EuroNCAP: fysieke knoppen en driver assistance

Tees

Donateur
Via-via kwam ik dit nieuwsbericht van EuroNCAP (de veiligheidstestautoriteit in Europa) tegen, over de nieuwe testcriteria voor veilgiheidstesten:

Opvallende veranderingen: een aantal basisfuncties (o.a. verlichting, alarmlichten, ruitenwissers, SOS) moet met fysieke knoppen te bedienen zijn om de 5-sterren score te kunnen halen. Dit na onderzoek dat het bedienen van zo'n touchscreen tijdens het rijden gelijk staat aan appen achter het stuur :eek:

Daarnaast gaan ze de zgn driver assistance systemen (lane assist, snelheidswaarschuwingen, e.d.) in de echte wereld getest om te zien of ze ook echt werken en bijdragen aan de verkeersveiligheid. Dit natuurlijk nav de velen klachten dat die systemen alleen maar irritant zijn ipv bijdragen aan de verkeersveiligheid.

EuroNCAP evalueert elke 3 jaar deze criteria en past aan waar nodig.

Rallye

Forumguru
Voor Skoda en VW verandert er bij punt 1 dus niets - voor deze zaken hebben beide altijd fysieke knoppen behouden. Desondanks is er nog altijd veel kritiek op de bediening van hun systemen, maar dan vooral over de onverlichte slider voor het volume en het feit (bij VW) dat aanpassingen voor de temperatuur via het scherm of de slider moeten. Soms is het commentaar wat overdreven. Volume zit ook op het stuur, het menu Clima heeft bij VW een eigen knop - en is eigenlijk sowieso set and forget.

Skoda heeft overigens nog wat meer knoppen dan VW.

Wat is mis is de beoordeling van andere zaken, zoals de knoppen voor de richtingaanwijzers van Tesla (model 3). Maar ook dat daar de positie van uitstroomopeningen en of je voor- of achteruit wilt via het scherm moet worden aangekozen.
Om nog maar te zwijgen over de echt gevaarlijke deurhendels. Zie https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-grijpt-in-dodelijke-deurgrepen-gaan-verdwijnen/, maar ook in China lijken die te worden verboden.

Ten aanzien van de rijhulpen. Voor mij dienen die er vooral te zijn om de bestuurder in uitzonderingsgevallen op te vangen (ABS, ESP) en niet om je dagelijkse zaken te ondersteunen die je gewoon zelf moet kunnen, zoals lane assist en travel assist. Juist als het moeilijk wordt kan de gewone bestuurder dan niets meer. Dat de rijhulpen niet functioneren maakt het punt erger, maar doet niet af aan het principe: het “dumbing down” van bestuurders. Ik begrijp dan ook niets van de nadruk op dit soort zaken.

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Volume is inmiddels geen slider meer maar fysieke knop op middenconsole of druktoets op het stuur bij VW. Clima bediening is tiptoets onder grote scherm bij VW. Stembediening via IDA gaat ook snel en zonder problemen. Rijhulpen zijn onder 1 menu en met snelkoppeling prima aan/uit te zetten bij VW.
Geen klachten over dit soort zaken op mijn Tiguan 3. Prima mee om te gaan.

Rallye

Forumguru
@ertromp Een beetje off topic, maar is die IDA wel in het Nederlands?

Hoewel: dat zou ook een veiligheidspunt kunnen zijn. Stemopdrachten in het Engels moeten geven leidt ook af.

Bovenaan Onderaan