Even voorstellen

Hallo allemaal, ik ben Rick uit Zuid-Limburg en sinds mei 2023 zijn mijn vrouw en ik eigenaar van een origineel Nederlandse handgeschakelde Skoda Octavia III 1.2 TSI (105pk) Elegance Business uit 2015 met trekhaak. We hebben deze auto als gezinsauto gekozen om samen met onze 2 kinderen alle uitstapjes, weekendje weg, vakanties en andere hobbies mee te kunnen doen. Vanwege de binnenruimte was dit gewoon het beste wat binnen ons budget viel. Ik ben zelf 2 meter lang, achter mij hebben de kinderen beenruimte zat en de kofferbak is groot genoeg voor 2 kinderwagens en een aantal tassen.

Door de weeks wordt de Octavia vooral door mijn vrouw gereden, zelf rijdt ik al meer dan 10 jaar dagelijks in mijn eerste auto: een Toyota Yaris 1.3 VVTi van modeljaar 2005. Daarvoor heb ik een aantal jaar in de Toyota Avensis Wagon 1.8 VVTi van mijn vader gereden.

Vergeleken met de bovenstaande Toyota's vind ik de Octavia III met 1.2 TSI eigenlijk niet eens een fijne rijders auto. Hij is traag, log, iedere drempel is keihard voelbaar en ik irriteer me regelmatig als de turbo nog op gang moet komen. Ik durf zelfs niet eens meer in te halen op provinciale wegen. Eenmaal op de autoweg met de cruise control aan is de auto wel helemaal in zijn element en is het interne comfort uitstekend. Dat laatste is natuurlijk ook wel het belangrijkste als je lang onderweg bent. En eerlijk gezegd wist ik vanaf het begin al dat ik geen vlotte auto kocht, maar toen zei ik nog tegen mezelf ik ga toch niet gassen met 2 kids op de achterbank.

• Leuk
Waarderingen: CDO

EdK

Forumguru
is traag, log, iedere drempel is keihard voelbaar en ik irriteer me regelmatig als de turbo nog op gang moet komen.
Tsja misschien het blok laten tunen zodat je net even dat beetje meer vermogen erbij krijgt om wel makkelijker in te halen... :koffie:

Tsja misschien het blok laten tunen zodat je net even dat beetje meer vermogen erbij krijgt om wel makkelijker in te halen... :koffie:
Tunen van 105 naar 140 pk twijfel ik inmiddels al 2 jaar over. Het is een significant verschil. Ik hik vooral tegen de prijs aan van bijvoorbeeld €599 bij JD. Misschien binnenkort toch maar eens de knoop doorhakken.

Arjan1985

Forumguru
Ik denk dat je auto ofwel wat vermogen mist vanuit zijn oorspronkelijke vermogen. Inlaat traject vuil of je bobine kabels etc gezien je eerdere topics.
Andere vraag kan zijn als je inhaalt, hoe doe je dat dan. Ik neem aan dat je dan gewoon maximaal doortrekt tot 5 a 6000 rpm?
Ik rijd dagelijks in de Fabia 1 met 75 pk maar tractoren en slome Duitsers inhalen is geen probleem hoor. En zoveel verschillen onze auto’s niet in gewicht.

@Theo faab3 jazeker hebben we een flinke proefrit gemaakt voor de koop. En ook in verschillende andere Octavia's met dezelfde motor. Voor mijn gevoel reden ze allemaal hetzelfde.

@Arjan1985 auto gaat zeker goed nagekeken worden naar aanleiding van andere topic. Inhalen van bijvoorbeeld iemand die 70 rijdt op een 100 weg (ja, ik kom veel in Duitsland) is terugschakelen van de 6e naar de 3e versnelling vol gas en een aanloopje maken voordat ik van baan verwissel. Vervolgens voelt het als een eeuwigheid voordat ik er daadwerkelijk voorbij ben. Ik heb even door ChatGPT laten uitrekenen in welke toeren ik dan rijdt en gebaseerd op de aanname van 140 km/h bij 6000 rpm in de 3 begin ik mij inhaalacties bij 3000 rpm op 70km/h en zit ik op 4300 rpm tegen de tijd dat ik de 100km/h weer bereikt heb. Antwoord is dus blijkbaar nee, ik trek hem niet tot 5000 rpm.

Zou jij in dit geval zelfs terugschakelen naar de 2 en met 4400 rpm vanaf 70km/h accelereren tot 95 km/h bij 6000 rpm en daarna doorschakelen naar de 3?

Opmerking was niet negatief bedoeld, ik rij met de 1.0 tsi voor mij een prima motor ,voor een ander een gruwel. Misschien is de 1,2 niet wat je er van verwacht. De inhaal actie die je beschrijft begrijp ik eerlijk gezegd niet. Tsi motoren leveren hun koppel al bij ca 1800 toeren. Misschien is een bezoekje aan de garage ( advies van Arjan ) de moeite waard.

Ik vat hem ook niet negatief op hoor. Misschien ben ik wel gewoon verwend doordat alle auto's waarin ik regelmatig gereden heb sinds ik mijn rijbewijs heb allemaal al lekker doortrokken vanaf 3000 rpm. Doet me terugdenken aan de Dacia Sandero waarin ik rijles had. Hier in het Limburgse heuvelland op de autoweg bij iedere heuvel op terug schakelen naar de 4 want in de 5 kwam die de heuvel niet op. Dat was voor mij inderdaad echt een gruwel.

Eigenlijk is de 1.2 tsi precies wat ik verwachtte alleen erger ik me er meer aan dan ik verwachtte (vooral met inhalen/invoegen). Maar aan de andere kant als we rustig onderweg zijn en niet haasten is het gewoon een heerlijke auto voor lange ritten.

Een bezoekje aan de garage komt er zeker en wellicht bijt ik ook nog door de zure appel heen en laat ik hem tunen.

Arjan1985

Forumguru
@RickyB mbt je vraag: ik zou er alles aan doen om zo snel mogelijk en veilig te kunnen inhalen. Als de situatie penibel is dan ga ik tot het einde door kwa rpm en na de manoeuvre pas schakelen.
Ik denk dat die waardes vrij theoretisch zijn doe je noemt. Probeer ze eens uit in de praktijk. Ik denk dat ze lager liggen?
Ik zou vanaf 70km/h niet terug naar z’n 2 hoeven gaan. In z’n 3 zit je al (dik)boven de 3000 rpm? Moet genoeg zijn met een turbo om op koppel te accelereren. Maar inderdaad pas opschakelen als je hebt ingehaald en er veilig voorbij bent.

Tees

Donateur
Ik denk dat je het goed verwoord dat eea niet conform jouw verwachting is. Ik herken het namelijk maar ten dele. Onder de 2000 toeren is het idd zeer behelpen met vermogen, maar zodra de turbo er eenmaal in zit kom ik zelden vermogen tekort. Natuurlijk heb ik ook wel eens gehad dat ik ff stevig gas wou geven voor een inhaalactie en dan had gehoopt net ff wat sneller te (kunnen) accelereren. Maar uiteindelijk is de 1.2 TSI ook precies dat: een kleine, stevig geblazen motor. Ruim voldoende vermogen voor normale situaties, maar verre van een racemonster. Maar het verbruik is gelukkig ook verre van een racemonster ;)

Tees

Donateur
Ik moet wel zeggen dat ik wel verschil merk als ik een paar weken in de bergen heb gereden tov daarvoor. De ECU past zich ook wel aan aan het gedrag van de bestuurder. Misschien gaat het daar wel mis bij (de vrouw van) @RickyB ;)
Maar je mag mijn IJsvogel best even een weekje lenen hoor @Arjan1985, als ie daarna net zo zuinig is maar 2x zoveel vermogen heeft :jaja:

@Arjan1985 inderdaad theoretisch op basis van ChatGPT berekeningen. Naar mijn idee zat het best dicht bij de praktijk.

@Tees ik denk dat je de spijker precies op de kop slaat. Ik rij dagelijks in mijn Yaris die redelijk vlot mee kan in het verkeer, maar waarin je qua comfort toch wel merkt dat het een ruim 20 jaar oude auto is. Als je dan in een Octavia Elegance Business stapt heb je het gevoel dat je in een meer premium auto zit, met onbewust de verwachting dat dit (minstens) net zo'n vlotte auto is. Daar wringt de schoen want de 1.2 is niet zo vlot als een Yaris. Verder heb je helemaal gelijk over wat de 1.2 wel is.

Bovenaan Onderaan