Even voorstellen

Goedemorgen Forum-leden,
Sinds eid september rij ik een Enyaq iV 80, een leasebak. Daarvoor veel Passat Variant en A4 Avant gereden. Zakelijk moet ik nu een EV rijden. Zijn redelijk gebonden aan auto's uit de VW stal. De VW ID4 en ID5 vind ik er niet uitzien en Audi te duur. De Skoda Enyaq vind ik wel een hele mooie auto, zeker in deze kleur, dus dat is hem geworden:
PXL_20231006_094728909.jpg
Electrische rijden bevalt prima, enkel actieradius is een dingetje. Zeker als je zoals ik een zware rechtervoet hebt........
Hopelijk kan ik met wat vragen een beroep doen op mijn mede Forum-leden.

Groet,
Rob

Laatst bewerkt:
Over die actieradius, ben eigenlijk wel benieuwd aan hoeveel kilometer moet ik dan denken?

Mooie auto trouwens en qua gedachtengang achter de keuze kan ik je helemaal volgen, dit ziet er veel sportiever uit dan de broertjes van VW.

Antera

Donateur
Van harte welkom en gefeliciteerd met je nieuwe auto.

Mocht je wat aanpassingen wensen zoals BV Travel assist activatie dan kan je me altijd een Bericht sturen ;)

Eltjo

Forumguru
Welkom en veel plezier met je nieuwe auto.
Elektrisch rijden.... betekend lijnen voor je rechter voet.
Uiteindelijk kom je op die stukjes in NL niet veel eerder aan (bij het volgende stoplicht of voorganger). Probeer het maar eens, een stuk relaxter als je meer meerijdt met de meute en rechts blijft. Dan heb je stuk minder snelheidswisselingen en rijdt je bijna alles op CC met een lekker muziekje aan.

Eltjo

Forumguru
Dat gaat natuurlijk vooral op voor de langere stukken.
Ik kijk regelmatig in mijn spiegel om kijken of het gas (diesel) al los kan laten bij een aantal honderden meters voor een rotonde of bocht. Rijdt alles met cc, dat rijdt ook ontspannen behalve als ze voor je in de remmen gaan omdat ze denken te hard te rijden bij een controle.
Ik reed laatst een stukje in een Focus met kleine accu en moest steeds weer gas bijgeven vanwege de recuperatie omdat ik anders wel heel erg langzaam bij de bocht aankwam. ;)

Maar ja, ik rijd sinds de zomervakantie dan ook elke tank ruim boven de 1:20 met deze 2 liter diesel en val daarmee in de op een na zuinigste verdeling bij Spritmonitor.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
moest steeds weer gas bijgeven vanwege de recuperatie omdat ik anders wel heel erg langzaam bij de bocht aankwam.
Dat is gewoon een kwestie van iets later het pedaal loslaten, zodat je met de gewenste snelheid bij de bocht aankomt. Kwestie van wennen, om optimaal te recupereren. Met wat experimenteren krijg je dat wel in de vingers c.q. voeten.

Ik maak zelf het omgekeerde mee: de 1.0TSI remt nauwelijks af op de motor, dus als ik bv. op een 100km N-weg een rotonde nader dan kan ik wel 700 tot 800 meter met actueel verbruik 0 L/100 km rijden, zó lang duurt het om vanaf 100 op de motor af te remmen tot rond de 50 (trouwens niet iets wat je echt wilt met achterliggers dicht op de trekhaak, maar soit). Bij gebruik van de voetrem wordt er immers duurbetaalde kinetische energie omgezet in warmte die verloren gaat, dus loont wel om dat zoveel mogelijk uit te stellen.

Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Logisch...

Met een Focus 1 liter motor zonder recuperatie reed ik laatst ook en dan moet je vè-èr van te voren het gas loslaten.
Het leuke is dat de auto dat zelf ook met een symbooltje (voet van gas) aangeeft, waarschijnlijk als de navi weet dat je toch de bocht om moet gaan of langzamer moet gaan rijden.
Spiegelen is wel een must als je geen boze achterrijders wilt hebben ja.

Over die actieradius, ben eigenlijk wel benieuwd aan hoeveel kilometer moet ik dan denken?

Mooie auto trouwens en qua gedachtengang achter de keuze kan ik je helemaal volgen, dit ziet er veel sportiever uit dan de broertjes van VW.
Als ik de accu tot 80% vol laad kom ik ca. 300 km ver. Tot 100% vol ongeveer 375 km. En dan rij ik op de snelweg 10 tot 15 km te hard. Volgens de WLTP norm moet je 544 km kunnen rijden op een volle accu, maar dat redt je nooit. Tot 80% vol laden adviseren ze voor de beste levensduur. Moet je je eens voorstellen dat ze dat tegen je zeggen als je benzine of diesel rijdt......

Japanese Power

Donateur
Tot 100% vol ongeveer 375 km. En dan rij ik op de snelweg 10 tot 15 km te hard.
Tsja. Je geeft het antwoord op je tekorte range al in je opmerking. De waardes die je noemt haal ik ook met de iV 60. Maar dan met een rijstijl zoals hierboven al is benoemd en netjes de CC op 100 GPS op de snelweg.

Bovenaan Onderaan