Hallo,
Na enige maanden hier rondgesnuffeld te hebben toch maar even voorstellen:
Ik ben Gerwin en ben sinds twee-en-halve maand eigenaar van een Cappuccino-beige Octavia Combi 1.6 TDi in de Greenline Business uitvoering, bouwjaar 01-2011.
Mijn vorige auto was een vrijwel probleemloze Passat met 96kW TDi (AVF), een van de fijnste TDi's naar mijn bescheiden mening (de Octavia is m'n zesde TDi dus ik kan redelijk vergelijken...). De Passat is met 336000 kilometer ingeruild op de Octavia met exact de helft aan kilometers, gelukkig had de vorige berijder (ex-lease) 16 inch Sirius velgen aangevinkt i.p.v. de standaard 15 inch velgen, zijn de ramen in de achterportieren ook elektrisch en is de Amundsen direct vervangen door een Columbus (nog steeds de eerste..)
Verder was de Needle Sweep al geactiveerd, cornering lights ook (overweeg het weer uit te laten zetten..) en was de standaard lichtschakelaar aangepast naar 'automatisch' (inmiddels is de lichtschakelaar vervangen door een met autostand (19 Euro op Ebay, incl. verzenden uit China: past en werkt perfect) en zitten er LED's in de DRL. Verder is bij de dealer de reservewielkit besteld en moet samen met een winterband voorkomen dat ik met een spuitbus en compressor in de weer moet..
Enkele zaken die me negatief opvallen: algehele kwaliteitsindruk minder dan in de Passat (maar dat weet je van te voren, scheelt ook 170 kilo), gebrek aan koppel bij lage toeren (geen 'schop in de rug' meer vanaf 1400 tpm zoals bij de PD-TDi's), rammels in onderstel bij rijden over klinkers (had m'n Toledo uit '99 en die uit 2003 ook al last van, onbegrijpelijk dat dat 12 jaar later blijkbaar nog steeds niet aangepakt is) en goed hoorbare afrolgeluiden van de banden (ondanks Michelin's). Verder in 10000 kilometer al drie lampjes moeten vervangen, meer dan in ruim 130000 kilometer met de Passat (die had wel xenon).
Zaken die me positief opvallen: Columbus is perfect systeem (telefoonbediening werkt ook super), CR-TDi is stil en loopt mooi trillingsvrij, zuinig: met ongeveer 70% snelweg erbij haal ik altijd tussen de 1:22 en 1:23 (rijd altijd de toegestane snelheid +5 km), algehele comfort is prima (ondanks afrolgeluiden). Verder laat de auto zich prima alleen op de koppeling wegrijden in bijvoorbeeld een file, ik las bij anderen dat dat niet ging.
Over het algemeen dus een tevreden Octavia rijder.
Na enige maanden hier rondgesnuffeld te hebben toch maar even voorstellen:
Ik ben Gerwin en ben sinds twee-en-halve maand eigenaar van een Cappuccino-beige Octavia Combi 1.6 TDi in de Greenline Business uitvoering, bouwjaar 01-2011.
Mijn vorige auto was een vrijwel probleemloze Passat met 96kW TDi (AVF), een van de fijnste TDi's naar mijn bescheiden mening (de Octavia is m'n zesde TDi dus ik kan redelijk vergelijken...). De Passat is met 336000 kilometer ingeruild op de Octavia met exact de helft aan kilometers, gelukkig had de vorige berijder (ex-lease) 16 inch Sirius velgen aangevinkt i.p.v. de standaard 15 inch velgen, zijn de ramen in de achterportieren ook elektrisch en is de Amundsen direct vervangen door een Columbus (nog steeds de eerste..)
Verder was de Needle Sweep al geactiveerd, cornering lights ook (overweeg het weer uit te laten zetten..) en was de standaard lichtschakelaar aangepast naar 'automatisch' (inmiddels is de lichtschakelaar vervangen door een met autostand (19 Euro op Ebay, incl. verzenden uit China: past en werkt perfect) en zitten er LED's in de DRL. Verder is bij de dealer de reservewielkit besteld en moet samen met een winterband voorkomen dat ik met een spuitbus en compressor in de weer moet..
Enkele zaken die me negatief opvallen: algehele kwaliteitsindruk minder dan in de Passat (maar dat weet je van te voren, scheelt ook 170 kilo), gebrek aan koppel bij lage toeren (geen 'schop in de rug' meer vanaf 1400 tpm zoals bij de PD-TDi's), rammels in onderstel bij rijden over klinkers (had m'n Toledo uit '99 en die uit 2003 ook al last van, onbegrijpelijk dat dat 12 jaar later blijkbaar nog steeds niet aangepakt is) en goed hoorbare afrolgeluiden van de banden (ondanks Michelin's). Verder in 10000 kilometer al drie lampjes moeten vervangen, meer dan in ruim 130000 kilometer met de Passat (die had wel xenon).
Zaken die me positief opvallen: Columbus is perfect systeem (telefoonbediening werkt ook super), CR-TDi is stil en loopt mooi trillingsvrij, zuinig: met ongeveer 70% snelweg erbij haal ik altijd tussen de 1:22 en 1:23 (rijd altijd de toegestane snelheid +5 km), algehele comfort is prima (ondanks afrolgeluiden). Verder laat de auto zich prima alleen op de koppeling wegrijden in bijvoorbeeld een file, ik las bij anderen dat dat niet ging.
Over het algemeen dus een tevreden Octavia rijder.