Even voorstellen

Hallo allemaal,

Al een tijdje ben ik lid van dit forum. Dus wel zo netjes om me even voor te stellen. Ik was lid geworden omdat ik een Octavia 2.0 TDi uit 2009 reed. Toen ik deze wagen moest inleveren heb ik een korte tijd in een VW Golf gereden. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus sinds afgelopen vrijdag de trotse rijder van een Skoda Octavia Combi 1.6 TDi Elegance Business in de kleur zwart uit 11-2011. En hij bevalt super!
 

Faabtsi

Actief lid
Welkom op het forum! En veel fijne kmtje met je nieuwe auto!! En we zijn heer verzot op foto's haha ;)
 
De foto's moet ik nog even maken, maar dat komt goed. Ondertussen ben ik druk spittende naar informatie maar kom er nog niet echt uit.
 
Hallo Blackokkie2,

Ik wil eigenlijk het volgende weten.

Mijn auto is een Elegance Businessline met Columbus navigatie. Echter de vorige berijder heeft er geen carkit in laten plaatsen. Het knopje Phone reageert dus ook alleen als mute knop.

Ik kan de radio bedienen middels spraakbesturing en dat werkt. Conclusie, er is een microfoon aanwezig in de auto. Maar hoe kom ik er het makkelijkst achter of er al een kabel ligt voor de telefoonvoorbereiding en ten tweede, is er een Nederlands inbouwhandleiding beschikbaar op het forum voor inbouw van de HT-4?
 

VWim

Forumguru
Het knopje phone doet, voor zover ik weet, alleen maar wat bij de RNS 315, volgens mij heet dat Amundsen+ bij Skoda. De telefoon stel je in via de MFD (tussen je tellerklokken) en met behulp van de knoppen op je stuur.
 

Blacky

Forumguru
Welkom Ronny op het forum en veel plezier met je O2

Had het zelfde probleem er bleek geen Bluetooth module in te zitten.(zie artikel)



Hier de uitkomst: langs gegaan met advertentie in de hand waar staat dat er een Bluetooth carkit in zou moeten zitten. Nou vergeet het maar, kon lullen als brugman. Men beroept zich op het volgende: (Alle moeite is genomen om de informatie op deze internetsite zo accuraat en actueel mogelijk weer te geven. Fouten zijn echter nooit uit te sluiten. Vertrouw daarom niet alleen op deze informatie, maar controleer bij aankoop de zaken die uw beslissing zouden kunnen beïnvloeden). Men ging navragen wat het MIJ zou kosten om een Parrot te monteren en na te vragen bij de dealer wat een BT module zou kosten. Geschrokken van de prijzen,€275,- voor de Parrot en bijna €700,- voor de BT module. Ben gaan neuzen op internet en ben bij het volgende uitgekomen:

www.vagcommunity.com/forum/showthread.php?10-Review...Kufatec...bij Emiel van Ham (http://www.electronic4cars.nl) op bezoek geweest. Voor de telefoonfunctie moet je wel even de codering aanpassen, maar ook daarvoor kun je prima bij Emiel terecht.voor van Kufatec voor de RNS510. Mocht je dit ook graag willen, mail dan naaremiel@electronic4cars.nl en refereer aan dit artikel voor een korting! Aan gezien ik totaal geen verstand heb van elektronica een mailtje gestuurd wat de kosten waren incl montage en ben vanmiddag bij Emiel in Beek en Donk geweest. Meteen de Columbus laten updaten. Alles werkt perfect. Ik ben tevreden.
Laatst aangepast: 28-09-2013
 
Goedemorgen Blacky,

Klinkt goed. Maar ik zou er ook graag achter komen of ik reeds telefoonvoorbereiding heb. Gisteren even bij mijn lokale dealer geweest. Maar die konden het mij niet direct vertellen. Hoe kom ik erachter?
Eveneens vertelde de dealer mij dat de set van MoBridge een goede werkbare oplossing is. De Burry werd afgeraden, veelal door problemen met hoofdzakelijk smartphones. Maar ja, de MoBridge komt gewoon op 544 euro incl btw, montage, inleren etc. Dat vond ik eigenlijk iets teveel geld.

Dus de vraag is onder meer, wat kan ik allemaal zelf doen. Inleren met de VAG-Com, daar zal ik iemand voor moeten vinden. Verdere installatie lijkt me niet zo moeilijk. Derhalve zou ik het liefst natuurlijk de HT-4 unit inbouwen, want alles origineel vind ik het mooiste.

Ik hoor het graag. Overigens, de Kufatec ziet er goed uit.
 
Deze PDF heb ik overigens op een Duitse website gevonden. Maar ik weet dus niet of dit afdoende is voor inbouw van een HT-4 en ten tweede of dit gaat werken (zonder problemen) in mijn auto.
 

Bijlagen

  • Nachrüstung FSE.pdf
    1,1 MB · Weergaven: 10

VWim

Forumguru
Mocht je het zelf niet zien zitten kun je ook eens contact opnemen met VAGtechniek, zij hebben veel ervaring met dergelijke dingen inbouwen.
 

Joske

Forumguru
Welkom alvast op het forum ;)

Ik denk dat er hier op het forum ook nog wel enkele topics rondzwerven betreft inbouwen van een BT-module. Gebruik even de zoekfunctie en anders kan je nog steeds zelf een topic openen met al je vragen ;)
 

Blacky

Forumguru
Klinkt goed. Maar ik zou er ook graag achter komen of ik reeds telefoonvoorbereiding heb. Gisteren even bij mijn lokale dealer geweest. Maar die konden het mij niet direct vertellen. Hoe kom ik erachter?
Ik hoor het graag. Overigens, de Kufatec ziet er goed uit.


Er zit een sticker in je service boekje of links in de kofferbak bij het reservewiel met de gegevens van je auto.
Als er code 9W5 bij zit heb je telefoonvoorbereiding. Kabel lag bij de mijne wel alleen geen microfoon, die zat bij de BT module. Hopelijk heb je hier iets aan.

http://www.skodaforum.nl/forum/attachments/blacky-optiecodes-vertaald-pdf.20466/ hier zijn de mijne.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Hendrik,

Nou om eerlijk te zijn, merk ik weinig verschil.

Ja tuurlijk, de oude 2.0 TDi was iets vlotter met optrekken, maar de 1.6 is ook zeker niet langzaam. Verder vind ik het accelereren van 120 naar 140 bijv. erg plezierig. Ik had in eerste instantie niet gedacht dat dit type motor zulke prestaties kon leveren.

Het is overigens een lease auto. 2.0 TDi's zijn steeds minder aantrekkelijk aan het worden bij ons. Iets met groene labels enzo. De 125kw is bijv. al lange tijd uit het pakket gegooid.
 
Mooie lijst Blacky. Ik heb hetzelfde dus ook met 9W5. Echter ik heb daar ook 3KD bij staan. Die vond ik niet in jouw PDF. Kort samengevat, 9W5 is dus telefoonvoorbereiding. Had jij dan ook een kabel tot onder de passagiersstoel liggen? Met andere woorden, kon jij gewoon de BT-Module eraan koppelen, VCDS programmeren en klaar?
 
Bovenaan Onderaan