Even voorstellen en help...

sfg

Nieuw lid
Hallo,


Even voorstellen. Ik ben sfg (skoda fabia greenline moest wat verzinnen). Sinds 17 februari in het bezit van een fabia greenline 2010 1.2 tdi station. Kom uit Den Haag. Teller staat op 198xxx


Ik loop tegen een paar dingen aan waarbij ik hoop het antwoord te kunnen vinden. Heb verder niet echt verstand van forums etc. Ik noem alle punten op en als ik een aparte topic moet maken dan hoor ik dat graag


- tijdens het starten, start/stop hoor ik een klap geluid. Soms is het 1 en soms hoor je het twee keren snel achter elkaar. Zijn of is dit de motorsteun? Zo ja, is er dan een specifieke motorsteun die altijd sneller kapot gaat?


- tijdens neutraal draaien lijkt het alsof er iets van tijd tot tijd aan loopt. Zeker wel binnen 10 seconden 3/4 keren. Raar geluid hoor je dan. Een beetje doffe schrapend geluid. Weet iemand wat dit is?


- licht opbrengst fluctueert. Dynamo reviseren?? Of is dit een kwaal van de 3 cilinder? Als je gas geeft word hij ook iets feller. Lijkt net een scooter


- hoe kan ik start stop permanent uitschakelen zonder steeds op het knop te drukken?


- bestuurderskant raam gaat niet automatisch helemaal open en dicht. Behalve als ik het handmatig helemaal open en dicht gooi doet hij het weer. Ik heb op het forum al een en ander gelezen ik zal dit even gaan uitzoeken. Vandaag deed de raam het opeens niet meer. Als ik de deur open doe dan wel en dan weer niet. Heel raar dit euvel.


- hoe kom ik in het set-up menu die in het dashboard verschijnt als je het boardcomputer knop ingedrukt houdt?


Over 10.000 moet ik mijn distributie riem vervangen? Iemand tips?


Zo dat waren mijn punten. Ik hoor graag van jullie.


Gr,

sfg
 

Luckei

Lid
Welkom!

- licht opbrengst fluctueert. Dynamo reviseren?? Of is dit een kwaal van de 3 cilinder? Als je gas geeft word hij ook iets feller. Lijkt net een scooter
Zelfde met mijn Fabia, geloof ik nog zelfs met de originele accu. Lijkt mij een gevalletje net iets te weinig accuspanning rondom stationair toerental. Zelf merk ik dit alleen als ik dus stil sta en een beetje gas geef, of dus met wegrijden met te weinig gas. Speelt dit ook tijdens het rijden dan?

- hoe kan ik start stop permanent uitschakelen zonder steeds op het knop te drukken?
Zal vast iets te programmeren zijn met VCDS/VAG-COM, is hier ook een subforum voor, kijk daar eens. Wel apart dat je dit uit wilt hebben, ik gebruik het niet eens want ik sta nooit erg lang stil (weinig stoplichten hier) en anders doet ie het niet eens want... (accuspanning? temperatuur? aanjager te hard aan? vul zelf een reden in?).

- bestuurderskant raam gaat niet automatisch helemaal open en dicht. Behalve als ik het handmatig helemaal open en dicht gooi doet hij het weer. Ik heb op het forum al een en ander gelezen ik zal dit even gaan uitzoeken. Vandaag deed de raam het opeens niet meer. Als ik de deur open doe dan wel en dan weer niet. Heel raar dit euvel.
Misschien loopt ie door wat vuil aan? Op de ruit of in de deur? Laatste geval wordt lastig dan. Kan ook ijs zijn vorige week?

Over 10.000 moet ik mijn distributie riem vervangen? Iemand tips?
Ja, waterpomp wordt vaak geadviseerd om mee te vervangen want daar kunnen ze dan ook makkelijk bij, heb ik zelf ook laten doen. Scheelt je uiteindelijk gewoon arbeidskosten als je dit niet doet en hij gaat kapot. Materiaalkosten vallen in het gehele plaatje dan wel mee. (reken wel 600-700 euro, afhankelijk van garage/dealer)

Je andere problemen kan ik helaas niks mee, wie weet iemand anders.
 

sfg

Nieuw lid
Hey Luckei bedankt,

Licht fluctuatie speelt niet op tijdens het rijden dus ik denk dat het gewoon standaard is bij de auto zo te lezen.

Start stop systeem wil ik uit hebben omdat ik echt om de 200 meter voor een stoplicht sta, soms wel 100 meter.

Mijn auto staat in de garage dus geen ijsvorming, ik denk een of andere storing of misschien een draadbreuk. Mijn raam reset zich steeds dus automatisch gaat niet meer open. Tenzij ik het steeds helemaal naar boven en beneden ingedrukt hou.

Ik zal kijken wat dat geklapper is tijdens het starten steeds en het aanlopend geluid, De auto tijd verder prima alleen bij stationair beweegt de auto toe heen en weer. Is dit onbalans in het vliegwiel?

Bedankt tot zover
Gr
sfg
 

Erik_NL

Forumguru
in de Nedersakische tongval zegt men "hoi". Ook tegen Hagenezen. En "hey" tegen de hond.
Evengoed welkom.
 

sfg

Nieuw lid
Niks slechts mee bedoeld gewoon Hey. Ik ga niet hierover discussies houden. laten we het bij de auto's houden
 

greenlinediesel

Senior Member
Hallo,
Even voorstellen. Ik ben sfg (skoda fabia greenline moest wat verzinnen). Sinds 17 februari in het bezit van een fabia greenline 2010 1.2 tdi station. Kom uit Den Haag. Teller staat op 198xxx

Welkom op het mooie forum!

- tijdens neutraal draaien lijkt het alsof er iets van tijd tot tijd aan loopt. Zeker wel binnen 10 seconden 3/4 keren. Raar geluid hoor je dan. Een beetje doffe schrapend geluid. Weet iemand wat dit is?

Ik heb ook zo een soort geluid. Naar de dealer geweest na aankoop (maart vorig jaar), die zegt dat het de brandstofpomp is. Niets aan de hand volgens Skoda. (nu al 55k probleemloze kilometers, volgende week weer beurt+apk dus ben benieuwd)

- licht opbrengst fluctueert. Dynamo reviseren?? Of is dit een kwaal van de 3 cilinder? Als je gas geeft word hij ook iets feller. Lijkt net een scooter

Licht opbrengst was bij mij ook ruk, Xenon erin gestopt: probleem verholpen.
De auto tijd verder prima alleen bij stationair beweegt de auto toe heen en weer.

Bij mij ook zelden. Als het 1x per week gebeurd is het veel. Heb er nooit echt veel aandacht aan besteed :-)
 

sfg

Nieuw lid
greenlinediesel bedankt voor je reactie. Stelt mij gerust dat ik niet de enige ben in ieder geval. Ik zat ook te overwegen om xenon erin te zetten, gelijk een goeie lichtopbrengst. Het zijn dus gewoon standaard ongevaarlijke kuurtjes van de auto zelf :fool:
 

Kogamyata

Senior Member
greenlinediesel bedankt voor je reactie. Stelt mij gerust dat ik niet de enige ben in ieder geval. Ik zat ook te overwegen om xenon erin te zetten, gelijk een goeie lichtopbrengst. Het zijn dus gewoon standaard ongevaarlijke kuurtjes van de auto zelf :fool:

Fluctueren bij stationair toerental heeft toch niets met xenon te maken? Eerder met de dynamo lijkt me. Hoe lager 't toerental hoe minder laadcapaciteit e/o hoe meer slijtage hoe minder capaciteit.
Vwb lichtopbrengst. Er is 'n topic over juist over jouw en ook de mijne uit 2010. Zoek dat op en verwonder je. Ik vraag me af of xenon iets uithaalt.
Succes.
 

greenlinediesel

Senior Member
Bedankt Kogamyata ik ga dit even opzoeken.

Die van mij is bj 2011, en de lichtopbrengst met de standaard pitten was echt dramatisch, alle auto's overschonen mijn verlichting en door de polder rijden (waar ik woon..) was geen pretje. Ik merk weldegelijk verschil met Xenon.

Fluctueren van lichtopbrengst bij stationair lopen was bij mij overigens geen probleem.
 
Bovenaan Onderaan