Even voorstellen: Octavia 4

Na lang wachten was het moment eindelijk daar; het verlossende telefoontje van de dealer. Ik mocht de Tsjechische dame komen afhalen.

Uitvoering:

· Business Edition (1.0 tsi)

Lak:

· Lava Blue metallic

Opties:

· Stoelverwarming voor

· Parkeercamera achter

· Ruitenwisser achter

· Trekhaak wegklapbaar

Plaatje:



Proza:

Keuzes, keuzes.

Van mijn werkgever mocht ik afgelopen zomer een nieuwe auto uitkiezen. Mijn huidige Leon ST had de vier jaar bereikt en mocht met de VUT. Ik heb lang nagedacht of ik weer een leaseauto wilde, omdat het qua kosten en keuzebeperking lang niet meer zo leuk is als het in het 14% tijdperk was. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat een nieuwe auto (of een jong gebruikte) qua financiën eigenlijk geen optie was. Daarnaast geeft een leaseauto een hoop gemak en comfort en hoop ik vanaf komend jaar de kosten voor privégebruik er weer uit te kunnen halen, als de vakantielanden weer open gaan.

Mijn initiële uitgangspunt was om een B-segmenter te kiezen en die met wat leuke opties aan te kleden. In combinatie met een trekhaak en een bagagewagen zou dit prima moeten volstaan om te kunnen blijven kamperen en fietsen mee te nemen. Na behoorlijk wat uren in de configurator te hebben doorgebracht was ik lichtelijk teleurgesteld. Mijn leaseregeling is behoorlijk strikt (lees beperkend) als het gaat om maandbedrag, co2 uitstoot en max. bedrag aan opties / accessoires. Hierdoor waren de fiesta’s, polo’s en ibiza’s van deze wereld eigenlijk geen serieuze optie. De Scala was qua prijs niet bijster interessant, en ik vond het rijgedrag beduidend minder. Mogelijk komt dit doordat ze een vrij grote auto op het kleinste MQB hebben geplaatst. Voor mij viel deze af. De Fabia stond (en staat tot november) nog op het oude MQB en ik kon de nieuwe versie niet afwachten. Elektrisch rijden had nog onder het 8% regime gekund, maar de mogelijke boete bij voortijdig dienstverlaten was zo hoog (+/- 8k en niet verzekerbaar) dat ik dit niet lang heb overwogen.

Toen de nieuwe Octavia de dealers bereikte was mijn interesse direct gewekt. Ik heb een O3 gereden en hier was ik enorm over te spreken. Qua ruimte deed hij zeker niet onder voor de Leon station. Bij het configureren bleek dat de Octavia zich (bijna) perfect binnen de restricties op het gebied van uitstoot en leasetarief kon houden. Met de basisuitvoering werden de randen van het budget al opgezocht en iedere optie betekende eigenlijk rekening man, dus daar heb ik zuinig mee gedaan. Na een proefrit heb ik (na een aantal omwegen) de bestelling geplaatst.

Leveringsproblemen

Het bestellen van deze auto was een absolute lijdensweg. Via de configurator van de leasemaatschappij werd de bestelling telkens geannuleerd, omdat de Greentech niet meer leverbaar zou zijn. Iemand in de bestelketen was niet goed geïnformeerd, want ondanks dat Greentech niet meer op de modelaanduiding slaat, geldt dat nog wel degelijk voor de motoren die erin gelepeld worden. Uiteindelijk heeft de dealer met de leasemaatschappij aan de telefoon de bestelling in het systeem gezet. Inmiddels was het medio oktober. De verwachte leverdatum was 20-12, en dus zou de auto begin januari op kenteken komen. Prima.

De eerste vertraging kwam voor de kerst, 2 weken in verband met vertraging in de fabriek.

De volgende vertraging was een flinke, levering in week 16. Met de dealer afgesproken dat ik een voorraadmodel kon bestellen. Toevallig was er vrijwel identieke uitvoering beschikbaar, alleen moest de trekhaak er later onder komen. Prima! Met de leasemaatschappij afgesproken dat ik dit in gang ging zetten, het was even wachten op de offerte van de dealer. En toen begon de grote radiostilte. Wegens ziekte, vrije dagen en andere minder valide redenen kwam het er maar niet van. Hier heeft de dealer qua service echt de bal laten vallen. Inmiddels was ik zo ver in het bestelproces en naderde week 16 vrij rap, dat ik de bestelling maar heb laten staan.

Week 14, uw auto is onderweg naar NL! Goed nieuws, week 16 zou inderdaad gehaald worden.

Vervolgens in week 16: Levering in week 18, vertraging bij de fabriek. Op dat moment zakte mijn broek af, hoe zit het nou? Een belletje naar dealer bevestigde dat de auto in Leusden was aangekomen. En inderdaad maandag week 18 het aflevermoment gepland.

Impressie

Bij binnenkomst was ik meteen weer 100% overtuigd van de kleur en het model. De auto springt echt in het oog! Na de gebruikelijke ceremonie de auto mee naar huis genomen en kort even rondgesnuffeld (het was immers onder werktijd).

Die avond wat uitgebreider kennisgemaakt. Niks van de keuzes die ik heb gemaakt vallen tot nu toe tegen. Een aantal zaken viel mij wel op. Waarschijnlijk ook onvoldoende ingelezen in de standaarduitrusting, maar toch.

Parkeersensoren voor waren een optie, maar zijn toch aanwezig

Idem voor Lane Assist

Software: de navigatie start soms niet, herstart is enige oplossing (zie ook topics over softwareproblemen)

Banden: auto is afgeleverd op Kumho banden (???) en dat is niet des Pon’s, maar wat weet ik.

De auto trekt aardig naar rechts en bij het stuur volledig ‘recht’ stuurt ze naar links. Over 4 weken ben ik hiervoor aan de beurt bij de dealer.

Verder is de rij-impressie precies wat ik er van wist/ verwacht had. Ze is zachter geveerd en heeft mindere gasrespons dan de Leon. Dat is geen probleem. Als ik sportief had willen rijden had ik geen leasebak moeten nemen.

Al met al: heel dik tevreden nu ze eindelijk onder de carport staat!
 

Duijzer

Donateur
Welkom, leuke intro! Dat je over 4 weken pas terecht kunt bij de dealer is wel lang, zeg…
En Kumho’s? Zal wel een eis van de leasemaatschappij zijn, die houden niet van Conti’s. Slijten te hard voor de prijs…
 
Bovenaan Onderaan