot zo zie lijkt me dit te kloppen.
 

Hetzer

Forumguru
minidot geeft geen radio gegevens weer, dit gaat met minidot alleen via de swing radio,
En de swing radio geeft ook de ipod gegevens tracks niet weer via de reguliere aux aansluiting,
 
Volgens mij geeft de radio alle gegevens via MDI weer op de radio en het enige extraatje wat je aan maxidot hebt is dat het dan ook op je dashboard verschijnt, lijkt mij geen 310 euro waard.
 

hemi24

Forumguru
In de prijslijst staat bij de optie MDI geen verplichte maxidot;
http://autoinbedrijf.nl/sites/default/files/Skoda%20Fabia%20Combi%20Greenline%20prijs-%20en%20productinfo%20per%20010710_0.pdf

gegevens via MDI worden in eerste instantie weergegeven op het radiodisplay en daarna indien aanwezig ook mogelijk op het maxidot. Eén en ander staat los van het wel of niet hebben van een maxidot.

Bij de BT af fabriek is de keuze voor een Maxidot wel verplicht net als een multifuncitioneel stuurwiel.

De optie maxidot is trouwens € 190,- (wat zonder het hebben van af-fabriek telefoon en navi een prijzige gadget is...)
 

NielsW

Lid
Maar als je een i-pod gewoon via aux kunt aansluiten waarom de moeite doen voor een mdi aansluiting?
 

FvElswijk

Nieuw lid
Niels, ik kon ook de meerwaarde van MDI ten opzichte van de standaard Aux-aansluiting niet vinden. Ik heb er dus ook niet voor gekozen.

@ Thijs, de Maxidot kost geen 310 euro (dat is de BT-telefoonvoorbereiding), maar 190 euro. Ik ben met je eens, dit blijft nog steeds veel geld voor een display van nog geen 6X8cm, maar wij hebben er toch voor gekozen omdat wij de tellerbak bij de Maxidot mooier vinden.
 

hemi24

Forumguru
aux-aansluiting is zo'n houtje-touwtje aansluiting waarbij je nummers handmatig moet selecteren op de Ipod... (kan door de heren met de blauwe petten worden aangezien voor een mobieltje in je hand en je een bekeuring opleveren!).

Met een MDI bedien je alles gewoon vanaf je radio-/navigatiesysteem (of indien aanwezig: stuurwiel); geluidskwaliteit is stukken beter en de Ipod wordt geladen.
Daarnaast kun je ook USB-sticks aansluiten op de MDI of zelfs bepaalde draagbare harde schijven...
 

inir

Lid
Waarom niet gewoon een cd of dvd met 1000 of meer mp3-tjes door de swing radio laten afspelen (evt. shuffle play?), da's toch wel zo gemakkelijk? (of niet?)
 

NielsW

Lid
maw, als je geen MF stuurwiel hebt en je MP3 speler oplaad via je 12v aansluiting maakt het geen reet uit aangezien je toch niet iedere 30minuten van album gaat wisselen. Buiten het kwailiteitsverschil 9wat ik me nog afvraag of dat zo is trouwens!).

Maar ieder zijn accessoires en opties :D
 
Ik heb in mijn vorige auto ook een Ipod ready radio gehad en ik vond het wel behoorlijk de moeite waard, met name omdat mijn ipod mijn muziek medium is voor alles, geen losse cd's in de auto, alles netjes weggewerkt en inderdaad de snelwegmafia kan me te grazen nemen als ik met m'n ipod bezig ben en laat me met rust als ik met m'n radio zit te klooien. Maxidot is inderdaad wel mooi, maar niet "190 eutjes-mooi"
 

hemi24

Forumguru
tja, het is en blijft een gadget, maar geloof me, je wilt het niet meer missen als je het hebt.
En de optie met een DVD met mp3's gaat de Swing vrijwel zeker niet slikken...
 

stradje

Actief lid
Hoi Suuske,

Ik heb de combinatie MDI en Maxidot. In beginsel geef je de track-informatie weer via de radio. Je kan die info ook naar je maxidot leiden met een instelling, maar dan raak je andere informatie kwijt, dus dat doe je in praktijk niet, omdat de trackinfo dus al duidelijk op je radio wordt weergegeven (wel de knop INFO daarvoor indrukken).

Ik vind de kwaliteit via MDI echt hoorbaar beter dan via AUX. Ik heb zelf een hard schijfje aangesloten op de MDI en de iPhone in een TomTom cardock die ik indien nodig kan koppelen aan de AUX poort, zodat ik dan 3 functies in één heb: navigatie, handsfree telefoon en iPod. De iPhone regelt zelf de soepele overgang tussen die 3 functies. iPhone op de MDI is geen feest, want als je dan gebeld wordt gooit dat alles in de war.

Van de bediening via je MF stuur moet je je niet meer voorstellen dan het wisselen van nummers. Wisselen/kiezen van albums gaat niet. Dat moet via de radio. En je kunt natuurlijk het volume bijstellen, maar dat maakt niet uit of het geluid komt van de AUX of de MDI.

Wat ik heel mooi vind aan de MDI/schijf-combinatie is dat hij keurig onthoudt waar ik gebleven was. Dat zal ook wel gelden voor een iPod. 2 kleine ergernissen zijn dat de AUX niet werkt als er iets aan de MDI is gekoppeld en dat de 12V-steker permanente stroom heeft zodat ik mijn verlengsnoer dat naar een verdeler met LED gaat niet ingestoken kan laten.

Ik hoop dat je zo een voldoende duidelijk beeld krijgt van wat je kunt verwachten. De maxidot voegt dus op zich weinig toe voor je MDI, maar ik vind het er zelf wel beduidend beter uitzien met die extra analoge meters voor koelwater temperatuur en tankinhoud. En mij zou bij de minidot denk ik irriteren dat maar de helft van het schermpje wordt gebruikt.

Omdat ik hem toch op de zaak kocht heb ik er gewoon alles op gezet wat me fijn leek.

Veel plezier met het puzzelen wat je er allemaal wel/niet op gaat zetten.
 

V50

Lid
Zelf heb ik de MDI-optie laten vallen toen ik voor de Amundsen ben gegaan. Alhoewel ik al aan mijn vijfde iPod/iPhone bezig ben, en dus een iPod fan van het eerste uur, leek het mij praktischer om zoveel mogelijk muziek op een 32 Gb SD-kaart te zetten die in een Amundsen past. Zo hoef ik mijn iPhone niet elke keer aan te sluiten wanneer ik de auto in stap. Het kunnen laten vallen van de MDI-optie, en dus een besparing van 140,- euro was voor mij net het zetje dat ik nodig had om de stap naar de Amundsen te maken. De meerprijs van €600,- wordt dan 'slechts' €460,- :smirk:

Voor die gelegenheid dat ik de iPhone toch een keer aan wil sluiten kan ik altijd nog de aux-in gebruiken. Ik weet echter niet of die op de Amundsen ook zo matig van kwaliteit is als bij de Swing. Wel vreemd dat die aux-in minder goed klinkt dan een aansluiting via MDI. Ik kan daar zo snel geen verklaring voor bedenken.
 

V50

Lid
mdi is digitaal en aux is analoog. Dat verklaart het verschil.

Voor zover als mij bekend is de MDI kabel voor de iPod een combinatie van:
- analoge geluidsoverdracht,
- digitale data over de afgespeelde bestanden
- voedingssignaal

Slechts zeer weinig iPod docking stations of aansluitingen kunnen een digitaal audiosignaal van de iPod decoderen. Apple vraagt daar namelijk dik geld voor om die functie onder licentie te mogen gebruiken. Volgens mij gebeurt de D/A omzetting dus, zowel met MDI als met aux, door de iPod.
 

stradje

Actief lid
Voor die gelegenheid dat ik de iPhone toch een keer aan wil sluiten kan ik altijd nog de aux-in gebruiken. Ik weet echter niet of die op de Amundsen ook zo matig van kwaliteit is als bij de Swing. Wel vreemd dat die aux-in minder goed klinkt dan een aansluiting via MDI. Ik kan daar zo snel geen verklaring voor bedenken.
Je moet je nu niet gaan voorstellen dat het geluid via AUX heel slecht zou zijn. Als ik het niet kon vergelijken met MDI zou ik het helemaal prima vinden. Maar MDI klinkt gewoon nog net een tikje beter. Zoiets als een prima afgestelde FM-zender versus een CD die je in je CD-speler afspeelt. Tenminste zo ervaar ik het.

Die 32GB SD-kaart is denk ik de allermooiste oplossing. Zeker met WMA i.p.v. MP3 kun je daar echt gigantisch veel op kwijt en nergens wordt ruimte opgeslokt door rondslingerende iPods, schijven of (worst of all) CD's. Ik vroeg me bij die Amundsen navigatie af: is het niet super onhandig (en misschien zelfs onveilig?) dat die zo laag in het dashboard zit? En moet je iedere keer van die knetterdure DVD's kopen om je kaarten up-to-date te houden?
 

Tallguy

Forumguru
[MODERATORBREAK]
Dit topic is meer en meer gegaan richting een audio-gerelateerde topic, dus -> verplaatst naar car audio.
[/MODERATORBREAK]
 

vincefra

Actief lid
Voor zover als mij bekend is de MDI kabel voor de iPod een combinatie van:
- analoge geluidsoverdracht,
- digitale data over de afgespeelde bestanden
- voedingssignaal

Klopt ... echter je dient de aansluiting te bekijken als een micro ingang of een tulip ingang op je versterker ... beiden analoog maar de tulip is omwille van exact bepaalde ingangspanning, ... veel kwalitatiever.
MDI, zelfs analoog, is een vaste spanning met vooraf bepaalde versterkingsniveau ... wat bij de aux. ingang niet is. Is dus gewoon beter ... zlefs analoog ...
 
Ik heb al jaren een AUX ingang op de radio van mijn Ford Fiesta zitten, de geluidskwaliteit is icm een Ipod prima te noemen. Enige vervelende is idd dat wanneer je van nr. wil wisselen dat je dit met de ipod moet doen, kan potentieel gevaarlijke situaties opleveren.

Ik denk dat ik in mijn Skoda uiteindelijk ga kiezen voor rewritable cd's met een zooitje MP3's erop. Over het algemeen zit ik dagelijks 2 uur in de auto.
Aangezien één cd (300 a 350 mp3's?) toch zeker ergens tussen de 15 en 17 uur muziek kan herbergen, vermaak ik me toch zeker een dikke werkweek met 1 cd'tje.

Verder zie ik de meerwaarde van radio info op het Maxidot niet zo eerlijk gezegd. Het scherm van de radio is groot zat en geeft volgens mij genoeg informatie.
 
Bovenaan Onderaan