[F1] De Grote Beurt DIY

milanseegers

Forumguru
Hallo allemaal!
Bij aanschaf van mijn eerste eigen auto zag ik het licht: ik ben van plan om mijn fabia zelf te onderhouden. Dit draadje gestart omdat ik graag als onervaren hobbyist dit met jullie wil delen. Uiteindelijk als daar behoefte aan is vind ik het ook leuk om er een handleiding van te maken.

Waarom? Sleutelen vind ik leuk en geeft plezier, het bespaart een hoop geld en je weet zeker dat het goed wordt uitgevoerd en je niet word afgezet.

Wanneer? Samen met mijn vriendin rijden wij zo'n 2500km/maand. Dat is 15.000 per half jaar en 30.000 per jaar. Iedere 6 maanden afgewisseld een kleine en een grote beurt lijkt mij daarom een goed interval. Half december zal het tijd zijn volgens het onderhoudsboekje/mijn berekening om de auto te voorzien van een grote beurt.

Waar? Ik woon in het centrum van Amsterdam, dus buiten op straat is niet erg comfortabel. Om de hoek kan ik in een doe het zelf garage een brug huren á 40 eu voor een dag van 9 tot 9. Er lopen daar ook wat monteurs rond voor 'gratis' advies, een beetje hulp en koffie.

Wat? De volgende zaken die behoren bij periodiek onderhoud wil ik gaan uitvoeren. Kosten vermeld ik ahv de internet prijzen in een soort van actiepunten/boodschappenlijstje.

Motorolie vervangen (30,59)
Oliefilter vervangen (6,32)
Carter plug (1,34)
Brandstoffilter vervangen (17,37)
Luchtfilter vervangen (9,54)
Interieurfilter vervangen (8,76)
Bougies vervangen (4,78x4=19,02)
Remvloeistof vervangen (11,07)
Controleren remmen
Controleren ophanging
Controleren motor, leidingen en uitlaat
Controleren versnellingsbak olie
Controleren vloeistoffen koel, stuurbekrachtiging
Controleren verlichtingen
Controleren overige zaken..
Afvoeren vloeistoffen (5,00)
Huren brug (40,00)

Totaal prijs basis: 149,01
Verwachte te besteden tijd voor mij als amateur: 5 uur (incl koffie)

Voetnoot:
- Mijn fabia is voorzien van airco, dit systeem laat ik liever controleren & vullen bij specialist.
- a.p.k laat ik ook uitvoeren
- remschijven en blokken voor zal ik zeer binnen kort al moeten vervangen aangezien deze echt op zijn.
- geribde en getande riem zijn 8000km terug vervangen en hoeven dus (waarschijnlijk) niet.

Vergeet ik nog zaken (belangrijke onderdelen, te vervangen bouten etc?)
 

Joske

Forumguru
In de kennisbank vind je leidraad groot onderhou voor de Fabia. Misschien interessant voor jou? :)

Als je nog handleidingen zoekt, roep je maar dan maak ik ze ;)
 

milanseegers

Forumguru
Hoi joske ik had hem inderdaad al gezien! Super bedankt. :thumbsup: De handleiding is vrij algemeen. ik ben vooral ook benieuwd naar aandachtspunten, wat moet ik bestellen/in huis hebben...
 

turboturbo

Forumguru
He @milanseegers ; goed initiatief en idee van je. Ik had al eens eerder van zo'n huur-brug gelezen, die zijn in mijn buurt ook schijnt het. Ik ging er altijd nog eens langs om eens te kijken hoe eea daar in z'n werk gaat.

Ik kan wel een overzichtje van alle checkpunten uploaden die je krijgt als de dealer z'n grote onderhoud heeft gedaan? Heb je daar wat aan?
 

milanseegers

Forumguru
@turboturbo dat lijkt me zeker handig. Zou leuk zijn als ik er misschien een handleiding van kan maken a.h.v. mijn eigen avontuur met foto's en misschien film.

Zo'n beurt is mijns inziens relatief makkelijk uit te voeren, ook voor mensen zonder ervaring. Je bespaart er zo een paar honderd euro mee. De handleiding kan de drempel om het wel of niet te doen wellicht verlagen.

Waar woon je ongeveer in Amsterdam? Ik heb deze doe het zelf garage gevonden: http://www.securityhobbyhal.nl
 

turboturbo

Forumguru
Ik woon aan de andere kant van het IJ en ik dacht dat bij de TT Vasumweg eentje zat. Maar zal idd eens op die link kijken.

Bedacht me om ooit eens een sleutelcursus te doen, maar tot nog toe ontbreekt het me aan tijd daarvoor...

Meeste dingen zijn idd niet moeilijk. Filters en olie wisselen (kleine beurt) is sowieso zelf heel makkelijk te doen. Over de kosten besparing; het onderhoud bij de dealer verhoogt nochtans de restwaarde van de auto, plus het scheelt me een ANWB lidmaatschap, zo is eigenlijk mijn gedachte....

Morgen maak ik bij daglicht effe een foto van de checkpunten van de grote beurt.
 

turboturbo

Forumguru
Overzicht checkpunten Grote Onderhoudsbeurt Fabia I (6Y)

Opmerkingen: deze lijst lijkt gebonden te zijn aan de motorcode, in mijn geval AZQ. Dat zie je oa. aan de hoeveelheid olie die gevuld moet worden. Bij een BBY motor zou dat anders kunnen zijn, dus dat moet je wel even nagaan.

Wat ik hier verder nog niet vermeld zie staan, en wat bij een kleine beurt 1 jaar later nog is uitgevoerd, zijn
  • bougies vervangen (elke 60.000km) en
  • remvloeistof verversen (elke 2 jaar)
 

Bijlagen

  • Skoda Fabia 6Y Grote Onderhoudsbeurt checklist.pdf
    1,1 MB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
@turboturbo super bedankt!!

Ik denk dat ik qua actie punten goed zit met de lijst aan er begin van m'n post.

Volgens de ANWB is mijn fabia nog +- 1500 eu waard.. Denk niet dat bij verkoop dealer onderhouden een grotere meerwaarde oplevert tov de besparing die ik haal met eigen onderhoud.

Is er nog iemand die tips geeft mbt het onderdelen lijstje aan het begin van m'n post? Zijn er nog bouten of moeren die je niet mag hergebruiken / moet vernieuwen? Ik weet bijvoorbeeld dat je de carterplug moet vernieuwen vandaar dat ik hem heb genoemd...
 

turboturbo

Forumguru
Off-topic; de ANWB is echt niet een goede indicator voor de prijs, hoor. Eerder Marktplaats en gaspedaal etc en dan gewoon baar zo gelijk mogelijke modellen kijken (bj, km stand, staat van onderhoud en uitrusting)
 

Joske

Forumguru
Carterplug is vaak nog in zo een staat dat je die gewoon kan herbruiken maar voor de 2 EUR dat het kost zou ik zeker vervangen. Het gaat hem om de dichting, niet zozeer om de plug zelf.
 

milanseegers

Forumguru
@turboturbo laten we het er dan op houden dat ik het gewoon leuk vind :)
@Joske gelijk mee bestellen dan maar!

Heb dit weekend een set remschijven en blokken besteld.
Dit wordt mijn eerste echte sleutelklus aan de auto. :D
 

Ronnie

Forumguru
Let op dat je bij het uitdraaien van de inbus-geleidebouten van de remklauw een beetje behoedzaam te werk gaat,
de schroefdraad in de fusee beschadigd snel en dan kun je de geleidebout niet meer vastdraaien!
Een beetje WD40 of zoiets doet hier goed werk!
 
Bovenaan Onderaan