Even voorstellen, Ad928

amukar

Lid
De 1-fase oplossing die ik momenteel heb gebruikt wel alvast zo'n vette dikke kabel. Maar ik heb geen UTP-kabel(s) vanaf de controller (voor load balancing) naar de wall box. Dat is wat ik hier zie.
 

Ad928

Lid
Is het installeren van een wallcharger zoveel ingewikkelder dan het aanleggen van een WCD? Kan t me haast niet voorstellen...
Het moeilijkste zal zijn dat er vaak een uitbreiding van de meterkast nodig is om multifase te laden.
Verder kost een 11 kW wall charger zelf als ik even snel op internet zo'n €500, overige materialen misschien nog €100-150 (afh van wat er moet gebeuren). Als je handig genoeg bent kan je dus een hoop geld besparen.
Ja maar als het 3 fasen betreft dan moet het door een erkend installateur worden gedaan. Ik wil maar 1 keer geld uitgeven
 

Tees

Donateur
Van wie moet dat? Tis geen rocket science hoor, met een beetje verstand en handigheid kom je heel ver.
Tis net een auto: je móét niet naar de garage voor t jaarlijkse onderhoud, met een beetje verstand en handigheid kom je heel ver. Het enige dat moet is een jaarlijkse APK.
 

EdK

Forumguru
dan moet het door een erkend installateur worden gedaan.
Niets moet zoals @Tees al zegt !
Als jij een monteur (E) kent en die wil het doen dan bespaar je al !
Maar ook met een erkent bedrijf kun je een afspraak maken dat hij opgeeft welke kabel je nodig hebt.
Die bestel je zelf bij bv Sander en vunderink de kabel en leg vanuit meterkast naar lokatie waar deze moet komen.
Dan hoeven zijn alleen nog maar te plaatsen en aan te sluiten en eventueel je kast uit te breiden.
Dat zal je al aanmerkelijk schelen aan kosten...
 
Niets moet zoals @Tees al zegt !
Als jij een monteur (E) kent en die wil het doen dan bespaar je al !
Maar ook met een erkent bedrijf kun je een afspraak maken dat hij opgeeft welke kabel je nodig hebt.
Die bestel je zelf bij bv Sander en vunderink de kabel en leg vanuit meterkast naar lokatie waar deze moet komen.
Dan hoeven zijn alleen nog maar te plaatsen en aan te sluiten en eventueel je kast uit te breiden.
Dat zal je al aanmerkelijk schelen aan kosten...
Dan zou ik persoonlijk ook direct even het 3F+N alamatje B16/20 aanschaffen + mogelijk een kamrail voor de verbinding, aangezien de meeste laadpaal aanbieders/plaatsers vaak met de "chinese shitzooi" aankomen zetten, en als je dan wel al een mooie nette kast hebt met alles van 1 merk, dan zou ik die extra automaat ook van dat merk willen.

Maar inderdaad je moet even uitzoeken wat je nodig bent, hoeveel (met name kabels) en dan het (voorbereidende) werk uitvoeren, dat kan je flink in de kosten schelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Jessedew

Forumguru
Als je een hybride rijdt is, gelet op alles wat hierboven gezegd wordt, het niet zo gek dat je alleen een granny gebruikt. Stopcontact zat er in mijn geval al dus niks hoeven aan te passen. Misschien verhuis ik over een paar jaar en haal ik de kosten er niet uit (en nu niet echt meerwaarde qua gemak) De oprit is tenslotte tegenwoordig al goud waard extra geld in verduurzaming, mij voorlopig niet gezien. Maar ieder z'n ding, een laadpaal voor een echte EV lijkt me overigens wel volstrekt logisch.
 

EdwardP

Actief lid
Ik merk dat een wallbox monteren ook nog wel wat centjes kost. Zo'n beetje EUR 3000. Klopt dat? Of laden jullie op met het 230V snoertje in een gewoon stopcontact? Dat zou ik ook kunnen doen maar duurt wat lang. Aan de andere kant heb ik bij zonnige dagen ca 3500 Watt over aan stroom. Dat is ook ongeveer het max voor een regulier stopcontact. Dus heb ik eigenlijk wel een wallbox / laadpaal nodig?
Ik laad ook gewoon via het stopcontact. Ja, het kan een uurtje langer duren dan aan een laadpaal, maar dat is voor mij geen bezwaar.
Mijn buitenstopcontact zit wel op een aparte groep en heeft dikkere kabels dan de rest van het huis.
Met mijn zonnepanelen kan ik gratis laden (zolang we nog kunnen salderen).
 
Bovenaan Onderaan