Even voorstellen...

DiVini76

Forumguru
Goedemorgen,

Sinds afgelopen woensdag ben ik de eigenaar van een Octavia 3 Combi 1.4 TSI DSG Elegance Businessline uit 2014.

Na diverse jaren Mazda 3 te hebben gereden, nu voor Skoda en specifiek een Octavia Combi gekozen, omdat we van 2 auto's naar 1 gaan en dus een grotere gezinswagen zochten. Bovendien heb ik de Octavia 3 Combi altijd al een mooie wagen gevonden.

Na het nodige speurwerk op internet er achter gekomen welke uitvoering we precies wilden en toen de occasions in de gaten gaan houden. Ik ben toen deze tegengekomen bij Carnext en na 2 goed bevallen proefritten (1x zelf en 1x met vrouw en kinderen) gekozen voor deze mooie wagen. Dat hij verlaagd is sprak me ook meteen aan omdat, in mijn ogen, de wielkasten zo veel beter gevuld zijn. En qua rijden merk je echt niet dat de wagen verlaagd is en rijdt het heel comfortabel, zelfs over drempels.

Hoewel de Octavia echt een flink stuk groter en ruimer is dan de Mazda 3, is hij lichter en zuiniger. En ik moet zeggen dat een DSG, na 25 jaar alleen maar handbak gereden te hebben, erg snel went en heel prettig rijdt tot nu toe.

De komende dagen eens rustig de update voor de navigatie op mijn Columbus uit gaan zoeken, want de huidige versie is van 2014/2015, dus hoog tijd voor een update. Verder zoek ik ook nog een goede tip waar de zenderlogo's (FM en zonder achtergrond) te vinden, zodat ik deze in de Colombus kan uploaden.

Binnenkort zal ik ook mijn eerste topic op de bazaar/'gezocht' zetten, aangezien ik nog op zoek ben naar een extra set Alaris 18 inch velgen. Op dit moment zit er al een set Alaris 18 inch onder mijn Octavia, maar deze heeft nogal wat stoeprandschade. Ik wil de huidige set dan ook voor de winterbanden gebruiken en voor mijn zomerbanden een andere set die niet of een heel stuk minder beschadigd is.

Ik hoop nog vele mooie km's te maken en veel bruikbare tips en adviezen te mogen lezen en krijgen op dit mooie en leerzame forum!

20190306_162106_kopie.jpg 20190306_162118_kopie.jpg
 

Rallye

Forumguru
Mooie wagen!

Updates voor de navigatie vind je in principe hier: https://www.skoda.nl/service/infotainment-en-audio/navigatie-update. Hou je VIN bij de hand. Ook de zenderlogo's (niet zeker wat je bedoelt met "zonder achtergrond") en evt. bluetooth-updates vind je daar.

De kaartupdates staan vaak sneller op https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/nl/nl/index/downloads/maps-download#/ Als je een Golf uit hetzelfde bouwjaar kiest en vervolgens kiest voor de Discover Pro, zoals de Columbus bij VW heet, kom je bij de goede kaarten uit (https://webspecial.volkswagen.de/vw...f5d&navi=4a9ca014-efe5-4047-92ba-2189bfedc4c4).

In het Columbus-topic (https://www.skodaforum.nl/forum/i/het-grote-columbus-topic-deel-3.9019/page-115#post-806207) wordt nog gesproken over een update voor de MIB1-Columbus zoals die in een 2014 Octavia zit. Misschien heb je daar ook nog iets aan.
 

DiVini76

Forumguru
En na bijna 4 jaar en 55.000 probleemloze km's erbij is de O3 met 197.650 km op de klok ingeruild voor zijn opvolger:
een Superb hatchback 1.4 TSI ACT Style Business van eind 2017 en 91.000 km op de klok.

Ik heb redelijk wat tijd gezocht voor een opvolger. Het zou wederom een Octavia combi moeten worden, maar dan van minimaal 2017 en rond de ton op de klok. DSG en minimaal een 1.4 stond ook op de lijst.

Maar die ene die ik zocht (en misschien niet bestond?) kwam maar niet voorbij op de diverse zoeksites.
Toch ook maar eens bij een Superb hatchback kijken binnen het budget: ook niet direct iets wat er voor mij uitsprong.

Uiteindelijk de wens voor een DSG laten gaan en ineens kwam een erg mooie Superb in beeld en alle opties die ik zocht (en meer) zaten erop. Bovendien stond deze Superb ook nog eens vlak bij ons in de buurt, dus direct gaan kijken en een proefrit gemaakt, om te voelen en ervaren hoe een S3 ons zou bevallen t.o.v. een O3.

Ik kan er kort over zijn: hij beviel geweldig!! Een heerlijk relaxed rijdende wagen, met een kofferbak die nog ruimer is dan die van de O3 en een prachtig klinkende Canton-installatie. We waren er dus ook snel uit toen we een goede inruilprijs voor onze Octavia kregen.

Op 27 december mochten we onze nieuwe bolide op gaan halen, om er vervolgens direct een nieuwe set winterbanden op te laten leggen en de dag erna een midweek mee naar Winterberg te gaan. Een mooie rit om de S3 nog beter te leren kennen en het is absoluut zeer goed bevallen en tot nu toe echt niets op aan te merken, alleen maar genieten!

Een set 18 inch Alaris-velgen die ik 's zomers op de Octavia gebruikte, wil ik waarschijnlijk ook als zomerset op de Superb gaan gebruiken, alhoewel ik ook wel erg gecharmeerd ben van een set 19 inch Phoenix-velgen.

Dus... op naar vele mooie km's en uiteraard nog wat foto's van onze nieuwe aanwinst:

IMG_6728.JPEG

IMG_6711.JPEG

IMG_6687.JPEG

IMG_6682.JPEG
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan