Even voorstellen

dlmh

Senior Member
Beste allen,

Vorige week vertoonde onze Mazda 323F (2001, LPG3) het zoveelste euvel en hebben we besloten deze in te ruilen. We wilden meteen een stapje groter en hebben ons kunnen vinden in een Fabia Combi (< 2004) vanwege de uitstraling, degelijkheid en zeer een groot aanbod occasions. Afgelopen zaterdag een goede deal kunnen doen bij een handelaar en sinds zaterdag de trotse eigenaar van een Fabia Combi Comfort (1.4 MPI) uit 2002, met slechts 50k op de teller. Onderhoudsboekjes aanwezig en is door de vorige eigenaar goed verzorgd. Reden voor verkoop was een probleem met de stuurbekrachtiging, maar die is door een garage gerepareerd (stuurbekrachtigingspomp vervangen + uitgelijnd).

Proefrit ging bijzonder soepel en ik was aangenaam verrast door het vermogen laag in de toeren en de redelijk stille motor. Dit was dan ook wel de reden dat ik vrij specifiek op zoek was naar het MPI model, naast de "onderhoudsvrije" distributieketting.

Het benzineverbruik schijnt alleen niet bijzonder te zijn, de 16V zou het op dat gebied beter doen. Aangezien we van LPG3 komen zullen de benzinekosten wel even slikken worden (van 0,06 EUR per kilometer naar 0,12 EUR per kilometer), wat met 10.000 - 15.000 kilometer per jaar toch wel aardig aantikt.

Dus dan ook maar meteen een vraag: zijn er mensen hier die weten in welke mate de 1.4 MPI motor (en dan specifiek de kleppen) geschikt zijn voor het rijden op gas? Persoonlijke ervaringen zijn natuurlijk van harte welkom.

De Mazda was reeds voorzien van een LPG3 installatie toen we deze aanschaften, maar blijkt in retrospect misschien toch minder geschikt voor rijden op gas. Deze reed af en toe nog maar op 3 cilinders wat verholpen is door de kleppen te stellen. Nu, 1,5 jaar later, is dat probleem weer terug.

Puur kijkend naar installatiekosten (± 1600 EUR) en de kostenbesparing t.o.v. benzine zouden we na ongeveer 27.000 kilometer, dus ongeveer 2 jaar, de investering terug hebben verdiend. Moeten we daar kosten gaan bijrekenen voor regelmatig kleppen stellen en een koprevisie over 50k dan wordt het al een stuk minder interessant.

Alvast bedankt, gegroet,

David, Utrecht
 

Ridley

Forumguru
Welkom David, veel rijplezier met de Faab! Persoonlijk vind ik gas om op te koken, en zou het mij de eenmalige investering niet waard zijn. ;)
 

ertromp

Forumguru
Welkom hier!
De Faab is pas net ingereden zo te lezen. Veel plezier ermee. Blijft een mooi model de Fabia I :thumbsup:
Hopelijk krijg je zsm antwoord van onze Fabia I kenners op je vragen zoals @Cordoba
 

Blacky

Forumguru
Welkom op het forum David. Veel plezier gewenst met je Fabia combi. Heb ooit in het verre verleden een Toyota Carina gehad waar ik toen wel een gasinstallatie heb laten in bouwen. Auto had destijds 34k gelopen en 2jaar later stond er meer als 200k op de teller toen ik hem verkocht. Dus de moeite waard.
 

Joske

Forumguru
Welkom op het forum, voor gas-specifieke vragen over de Fabia lopen er hier en daar wel al draadjes op het forum. Vooral @Ronnie zal zeker en vast al jouw vragen over LPI-installatie gecombineerd met een Fabia goed kunnen beantwoorden. Hij rijdt er namelijk ook eentje op gas ;).

Bedankt voor de introductie, nog een paar fotootjes en we zijn nog gelukkiger :D
 

Cordoba

Forumguru
Welkom David, eerlijk gezegd zet ik grote vraagtekens bij de km-stand van je Fabia. Het is bekend dat er op grote schaal gehandeld wordt in onderhoudsboekjes en rekeningen, om een slecht onderhouden auto met hoge km-stand, na terugdraaien goed te kunnen verkopen. Ook het feit dat de stuurbekrachtigingspomp is vervangen lijkt te wijzen op een veel hogere km-stand.

Zoals al aangegeven door anderen, is @Ronnie één van de echte kenners op LPG-gebied, maar als ik me niet vergis is de MPI minder geschikt voor LPG. De 16V-blokken hebben zelfstellende kleppen, dus daar is extra stellen niet nodig, van de MPI-blokken weet ik niet zeker of ze zelfstellende kleppen hebben. Overigens als je brandstofverbruikscijfers zoekt, waar je echt iets aan hebt, kun je het beste kijken op Spritmonitor de site kun je ook instellen op Engelse taal, en verbruikscijfers bekijken op model, bouwjaar en motorisering (brandstof en vermogen ingeven) en minimaal aantal km's dat een verbruiker zijn gegevens moet hebben ingevoerd (ter voorkoming dat er cijfers met grote afwijking in zitten, doordat er slechts 1 of 2 tankbeurten zijn ingevoerd, waarbij er wat teveel of te weinig is getankt t.o.v. de vorige tankbeurt. Met mijn 2003 combi haal ik ongeveer 1:16, en ik schat dat het gemiddeld verbruik voor de 1.4 16V met 75 pk blok iets van 1:15 doet, de MPI gebruikt wat meer, maar spritmonitor kan je dat precies duidelijk maken.
 

dlmh

Senior Member
Welkom David, eerlijk gezegd zet ik grote vraagtekens bij de km-stand van je Fabia. Het is bekend dat er op grote schaal gehandeld wordt in onderhoudsboekjes en rekeningen, om een slecht onderhouden auto met hoge km-stand, na terugdraaien goed te kunnen verkopen. Ook het feit dat de stuurbekrachtigingspomp is vervangen lijkt te wijzen op een veel hogere km-stand.

Zoals al aangegeven door anderen, is @Ronnie één van de echte kenners op LPG-gebied, maar als ik me niet vergis is de MPI minder geschikt voor LPG. De 16V-blokken hebben zelfstellende kleppen, dus daar is extra stellen niet nodig, van de MPI-blokken weet ik niet zeker of ze zelfstellende kleppen hebben. Overigens als je brandstofverbruikscijfers zoekt, waar je echt iets aan hebt, kun je het beste kijken op Spritmonitor de site kun je ook instellen op Engelse taal, en verbruikscijfers bekijken op model, bouwjaar en motorisering (brandstof en vermogen ingeven) en minimaal aantal km's dat een verbruiker zijn gegevens moet hebben ingevoerd (ter voorkoming dat er cijfers met grote afwijking in zitten, doordat er slechts 1 of 2 tankbeurten zijn ingevoerd, waarbij er wat teveel of te weinig is getankt t.o.v. de vorige tankbeurt. Met mijn 2003 combi haal ik ongeveer 1:16, en ik schat dat het gemiddeld verbruik voor de 1.4 16V met 75 pk blok iets van 1:15 doet, de MPI gebruikt wat meer, maar spritmonitor kan je dat precies duidelijk maken.

Ha Cordoba, dank voor je uitgebreide antwoord. Mijn schoonvader was zo doortastend geweest om de garage waar deze onderhouden is op te bellen. Zij bevestigden het onderhoud en kilometerstand (op basis van kenteken), tevens zit er een NAP-registratie bij.

Kleppen stellen an sich zijn de kosten niet, maar een verbrande klep (=> koprevisie) kan wel aardig in de papieren lopen. Als de kleppen gehard zijn dan zou alleen elke 1 of 2 jaar de kleppen gesteld hoeven te worden. Hierover kan ik echter niet bijzonder veel informatie vinden.

Volgens Spritmonitor ligt het verbruik van veruit de meeste mensen tussen de 6.4L en en 7.6L per 100km, dus zeg tussen de 13-16 km / liter. Een gemiddeld verbruik van 14.5 km/l zou ik acceptabel vinden, de Mazda haalde dat ook meestal maar net.
 

Cordoba

Forumguru
OK, David dan ga ik er vanuit dat de km-stand klopt, of al heel lang geleden is gemanipuleerd (vóór onderhoud bij de betreffende garage gebeurde). Voor verbruik moet je wel onderscheid maken tussen MPI en 16V blokken. NAP-registratie is ook alleen voor periode dat een auto op NL-kenteken rijdt, als ie bijvoorbeeld gebruikt is ingevoerd uit het buitenland, weet NAP over de periode ervoor ook niets. Overigens zijn de MPI-blokken wel gevoeliger op de koppakking (moeten toch wat vaker vervangen worden dan de 16V blokken), en door ondeskundigheid gaat er bij vervangen koppakking bij een MPI ook regelmatig wat fout: de cilindervoering verschuift, waardoor je na korte tijd nog meer lekkage van koelvloeistof krijgt, dan voor de vervanging.

Ieder blok heeft in elk geval zo z'n eigen voor- en nadelen, en wat het verbruik betreft: ik vermoed dat de km's van de Fabia langer zijn dan van de Mazda. (Fabia heeft typisch zo'n 4% afwijking op de teller (snelheid en afstand), bij Japanse merken is dit volgens mij vaak wat groter). Overigens scheelt de breedte van je banden ook behoorlijk in het verbruik, en ook iets hogere bandenspanning kan je verbruik aardig naar beneden helpen. Ik weet niet of de combi(zwaarder) ook met 185 brede banden is geleverd, of dat alleen de hatchback op die maat rijdt, maar scheelt wel in je brandstofverbruik.

Veel plezier met de Faab, Gert
 

dlmh

Senior Member
OK, David dan ga ik er vanuit dat de km-stand klopt, of al heel lang geleden is gemanipuleerd (vóór onderhoud bij de betreffende garage gebeurde). Voor verbruik moet je wel onderscheid maken tussen MPI en 16V blokken. NAP-registratie is ook alleen voor periode dat een auto op NL-kenteken rijdt, als ie bijvoorbeeld gebruikt is ingevoerd uit het buitenland, weet NAP over de periode ervoor ook niets. Overigens zijn de MPI-blokken wel gevoeliger op de koppakking (moeten toch wat vaker vervangen worden dan de 16V blokken), en door ondeskundigheid gaat er bij vervangen koppakking bij een MPI ook regelmatig wat fout: de cilindervoering verschuift, waardoor je na korte tijd nog meer lekkage van koelvloeistof krijgt, dan voor de vervanging.

Ieder blok heeft in elk geval zo z'n eigen voor- en nadelen, en wat het verbruik betreft: ik vermoed dat de km's van de Fabia langer zijn dan van de Mazda. (Fabia heeft typisch zo'n 4% afwijking op de teller (snelheid en afstand), bij Japanse merken is dit volgens mij vaak wat groter). Overigens scheelt de breedte van je banden ook behoorlijk in het verbruik, en ook iets hogere bandenspanning kan je verbruik aardig naar beneden helpen. Ik weet niet of de combi(zwaarder) ook met 185 brede banden is geleverd, of dat alleen de hatchback op die maat rijdt, maar scheelt wel in je brandstofverbruik.

Veel plezier met de Faab, Gert

Wat ik begrijp is dat de Fabia (nieuw) is aangeschaft en onderhouden bij dezelfde dealer/garage, en heeft hiervoor dus slechts 1 eigenaar gehad. Ik acht de kans op gesjoemel met de km-stand dus bijzonder klein, maar 100% zeker weten doe je het natuurlijk nooit.

Is het de moeite waard om eventueel nieuwe banden aan te schaffen puur en alleen voor het verbruik? Of alleen als ze toch al vervangen zouden moeten worden?
 

Blackokkie2

Forumguru
Mooi laten zitten, dat wat je bespaart op verbruik geef je waarschijnlijk in meervoud uit aan te vroeg je banden wisselen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik reed met zo'n zelfde voertuig van 2002 tot 2007 gemiddeld iets beter dan 1:13,4 over 168.000 vooral zakelijke km. Bij iets minder haast werd-ie merkbaar zuiniger, maar dat kwam er toch vaak niet van.

Ik had overigens na proefritten bewust voor de 1.4 MPI 8-klepper gekozen omdat ik die stukken aangenamer vond rijden dan de 16V, vooral vanwege de betere trekkracht onderin die je zelf ook al hebt opgemerkt. Zo'n 16V mag dan wellicht zuiniger zijn, ik vond het maar een nerveus ding omdat je 'm altijd hoog in de toeren moet houden om een beetje op te schieten. Past niet zo bij mijn karakter...
 

Cordoba

Forumguru
@dlmh: km-stand zal dan inderdaad wel kloppen maar is extreem laag, met minder dan 4000 km/jaar.
Wat de banden betreft, als je de 195 banden eronder hebt, zou ik ze gewoon oprijden, als er 205 (niet origineel) of breder onder ligt, misschien serieus over denken en kijken hoever de huidige banden versleten zijn.
 

dlmh

Senior Member
Zo, vanmorgen de Fabia opgehaald. Absoluut een verademing om in te rijden t.o.v. de Mazda: veel stiller, rustiger en comfortabeler.

Er zaten helaas geen boekjes meer bij van de auto zelf, dus weet iemand hoe ik het verbruik van de auto op het display kan krijgen? Of anders een linkje naar een owners manual van de Skoda Fabia?

Tevens wil ik graag de standaard (Skoda) autoradio vervangen voor mijn eigen Pioneer. Hiervoor heb ik een 1-DIN of 2-DIN inbouwframe voor nodig, maar ik kan ze alleen maar vinden voor de Fabia's na 2004. Iemand suggesties?

P.S.: foto's van de aanwinst volgen zo snel mogelijk!
 

stereo

Lid
welkom, en wat banden betreft, zou ik naar de leeftijd van de banden kijken, ik weet uit ervaring dat banden verduren en na 4 jaar kan de rek er uit zijn ook al zit er nog goed profiel op.kijk naar haarscheurtjes in het rubber. ervaring met een bestelbus met 9 mensen er in waar banden onder zaten van 5 jaar oud. daarvan klapten beide achterbanden na 200 km tegelijk waardoor ik op wat ijzerdraad en velg reed tegen 120 met een volle bus.
 

dlmh

Senior Member
welkom, en wat banden betreft, zou ik naar de leeftijd van de banden kijken, ik weet uit ervaring dat banden verduren en na 4 jaar kan de rek er uit zijn ook al zit er nog goed profiel op.kijk naar haarscheurtjes in het rubber. ervaring met een bestelbus met 9 mensen er in waar banden onder zaten van 5 jaar oud. daarvan klapten beide achterbanden na 200 km tegelijk waardoor ik op wat ijzerdraad en velg reed tegen 120 met een volle bus.

De banden lijken vrij nieuw en hebben breedtemaat 185. Ik zou even nader moeten checken, maar er stond ook iets van "EcoDrive" op.

Edit:

Het zijn Continental ContiEcoContact banden, met de maat 185/60 R14.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
heb je al eens in het handschoenkastje gekeken betreft de boekjes? er zit namelijk een verborgen luikje dat je kan optillen, daar zitten meestal de papieren van de wagen ook.
 
Bovenaan Onderaan