Even voorstellen: Marco

marco_b

Forumguru
Heb mij aangemeld omdat ik aan het oriënteren ben voor nieuwe lease-auto. Rij nu 3,5 jaar in een VW T-Roc 1.5 sport. Mooie auto, fijne auto, lekker in de opties en idee was om deze na lease termijn door te schuiven naar mijn vrouw en dat ik electrisch zou ga rijden.

Voor dagelijks gebruik een prima plan, we hebben echter een caravan en in de afgelopen 3,5 jaar is gebleken dat de T-Roc een voor ons waardeloze caravantrekker is.

Het plan om de VW Van de leasemaatschappij te kopen leeft nog steeds, maar wel met een volwaardige caravantrekker ernaast.

Ben nu aan het kijken naar de Skoda Superb PHEV wagon in sportline business trim. Heb de eerste lease offertes reeds ontvangen en valt mij niets tegen. Opties die ik heb aangevinkt:

- 19” Vega velgen
- Wegdraaibare trekhaak
- Functiepakket
- Panoramadak

Kleur twijfel ik tussen raceblue of steelgrey. Velvet red was achter de computer voor mij een erg mooie kleur, echter IRL knalrood. Dan haak ik af….

ik had echter verwacht dat DCC standaard op de Sportline zit maar volgens mij is dit niet het geval. Ik lees diverse berichten dat de Superb wel erg comfortabel is afgesteld wat ik met DCC hoopte op te lossen.
Hier inmiddels gelezen dat ik bij Forumlid een verlagingsset kan monteren wat iets ten goede komt. Dat is overwegen waard. Wil er privé niet al te veel geld tegenaan gooien en dit is volgens mij mooie middenweg.

Ben benieuwd of er nadien nog de verkeersbordenherkenning geprogrammeerd kan worden wanneer en matrix koplampen af fabriek op zitten. Die werken volgens mij ook met een camera?

Tips en trucs hoor ik graag.
 

Bijlagen

  • C21E8F6B-2EE4-4F3D-9FF6-239807935D7E.jpeg
    C21E8F6B-2EE4-4F3D-9FF6-239807935D7E.jpeg
    850,1 KB · Weergaven: 36
  • 9F934A4F-E368-4856-8702-8CF09AEF99D4.jpeg
    9F934A4F-E368-4856-8702-8CF09AEF99D4.jpeg
    863,6 KB · Weergaven: 33

JeSko

Forumguru
Welkom, als caravantrekker zou ik geen hybride Superb nemen, las hier al verhalen over hybrides die tegenvallen met caravan achter, zonder de elektrische hulp rijd je rond met een 1.4 tsi in een zware Superb met zware caravan achter.

Had jij zo geen kennis met een Superb iv met caravan @leon-cupra ?
 

hemi24

Forumguru
Ben benieuwd wat er zo slecht bevalt aan een T-roc met 1.5 TSI voor een caravan?
Watvoor caravan wil je er mee trekken?
 

marco_b

Forumguru
Hebben een Hobby 455uf die beladen mag worden tot 1.350 kg op de as en 75 kg kogeldruk. Wij hebben dit al teruggebracht tot 1.205 kg op de as en 75 kg op de trekhaak. Maar boven de 85 km/u gaat de caravan een eigen leven leiden.
 

hemi24

Forumguru
Denk dat een cursus caravan-beladen in dat geval geen overbodige luxe is…

S3 is wellicht zwaarder, maar door de lange overgang gaat dit niet opwegen tegen een T-roc!
 

leon-cupra

Forumguru
Welkom.

Neen @JeSko . Heb wel een collega met een IV die 70% van zijn ritten met een zeer zware (wss telkens overladen) aanhangwagen rijdt. Ondervindt daar geen enkel probleem mee. Krachtig genoeg maar zuipt wel enorm wat benzine. Zit dan gemakkelijk boven de 8L.
 
Welkom. Lees je eens in over eigen geld dat je in je lease auto stopt. Dit kan je weer deels verrekenen met je bijtelling. Hierdoor kan het toch interessant zijn om bijvoorbeeld een goede KW set onder de auto te laten plaatsen.
 

marco_b

Forumguru
Denk dat een cursus caravan-beladen in dat geval geen overbodige luxe is…

Heb reeds 19 jaar ervaring met het beladen van een caravan, maar dank je wel voor de zorgen. Ik meet voorafgaand de reis gewicht op linker- en rechterwiel, leg geen spullen in de bovenkastjes, hangkleding ligt op bed en onderling verschil tussen links en rechts is nooit groter dan 20 kg (laatste reis links 595 kg en rechts 610 kg). Verder heb ik geen fietsendrager voor- of achterop de caravan wat de stabiliteit niet ten goede komt. Er zit geen dakairco in maar een bankairco om ook daarmee gewicht laag te houden en neem nauwelijks water mee omdat dit overal te krijgen is. Doe ik overigens al vanaf 2003 op deze manier. Voor de T-Roc reed ik met een Focus 1.5 ecoboost. Die combinatie reed probleemloos 100 km/u met een identieke belading. De Focus was qua gewicht gelijk als de T-Roc.


Welkom. Lees je eens in over eigen geld dat je in je lease auto stopt. Dit kan je weer deels verrekenen met je bijtelling. Hierdoor kan het toch interessant zijn om bijvoorbeeld een goede KW set onder de auto te laten plaatsen.

klopt inderdaad. Mag je aftrekken als eigen bijdrage.

Ahja just, verbruik lag erg hoog.

gedurende vakantie is dat voor mij van minder belang door de internationale tankpas.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Spijt me zeer, maar als je caravan in dat geval gaat slingeren moet je toch echt achter de oren gaan krabben wat er technisch niet in de haak is..!
Ergens klopt er gewoon iets niet aan je verhaal!
 

marco_b

Forumguru
Nee dat klopt dat er iets niet klopt in mijn verhaal, het is geen fijne combinatie. Goed opgemerkt! :thumbsup:

Maar om niet oneindig over de T-Roc door te babbelen, ik heb mij aangemeld op Skoda forum om mij te verdiepen in de Superb, niet om over de T-Roc te praten. Het is 1 van de eerste welke in Nederland is geleverd. Ik vraag mij inderdaad af of de schokbrekers goed zijn, of er wel de juiste veren onderzitten enz. Maar omdat dit leasecontract eindig is ga ik mij hier niet meer om verbazen.;)

(ps. Net de plek van de smileys ontdekt)
 
Laatst bewerkt:

marco_b

Forumguru
Dit weekend de Superb van mijn collega een weekend mee om even te proberen. Fijne auto en wat een zee van ruimte!
Gisteren ook een proefrit gemaakt met de nieuwe Octavia combi iV. Ik moet zeggen dat deze auto mij aangenaam heeft verrast! Lekker vlot, moderner interieur en ruim zat voor ons. We zijn met zijn tweeën en achterbank niet vaak nodig. Wanneer ik de bestuurdersstoel op mijn positie instel (ben 1.78 mtr) dan blijft er voldoende ruimte over om achter mij te zitten.

heb nu een offerte laten opstellen met de volgende specs:
Auto een Skoda Octavia Sportline PHEV
- kleur graphit grey
- grootlicht assistent
- headup display
- parkeercamera
- parkeersensoren voor en achter
- travel assistant pakket
- verwarmbaar stuur
- verwarmbare voorruit
- zwenbare trekhaak

en als kers op de slagroom, het Pouw Performance pakket. Dit is een pakket wat de dealer levert en bevat:
- 19” velgen
- Eibach verlagingsset
- voorste zijruiten 25% getint

laatste wordt achteraf gemonteerd en valt buiten de bijtelling.

begreep dat auto’s die nu besteld worden in week 10 van 2022 geleverd worden. Huidige leasecontract loopt tot half april dus zal denk ik op korte termijn een beslissing moeten nemen.

vanmiddag nog met de Superb een proefrit maken met de caravan erachter om uit te sluiten dat de caravan voor problemen in wegligging zorgt.
 

hemi24

Forumguru
Waarom rijden met een Superb voor de caravan als je een Octavia gaat bestellen..?
Zijn twee totaal verschillende wagens zeker icm een caravan lijkt mij?
 

marco_b

Forumguru
Zoals in eerste bericht aangegeven was de T-Roc in combinatie met de caravan een waardeloze combinatie. En om uit te sluiten dat het niet aan de caravan ligt heb ik een lang weekend gewisseld met de auto van mijn collega. Vandaag rit gemaakt met de Superb icm de caravan en ligt als een blok achter de auto.
 
Bovenaan Onderaan