Eventuele aankoop Yeti 2010 1.2 TSI waar op letten?

Wallieweb

Actief lid
Als tweede wagen overweeg ik een Skoda Yeti 1.2 TSI uit 2010 die als vervanging van de Citroen C3 zal dienen. We hebben 2 kids (1 en 3 jaar). We hebben al een O3 Combi in het gezin.
Waar dien ik vooral op te letten bij aanschaf?

Ik heb er eentje op het oog met Alcantara leder interieur met 80.000 km op de teller.
Prijs 10.000 euro
De Roomster kan het eventueel ook nog worden
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb er zo 1 gehad. Vooral nagaan of de distributie ketting is vervangen. Verder brandt er nogal eens een bougiekabel (slecht geisoleerd en wordt te heet) door met mogelijk kapotte bobine als resultaat.
 

RvR

Lid
Opletten of de distributieketting is vervangen (eenvoudig te zien aan de nieuwe afkitting). Verder heb ik roest onder aan de voorportieren ontdekt onder de stootranden portieren (schrik). Het is mij opgevallen dat ieder steenslag putje, hoe klein ook, snel tot roestvorming leidt. Net alsof de auto niet goed in de grondlak staat. Van alle verder genoemde problemen heb ik (nog?) geen last gehad.
 

RvR

Lid
In vervolg op mijn vorige bericht:

Heden de dealer mijn distributieketting laten controleren, want af en toe een ratelend geluid te horen. De maximale toegestane speling bij het indrukken van de ketting mag max.73 mm zijn, daarboven laten vervangen. Ketting bleek binnen de genoemde tolerantie te vallen met het advies de kettingspanner wel te laten vervangen. Kosten €290. Dit jaar heeft de auto mij derhalve daarmee nu €1639 gekost aan reparaties (tellerstand nu bijna 110.000 km) en onderhoud inclusief een kleine beurt, waaronder een olieverversing. Vervangen zijn een dakkaprail, spiegels (niet de kappen zelf, maar het spiegelglas met printplaat, deze lieten los), diverse motorstoringen (o.a. esp, emissielampje, gasklephuis reinigen, twee sensoren vervangen), Y- splitter carterontluchting vervangen en bougiekabels vervangen. APK was trouwens foutloos......., daarna kwamen al vlot de bougiekabels en nu dus de kettingspanner.

Grootste aandachtspunten bij een eventuele aankoop van een Yeti zijn dus de distributie en de bougiekabels (deze zijn intussen gemodificeerd). Mijn advies: koop de Yeti vanaf bouwjaar 2013. Laat de oudere auto's staan, tenzij u zelf handig bent.....
 

turboturbo

Forumguru
Tjonge, ik geloof je meteen hoor. Maar het lijkt me zoveel, ruim 7cm. Dat moet je met een ketting van een fiets niet hebben, maar die heeft dan ook geen spanner :geek: (op een enkele na, dan)
 

RvR

Lid
Aanvulling: de speling moet exact 74mm zijn en wordt gemeten door de ketting met de hand in te drukken. De ketting heeft overigens geen schakels als bij een fietsketting; je kunt de ketting dus ook niet innemen door er schakels uit te halen. Bij mijn Yeti bleek de ketting bij navraag bij de verkoper in 2012 te zijn vervangen en blijkt heden dus oké. De nieuwe kettingspanner moet het probleem (ratelend geluid bij starten) hebben verholpen (ik moet dit nog ervaren). Overigens nog een mogelijk waardevolle opmerking van een geraadpleegde vakgaragist: "Het is verstandig jaarlijks de olie te vervangen en een spoeling met Mecatech Flush te doen, omdat veel kettingproblemen die bij deze motor voorkomen het gevolg zijn van interne vervuiling in de motor van het oliecircuit".
Zelf kan ik deze aanvulling niet op juistheid controleren, maar ben geneigd deze serieus te nemen. Tot slot wil ik nog opmerken dat het verstandig lijkt het oliepeil regelmatig te controleren en aan te vullen tot het peilstok maximum. De motor is dan beter in staat oliedruk op te bouwen. Gelet op de hoge garagerekeningen (olieversen 175 euro b.v.) en kettingspanning opmeten 108 euro ex. BTW (alleen opmeten dus), reden waarom ik voortaan naar de Vakgaragist ga. Die is de tot de helft goedkoper en zeker niet slechter.
 
Bovenaan Onderaan