Ja maar als het 3 fasen betreft dan moet het door een erkend installateur worden gedaan. Ik wil maar 1 keer geld uitgevenIs het installeren van een wallcharger zoveel ingewikkelder dan het aanleggen van een WCD? Kan t me haast niet voorstellen...
Het moeilijkste zal zijn dat er vaak een uitbreiding van de meterkast nodig is om multifase te laden.
Verder kost een 11 kW wall charger zelf als ik even snel op internet zo'n €500, overige materialen misschien nog €100-150 (afh van wat er moet gebeuren). Als je handig genoeg bent kan je dus een hoop geld besparen.
Niets moet zoals @Tees al zegt !dan moet het door een erkend installateur worden gedaan.
Dan zou ik persoonlijk ook direct even het 3F+N alamatje B16/20 aanschaffen + mogelijk een kamrail voor de verbinding, aangezien de meeste laadpaal aanbieders/plaatsers vaak met de "chinese shitzooi" aankomen zetten, en als je dan wel al een mooie nette kast hebt met alles van 1 merk, dan zou ik die extra automaat ook van dat merk willen.Niets moet zoals @Tees al zegt !
Als jij een monteur (E) kent en die wil het doen dan bespaar je al !
Maar ook met een erkent bedrijf kun je een afspraak maken dat hij opgeeft welke kabel je nodig hebt.
Die bestel je zelf bij bv Sander en vunderink de kabel en leg vanuit meterkast naar lokatie waar deze moet komen.
Dan hoeven zijn alleen nog maar te plaatsen en aan te sluiten en eventueel je kast uit te breiden.
Dat zal je al aanmerkelijk schelen aan kosten...
Ik laad ook gewoon via het stopcontact. Ja, het kan een uurtje langer duren dan aan een laadpaal, maar dat is voor mij geen bezwaar.Ik merk dat een wallbox monteren ook nog wel wat centjes kost. Zo'n beetje EUR 3000. Klopt dat? Of laden jullie op met het 230V snoertje in een gewoon stopcontact? Dat zou ik ook kunnen doen maar duurt wat lang. Aan de andere kant heb ik bij zonnige dagen ca 3500 Watt over aan stroom. Dat is ook ongeveer het max voor een regulier stopcontact. Dus heb ik eigenlijk wel een wallbox / laadpaal nodig?