EU prijsverschil

Kan mij iemand uitleggen hoe 'amper marge op verkoop, moeten verdienen aan onderhoud' te rijmen valt met de soms waanzinnige prijsverschillen in EU landen, en dan vooral met Duitse reimport dealers?

Het kan toch niet allemaal in de VAT zitten, zelfs BPM al dan niet meegerekend. I.e. reimport sportline v.a. TDI DSG ongeveer zelfde uitgerust in NL €45k (TSI), BE €50k, DE reimport (neuwagen) €35k en dan komen ze soms uit DK waar volgens de lokale config deze €70(!)k zou kosten. Hier klopt toch iets niet, of zijn de (officiële) dealers gebonden aan de PON, d'Ieteren's van de wereld die waanzinnig veel marge opstrijken i.p.v. de dealer?
 

JeSko

Forumguru
Simpelweg aanbod, in DE is er veel meer aanbod aan auto's, dat drukt de prijs fel. Verder is er denk ik ook niet één sluitend antwoord op het waarom de prijzen binnen de EU zo verschillen, NL is heel streng op CO uitstoot en daardoor de primus van de klas wat betreft uitstoot vermindering, dat maakt ook dat NL enorme belastingen heft op auto's met hoge co waardes, dewelke vaak luxe auto's, sportauto's, zware SUV's etc zijn. Daar zit al een groot verschil. Ook uitvoeringen kunnen per land verschillen, wat de ene auto in land A als standaard pakket mee krijgt, bv winterpakket in Zweden, komt in een ander land enkel als dure optie. Zo zijn er zat redenen waarom auto's in NL duurder zijn dan in België, en in België op hun beurt weer duurder dan in Duitsland.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Ik heb een nonkel die in Finland heeft gewoond, als ik zijn verhaal mag geloven is daar 300% (of zoiets, lang geleden dat ik het verhaal gehoord heb) belastingen te betalen op auto's, dus zijn ze pokkeduur. Echter, voer je ze in betaal je niet de belastingen van ginder, wel die van hier en betaal je ginder de basisprijs waardoor je uiteindelijk goedkoop uitkomt omdat wegens de hoge belastingen de basisprijs lager is ginder, anders zouden de auto's écht te duur worden. In een land met 'goedkope' auto's kan het in dit geval duurkoop uitkomen omdat de basisprijs duurder is.
Dit is info dat ik maar van 1 persoon heb gehoord, hier zullen wel mensen zijn die dit kunnen bevestigen of mij vertellen of dit niet klopt.

Ook misschien interessant om weten: Mijn vorige kine heeft zijn Mercedes of zijn Volvo (ben het ondertussen al vergeten welke van de twee het was) uit Duitsland geïmporteerd, daar al veel spijt van gehad ivm garantietoestanden. Misschien ook goed informeren of dit allemaal Europees goed geregeld is...
 
er zijn 3 zaken die een rol spelen en de daadwerkelijke consumentenprijs bepalen:
1) BTW (verschillend per land)
2) BPM (in Nederland, of vergelijkbare belastingen in andere landen al dan niet ivm uitstoot)
3) prijs die de autofabrikant rekent
De BTW verschillen kunnen voor een verschil van een paar procent zorgen.
De BPM heeft echter een grotere impact. Dit kan per land enorm verschillen.
De autofabrikant kan er voor kiezen om in een land (bv Nederland) een auto goedkoper aan te bieden om, rekening houdend met de BPM, de uiteindelijke consumentenprijs wat lager te houden zodat de auto aantrekkelijker is/wordt.
Vermoed dat om kosten te drukken er vaak voorgekozen wordt om slechts een beperkt aantal keuzes/opties/pakketten aan te bieden.
 

leon-cupra

Forumguru
In autoland heb je het merk, de invoerder, de dealer en de marktsituatie. Invoerder moet zijn prijzen ook onderhandelen bij het merk. Zit je als invoerder in een land met een veel competitievere markt, zal het merk jou als invoerder ook wel scherpere prijzen geven. Heb je als invoerder een mega-afzet of als invoerder een beperktere afzet, dat zal de prijs voor de invoerder ook beinvloeden.
Dan heb je de invoerder die ook nog eens zijn marge neemt. Deze bepaalt hij uiteraard zelf. Marktsituatie en managementbeslissingen zullen ook bepalen hoeveel marge de invoerder kan of zal nemen.
En als laatste heb je de dealer die gewoon de invoerder moet volgen en daar klopt het effectief wel dat er amper marge op een wagen wordt gemaakt.
Hoe dieper je in de keten gaat, hoe minder marge er wordt gemaakt.
 
Ook misschien interessant om weten: Mijn vorige kine heeft zijn Mercedes of zijn Volvo (ben het ondertussen al vergeten welke van de twee het was) uit Duitsland geïmporteerd, daar al veel spijt van gehad ivm garantietoestanden. Misschien ook goed informeren of dit allemaal Europees goed geregeld is...

Bij een nieuwe auto heb je normaal Europese constructeurs garantie, min 2j, uit te breiden mss bij lokale off. dealer, maar lijkt me inderdaad dat als je daarop beroep moet doen het mogelijks niet zo vlot zal verlopen. De importeur of dealer zal waarschijnlijk niet happig zijn om kosten te dekken vooraleer hij 100% zeker weet dat hij ze van Skoda kan terugclaimen, alhoewel dat misschien niet eens zo anders is dan bij een 'trouwe klant'...
 

leon-cupra

Forumguru
Hangt gewoon af hoe moeilijk een dealer hier over wilt doen. Een slimme dealer kent zijn materie en zal zonder discussiëren garantie verlenen. De dommere dealer ... tja .. die is dan te mijden
 

DieselTDi

Forumguru
In NL hebben we inderdaad BTW en BPM.
Omdat dat onze autos dan rete duur worden, bestaan er in NL nog "kale" autos met raamslingers die elders in europa niet meer voorkomen.
Hier opties wat elders standaard is zodat we een betaalbare auto kunnen houden.
Dus vergelijken is sws moeilijk
 

Cordoba

Forumguru
Die re-import heeft te maken met allerlei belastingconstructies van de verschillende landen. Door bijvoorbeeld een in Duitsland geproduceerde auto eerst uit te voeren naar land A, zorgt ervoor dat er in Duitsland geen belasting over betaalt hoeft te worden (goed voor de Duitse economie, meer werk voor de Duitsers). In land A wordt die auto vervolgens weer geëxporteerd naar Duitsland zodat er in land A ook geen belasting betaalt hoeft te worden, en gaat dan als nieuwe 'occasion' terug naar Duitsland, waardoor er andere belastingtarieven gelden. Als decennialang wordt er op allerlei manieren geprobeerd om de belastingen laag te houden op auto's via oneigenlijk gebruik van de regels. In Nederland heb je bijvoorbeeld de grijs kenteken regeling gehad, die nu voor particulieren is dichtgetimmerd, en Belgie heeft nog steeds zoiets, ken alleen de precieze benaming niet meer (iets van 'vrachtuitvoering' ofzo?).

Wat de Nederlandse dealers betreft: voor de Vaggroep zijn vrijwel alle dealers geheel of gedeeltelijk in handen van Pon, dus Pon verdient linksom of rechtsom toch aan de mensen die bij dealer binnenlopen..... Correctie Pon verdient linksom én rechtsom.
 
Zelfs maar 16% als je sommige sites mag geloven. Of is dit een (tijdelijke) ondersteuning maatregel misschien voor auto industrie? Stond iets van -geleverd in 2020- bij vermeld dacht ik..
 

Cordoba

Forumguru
@leon-cupra Volgens mij zit de truc niet in het BTW-tarief, maar in een combinatie van een soort premie vanuit het land waar weer terug geëxporteerd wordt naar Duitsland, en een lagere waarde van de terug-geímporteerde auto, bijvoorbeeld een BMW die uit Finland Duitsland inkomt, 'kan niet nieuw zijn' en daarom lagere grondslag voor het BTW-tarief. Er zijn mensen die continue niets anders doen dan wegen zoeken om auto's goedkoper te kunnen verkopen, en daar een dikke boterham aan verdienen. Zeker omdat de wetten in de verschillende landen steeds veranderen is het als leek gewoon niet meer te volgen.
 

Herre

Senior Member
De basis prijs verschilt in veel landen en is in NL veelal lager dan in andere europesche landen. (Sommige merken hebben overigens een prijs zonder belastingen). Dit geeft heel merkwaardige effecten en zolang niet europees de belastingen etc geregeld worden ( en ik hoop dat dit nog heel erg lang duurt). In het verleden werden er bijvoorbeeld heel veel mercedessen met stuur rechts besteld en geëxporteerd naar Engeland, puur omdat dit heel veel geld scheelde.
 

hemi24

Forumguru
Voor zover ik heb kunnen achterhalen gaat van de aanschafprijs van mijn Kodiaq rond de 41% naar de roverheid; ik vind het aardig wat, voor “niks” doen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoezo "niks"?
De overheidstaken moeten nu eenmaal ergens uit gefinancierd worden. Dus als ze minder geld op auto's en brandstof heffen zullen andere zaken zwaarder moeten worden belast. In die mix maken verschillende landen verschillende keuzes.
En als het in een bepaald land overall goedkoper is, dan zie je dat ook wel ergens terug - denk bv. aan de Belgische wegen... ;)
 

elsinga

Forumguru
Ik meen dat in Denemarken de BPM-variant daar erg hoog is (hoger dan hier) en dat je die niet betaalt bij export. Een auto kopen in Denemarken zou dus goedkoper zijn, omdat de verkoopprijs voor consumenten daar en hier niet veel verschilt.
 

MarcoO2

Forumguru
Hangt gewoon af hoe moeilijk een dealer hier over wilt doen. Een slimme dealer kent zijn materie en zal zonder discussiëren garantie verlenen. De dommere dealer ... tja .. die is dan te mijden
Da's veel te makkelijk. Een dealer die zonder discussie garantie verleent maar dat vervolgens niet bij de importeur kan verhalen, is snel failliet.
 

leon-cupra

Forumguru
@MarcoO2 , als je recht hebt op garantie maar omdat de dealer beetje tegendraads doet omdat de wagen uit DE komt, is de dealer in zijn onrecht. Je hebt als koper van een nieuwe wagen steeds 2 jaar EUROPESE garantie. Daar kan een invoerder noch dealer niet van onder uit.
 

Captain Hook

Forumguru
@leon-cupra Oké, maar d'r is een groot verschil tussen gelijk hebben versus gelijk krijgen...

En dat gebeurt, helaas, in de praktijk, vaker dan je denkt. De voorbeelden zijn legio; van simpele apparaten tot aan dure auto's aan toe. En dan moet je vriendelijk, edoch wel vorhardend blijven...:koffie:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan