evolutie verbruik na inrijden

OctaviaWest

Actief lid
Ik ben bezig met het inrijden van mijn O3C 1.6TDI DSG7. Er staan na de aflevering vorige week vrijdag al een kleine 500km op de teller.

Ik heb wel gelezen/gehoord dat een auto altijd meer verbruikt wanneer ie nieuw is. Maar hoeveel bedraagt dat meerverbruik zo ongeveer? En na hoeveel kilometer zie je verschil?

Wat mag ik verwachten van de 1.6TDI DSG?
 

hemi24

Forumguru
Mijn ervaring: "0,0", hoogstens omdat je zelf wellicht wat voorzichtiger bent de eerste km's...
 

BcB

Forumguru
Mijn dealer geeft aan de de auto pas na geruime tijd de juiste verbruiks waarde aangeeft. Met een volle tank is het bereik 570 km volgens de boordcomputer. Dit kan natuurlijk niet juist zijn. In de praktijk zit ik nu inmiddels op bijna op de eerste 800 km en ik hoef nog niet te tanken. Inleren noemde hij dat...
 

poedel

Nieuw lid
Kijk eens bij spritmonitor.de, waar velen hun verbruik bijhouden. Misschien dat je daar kan ontdekken hoe het verbruik afneemt (of toeneemt) na de eerste tankbeurten. Ikzelf ben er nog niet uit...
 

AdB

Senior Member
Klopt dat in het begin de actieradius heel pessimistisch (850 km bij een volle tank) wordt weergegeven. Maar na een paar zuinige tankbeurten wordt nu aangegeven dat ik met een volle tank 1040 km kan rijden, al komt dat ook niet geheel overeen met mijn gemiddelde verbruik (4.6 liter/100 km, bij veel snelwegritten en de cruisecontrol op 110 km/u). Of een auto na het inrijden zuiniger wordt? Ik denk zelf dat het verschil niet zo groot is als wordt gesuggereerd. En wanneer is een nieuwe auto ingereden? Ik ben de 10.000 km inmiddels gepasseerd en ik denk dat de auto nu zo langzamerhand wel is ingereden...
 

Majefloti

Forumguru
Eerste 1000km afwisselend gereden. Met warm rijden tot max 2500tpm daarna afwisselend tot max 3500tpm.
Van 1000-1400km na warm rijden afwisselend tot max 4500tpm.
Nu 1400km gereden en 80 liter getankt. Verbruik 1/17,5. Actieradius op columbus van 850km klopt bij mij dus heel aardig.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb het idee dat het bij veel langer geduurd heeft voordat het verbruik zich stabiliseerde, maar ik vind het erg lastig om te zeggen, misschien is m'n rijgedrag ook wel veranderd. Bij mijn vorige auto had ik een tankpas, bij deze niet ;). Nu is het ook weer niet zo dat het verbruik met tankpas me helemaal niets kon schelen, maar nu het van m'n eigen rekening afgaat doe ik toch wel net wat meer m'n best om zuinig aan te doen.

Wat betreft de indicator voor de actieradius, tsja, als ik hem volgooi geeft ie meestal net boven de 1000, 1100 km aan, de ervaring heeft me geleerd dat dat vrij pessimistisch is. Als ik er vervolgens zo'n 300 kilometer mee rij dan geeft ie meestal nog steeds meer dan 1100 aan, het is me zelfs gelukt om de afgelegde afstand plus de resterende actieradius boven de 1500km te krijgen, erg optimistisch dus. Vanaf 2/3 vol begint het allemaal wel realistisch te worden, meestal ga ik tanken als ik zo'n 1050-1150 gereden heb, de resterende actieradius is dan meestal zo'n 200km, en er gaat meestal net geen 50 liter in dan ((Dit betreft overigens een O2C, 1.6TDi handgeschakeld, modeljaar 2012).
 
Bovenaan Onderaan