milanseegers
Forumguru
Hallo allemaal!
Bij aanschaf van mijn eerste eigen auto zag ik het licht: ik ben van plan om mijn fabia zelf te onderhouden. Dit draadje gestart omdat ik graag als onervaren hobbyist dit met jullie wil delen. Uiteindelijk als daar behoefte aan is vind ik het ook leuk om er een handleiding van te maken.
Waarom? Sleutelen vind ik leuk en geeft plezier, het bespaart een hoop geld en je weet zeker dat het goed wordt uitgevoerd en je niet word afgezet.
Wanneer? Samen met mijn vriendin rijden wij zo'n 2500km/maand. Dat is 15.000 per half jaar en 30.000 per jaar. Iedere 6 maanden afgewisseld een kleine en een grote beurt lijkt mij daarom een goed interval. Half december zal het tijd zijn volgens het onderhoudsboekje/mijn berekening om de auto te voorzien van een grote beurt.
Waar? Ik woon in het centrum van Amsterdam, dus buiten op straat is niet erg comfortabel. Om de hoek kan ik in een doe het zelf garage een brug huren á 40 eu voor een dag van 9 tot 9. Er lopen daar ook wat monteurs rond voor 'gratis' advies, een beetje hulp en koffie.
Wat? De volgende zaken die behoren bij periodiek onderhoud wil ik gaan uitvoeren. Kosten vermeld ik ahv de internet prijzen in een soort van actiepunten/boodschappenlijstje.
Motorolie vervangen (30,59)
Oliefilter vervangen (6,32)
Carter plug (1,34)
Brandstoffilter vervangen (17,37)
Luchtfilter vervangen (9,54)
Interieurfilter vervangen (8,76)
Bougies vervangen (4,78x4=19,02)
Remvloeistof vervangen (11,07)
Controleren remmen
Controleren ophanging
Controleren motor, leidingen en uitlaat
Controleren versnellingsbak olie
Controleren vloeistoffen koel, stuurbekrachtiging
Controleren verlichtingen
Controleren overige zaken..
Afvoeren vloeistoffen (5,00)
Huren brug (40,00)
Totaal prijs basis: 149,01
Verwachte te besteden tijd voor mij als amateur: 5 uur (incl koffie)
Voetnoot:
- Mijn fabia is voorzien van airco, dit systeem laat ik liever controleren & vullen bij specialist.
- a.p.k laat ik ook uitvoeren
- remschijven en blokken voor zal ik zeer binnen kort al moeten vervangen aangezien deze echt op zijn.
- geribde en getande riem zijn 8000km terug vervangen en hoeven dus (waarschijnlijk) niet.
Vergeet ik nog zaken (belangrijke onderdelen, te vervangen bouten etc?)
Bij aanschaf van mijn eerste eigen auto zag ik het licht: ik ben van plan om mijn fabia zelf te onderhouden. Dit draadje gestart omdat ik graag als onervaren hobbyist dit met jullie wil delen. Uiteindelijk als daar behoefte aan is vind ik het ook leuk om er een handleiding van te maken.
Waarom? Sleutelen vind ik leuk en geeft plezier, het bespaart een hoop geld en je weet zeker dat het goed wordt uitgevoerd en je niet word afgezet.
Wanneer? Samen met mijn vriendin rijden wij zo'n 2500km/maand. Dat is 15.000 per half jaar en 30.000 per jaar. Iedere 6 maanden afgewisseld een kleine en een grote beurt lijkt mij daarom een goed interval. Half december zal het tijd zijn volgens het onderhoudsboekje/mijn berekening om de auto te voorzien van een grote beurt.
Waar? Ik woon in het centrum van Amsterdam, dus buiten op straat is niet erg comfortabel. Om de hoek kan ik in een doe het zelf garage een brug huren á 40 eu voor een dag van 9 tot 9. Er lopen daar ook wat monteurs rond voor 'gratis' advies, een beetje hulp en koffie.
Wat? De volgende zaken die behoren bij periodiek onderhoud wil ik gaan uitvoeren. Kosten vermeld ik ahv de internet prijzen in een soort van actiepunten/boodschappenlijstje.
Motorolie vervangen (30,59)
Oliefilter vervangen (6,32)
Carter plug (1,34)
Brandstoffilter vervangen (17,37)
Luchtfilter vervangen (9,54)
Interieurfilter vervangen (8,76)
Bougies vervangen (4,78x4=19,02)
Remvloeistof vervangen (11,07)
Controleren remmen
Controleren ophanging
Controleren motor, leidingen en uitlaat
Controleren versnellingsbak olie
Controleren vloeistoffen koel, stuurbekrachtiging
Controleren verlichtingen
Controleren overige zaken..
Afvoeren vloeistoffen (5,00)
Huren brug (40,00)
Totaal prijs basis: 149,01
Verwachte te besteden tijd voor mij als amateur: 5 uur (incl koffie)
Voetnoot:
- Mijn fabia is voorzien van airco, dit systeem laat ik liever controleren & vullen bij specialist.
- a.p.k laat ik ook uitvoeren
- remschijven en blokken voor zal ik zeer binnen kort al moeten vervangen aangezien deze echt op zijn.
- geribde en getande riem zijn 8000km terug vervangen en hoeven dus (waarschijnlijk) niet.
Vergeet ik nog zaken (belangrijke onderdelen, te vervangen bouten etc?)