[F1] Tweeters voor achterin.

TomR

Lid
Ik heb een Skoda Fabia Comfort 1.4 uit 2001.

Ik heb in de deuren achterin plek voor, in elke deur, 1 tweeter. Of in ieder geval een kleine speaker.

Weet iemand welke maat ik moet hebben?

Heeft iemand misschien wat advies voor me, welke speakers zijn goed? Handige tips bij bekabeling? etc etc.

Bedankt!
 

EdK

Forumguru
Ik denk dat als je eens een zoekactie op dit forum doet dat al je antwoorden worden beantwoord.
Er is namelijk al veel over geschreven en menig discussie over geweest.
 

TomR

Lid
Ah excuses. Ik zit al een beetje rond te kijken, ik vond niet erg veel topics hierover, maar vond wel iemand met een Fabia Combi I die speakers wilde inbouwen.

Een reactie gaf al aan dat de speakers achterin 4x6 zijn, wat betekent dat precies? Als ik weet welke maten ik moet hebben en misschien ook tips van welk merk, hoe ik goede kwaliteit kan 'zien' bij de omschrijving etc. ben ik al blij :).

Bedankt in ieder geval.
 

Gieliovd

Forumguru
Even kijken, heb jij de combi?

Bij een combi zitten (als dit bij elke uitvoering gelijk is! Ik had de elegance) plekken voor 8 speakers. Daar zit dan wel of geen vulling in afhankelijk van de uitvoering.

Zo had mijn elegance fabrieksaf 8 speakers. Dat wil zeggen, 4 tweeters en 4 midrange/woofers. De locaties hiervoor waren:

- Voorin in de deuren bij de handgrepen, 2 kleine tweeters
- Voorin in de deuren bij de opbergvakken, 2 midrange speakers
- Achterin de deuren bij de handgrepen, 2 kleine tweeters
- Achterin de kofferbak aan de zijkanten naast het afdekzeil, 2 midrange speakers

4x6 staat volgens mij voor de afmeting van ovale speakers, gezien achterin de combi 2 ovale midrange speakers zitten. Dat dit 4"x6" is kan ik dan wel geloven. Dat kom dus neer op 10x15 cm speakers?

Kabels trekken als ze er niet liggen is al veelbesproken.

Het is een hele klus. Kunststof lijsten verwijderen en kabels onder je tapijt trekken.
 

TomR

Lid
Bedankt voor je reactie :).

Ik heb de hatchback versie, ik heb bij de deurhendels achterin plek voor 2 kleine speakers.

Ik ga de bekabeling gewoon doen via de deuren/plastic omlijsting. Wat ik wil weten is, wat is een goed merk aan speakers, of wat is handig om te weten om de kwaliteit te verbeteren?

Bedankt en gr,
 

EdK

Forumguru
wat betreft de tweaters, deze zijn paralel gekoppeld over de grote spaeakers in de deurposten.
Dit kun je mooi zien in je voordeur.
Kijk eens bij pioneer op de site voor speakers, heb ze ook gehad van pioneer ter vervanging in de voordeuren en nieuw geplaatst in de kofferbak ( de ovaal gevormde )
Als je de kabels gaat aanschaffen die je moet leggen neem dan kwalitatief iets betere kabels dan die dunne rot draadjes.
Hoe te leggen is een beetje bekijken en hoe hoog je eigen eisen zijn mbt het wegwerken ervan.
Trek er wel een volledige dag voor uit om de boel te leggen en aan te sluiten, en zorg dat je alle spullen van te voren binnenhebt en niet tussendoor nog wat moet halen, want dat vreet kostbare tijd !
 

TomR

Lid

Bedankt voor je tips!

Ik ben vandaag al een beetje bezig geweest, alvast mijn radio kabels rear-speaker ready zitten maken (was niet helemaal geschikt nog, maar nu wel! :D)

Ik heb tweeters van Caliber gekocht van 23 euro bij Halfords, ik maak me alleen zorgen over de kwaliteit.. Ik heb ook het gevoel dat ik veel te veel geld heb besteed en dus te weinig kwaliteit heb gekregen, iemand hier een mening over?

Ik heb de kabels en plugs gekocht bij Brezan, gewoon speaker bedrading dus dat komt wel goed :).

Gr,
 

Bothje

Heel gewoon lid
Tom, lees je voorgaande berichten eens terug en kijk wat de moderator er al een paar keer heeft bijgeschreven...............en leer ervan.
 

Ronnie

Forumguru
Let er vooral op dat je het hele spul in Fase aansluit! (plus op plus, dus niet "ergens" een keertje omdraaien)
 

TomR

Lid
Ja bedankt voor de reminder. Ik ben dus al begonnen eraan, het is wel echt een klusje zeg.

Ik had m'n oude Fiat Punto ook eens gewired, ging iets gemakkelijker. Nog niet helemaal uitgevonden bij m'n Fabia hoe ik achter m'n gordelconstructie kom en in de sluis naar de achterste deur.

Ik ben al best ver met het eraf halen, maar hij zit in ieder geval erg vast, iemand tips? Kan wel wat advies gebruiken :).

Met andere woorden, ik heb advies nodig om de kabel van voor naar de achterste deur te krijgen, erin dus, via de rubberen sluis tussen de deur. Hoe ik dus daar kom. De rest lukt me wel, alleen dat is nu nog een drama.
 

Ronnie

Forumguru
B stijl bekleding eraf halen (zit geklikt, wel stevig) Misschien is het handig om de portiersponningrubbers aan de B stijl even los te trekken, dorpelbekleding lostrekken (ook geklikt,ook stevig) dan de draden naar binnen voeren (scherpe kanten even met ducktape afplakken) in de B stijl en door de doorvoertule friemelen, portierbekleding van achterportier verwijderen en de tweeter aansluiten. (tegen die tijd ligt de garage wel vol onderdelen :confused:)
 

TomR

Lid
De woorden die je gebruikt, van de helft weet ik wat je bedoelt :tongue:. Sorry man, maar heb je misschien foto's voor me van de verschillende benamingen? Of iets waardoor ik weet wat je bedoelt?

Ik heb het volgens mij helemaal verkeerd aangepakt haha.. Ik heb zitten klooien met het gordelgedeelte voorin.
 

Ronnie

Forumguru
A stijl= stijl bij voorruit,
B stijl= stijl tussen de portieren(deuren)
C stijl= stijl bij achterruit......
Sponningrubbers zijn de rubbers waar de portieren in vallen bij het dichtdoen.....

Er zal toch het een en ander los moeten voor de tweeters in de achterportieren,
ik heb ze er zelf ook ingezet, (2 stuks origineel van de sloop voor €5.-) maar ik vindt het ten opzichte van de hoeveelheid werk geen toegevoegde waarde hebben. 2 goede breedbandspeakers achterin bij de zijruiten in de kofferruimte hebben aanzienlijk meer effect! Tevens heb ik nog een klein 150 watt versterkertje in de kofferruimte met 2 subwoofertjes links en rechts, dat doet wonderen!
 

Bijlagen

  • Subwoofer.jpg
    Subwoofer.jpg
    21,4 KB · Weergaven: 19

TomR

Lid
Ah ik zie dat je een Combi hebt, ik heb namelijk gewoon de hatchback.

Wat bedoel je met stijl?

En met Dorpelbekleding?

Goeie tip dat het misschien niks uitmaakt, misschien ook gelijk een kabel trekken naar achter..
 

Ronnie

Forumguru
Met dorpelbekleding bedoel ik dus de afdekkappen over de instapdrempels, stijlen zijn de metaalverbindingen tussen dak- en vloer.(chassis)
 

TomR

Lid
Ronnie bedankt voor de hulpzaamheid, en voor de tips over het misschien beter kiezen voor speakers achterin.

Ik ben erachter gekomen dat er bij mij links en rechts in de achterbak, ten hoogte van de afdekplank, plek is voor 4" speakers, ik wist niet dat de hatchback, of de fabia uberhaubt, dit had (dacht alleen de Combi in de zijkanten van de achterbak, zoals bij jou)! Dus gelijk blij een Pioneer 2-weg speakerset gekocht, tweeters voor in de deur teruggebracht, geld teruggekregen.

In andere woorden, ik ga het maar achterin doen, zoals je al zei, tweeters maken niet veel verschil uit, beter om gewoon grotere speakers te plaatsen.

Bednakt voor alle hulp in ieder geval, heb zeker genoeg te doen haha.
 
Bovenaan Onderaan