Even voorstellen, Old Geezer

Hallo Skoda Forum,

Mijn forumnaam Old Geezer geeft al aan dat ik niet piep meer ben en daardoor heb ik sinds de jaren ‘70 van de vorige eeuw al heel veel auto’s gereden, een stuk of 15 schat ik en daarvan was mijn Skoda Fabia uit 2003 met stip de fijnste en ook mijn langst gebruikte auto, maar liefst 21,5 jaar heeft de Fabia mij ruim 350.000 km getransporteerd.
Vanwege die lange tijd met relatief weinig auto problemen is de opvolger weer een Skoda Fabia geworden, een Combi uit 2021, hopelijk is dat net zo’n succes als z’n voorganger.

EdK

Forumguru
Nogmaals welkom

En tsja als je ledematen en rug nog soepel zat zijn dan kan de Fab 3 zeker een succes zijn.
Zelf ook 4 a 5 jaar gehad en gewoon fijne wagen.
Alleen miste ik met optrekken en invoegen net dat beetje kracht in dat 3 pittertje, dus toendertijd bij VAG TEchniek de fabrieks update gedaan !
Krijg je de PK en Nm van de polo in de fabia gezet, waardoor hij net even fijner rijd....

En ja nu alweer 2 jaar in bezit van de Fab4 die alleen helaas niet meer in combi uitvoering op markt komt...

Vermogen en trekkracht doen er nu minder toe dan vroeger, haast verschuift naar berusting en in de jaren is het besef gekomen dat met een wat rustiger rijstijl je niet alleen minder gestrest achter het stuur zit maar dat je portomonee minder belast wordt.

Evengoed was ik verbaasd om te merken hoeveel krachtiger de 1 liter TSI benzine motor is dan de oude 1,4 liter benzine motor, 70 kw tegenover 55 kw en een veel groter koppel maken een hoop uit en nopen ertoe om wat rustiger gas te geven

En dan het benzine verbruik, van 1:16/17 naar 1:22/23 (volgens de boordcomputer) met dezelfde rijstijl, een gelijk eigen gewicht en een gelijke belading van beide auto’s.

Er is maar 1 ding waar de oude Fabia een ietje beter in scoorde en dat is het geluid binnen in de auto dat gevoelsmatig in de oude Fabia lager. Tegenover dat minpunt staat ook een pluspunt, het extra geluid zet aan tot rustig rijden en tijdig overschakelen om het toerental van de motor zo laag mogelijk om zo min mogelijk geluid in de auto te hebben met als gevolg een lager brandstof verbruik

Bovenaan Onderaan