EU: automatisch alarmsysteem auto's is vanaf 2015 verplicht

Rallye

Forumguru
Waarschijnlijk betekent dat dus een af-fabriek navigatiesysteem, met de bekende nadelen. Een deel van de hardware is immers nodig voor het systeem.

Zeker in Nederland zie ik bij dit soort systemen nauwelijks een voordeel. Via "function creep" wel een aantal mogelijke nadelen. Als je positie bekend is, kan men ook je snelheid afleiden.

Wel grappig dat wanneer je als merk dit als eerste brengt, je door dezelfde overheid die het nu wil verplichten eerst wordt gedwarsboomd: "Ford en KLPD in de clinch"

WesleyJD

Banned
Zit je nou nog steeds niet op je 1000 berichten? En je doet zo je best.

Zie in dit systeem in Nederland ook helemaal geen voordeel. Eerder word er verkeerd mee om gegaan.

CDK

Forumguru
@Ralley, ja dat is echt apart ja, het moet in zo'n geval gaan om het functionele en niet om hoe het systeem werkt, typisch Nederlands dit, of haantje de voorste of helemaal achteraan in de rij ;)

greetz Corné

CharlesTucker

Forumguru
Uiteraard heeft zo'n eCall systeem een deel van de hardware gemeenschappelijk met de ingebouwde navigatie. Dit betreft echter alleen de GNSS antenne en ontvanger, dat kost in grote aantallen niet meer dan 5 euro, waarschijnlijk nog veel minder. Dit hoeft dus helemaal niet gecombineerd te worden, ik zou dat dan ook niet doen.

"Function creep" is natuurlijk wel een potentieel probleem, maar zolang dat ding je positie alleen uitzend bij afgaan van de airbag is dat ook geen probleem natuurlijk. Wel opletten dat het inderdaad niet periodiek gaat lopen zenden in de toekomst.

Cordoba

Forumguru
Krijg je strak weer verbaasde politici, net als nu met PRISM. (Ieder normaal mens weet al jaren dat google, microsoft, hotmail, FB enz. al jarenlang de eigen klanten bespioneren)

Als het inderdaad alleen 'on air' gaat bij activeren crashsensor (airbags en/of gordelspanners, en/of brandstofafsluitsysteem), dan kan het nuttig zijn, vooral bij éénzijdige ongelukken in stille gebieden, waar een auto 'uit het zicht kan belanden'.

Wat het probleem met Ford betreft: ik kan me voorstellen, dat men nu niet wil investeren in hardware voor het Fordsysteem als over goed 2 jaar de europese versie op de markt komt (en de vraag is om de apparatuur voor beide systemen geschikt is).

Rallye

Forumguru
"Function creep" is natuurlijk wel een potentieel probleem, maar zolang dat ding je positie alleen uitzend bij afgaan van de airbag is dat ook geen probleem natuurlijk. Wel opletten dat het inderdaad niet periodiek gaat lopen zenden in de toekomst.

Function creep is nu juist niet potentieel, maar een probleem dat zich sluipend voordoet. Wat mij betreft moet zo'n systeem gewoon niets in mijn auto.

CharlesTucker

Forumguru
Function creep is nu juist niet potentieel, maar een probleem dat zich sluipend voordoet. Wat mij betreft moet zo'n systeem gewoon niets in mijn auto.
Wel mee eens eigenlijk, het "traject" is eigenlijk ook wel duidelijk. Als eCall eenmaal beschikbaar is zullen er vast wel "beleidsmakers" suggereren dat het systeem nu ook voor road-tolling gebruikt kan worden. Op zich pure onzin, met puur GNSS gebaseerd systeem behaal je nooit de kwaliteit (vooral betrouwbaarheid is en blijft een probleem) die daarvoor benodigd is, maar daar zullen beleidsmakers, ingefluisterd door voor veel geld ingehuurde adviesburo's, zonder enige technische achtergrond, zich niet door laten tegenhouden. En als je dan de traject info eenmaal hebt kun je daar vast nog hele andere "leuke" dingen mee doen, en voor je het weet zit de informatie in Prism.

Op zich best jammer, want als je er van uit zou kunnen gaan dat het systeem uitsluitend gebruikt wordt waar het voor bedoeld is zou het een prima systeem zijn. Kost weinig, helpt veel.

Bovenaan Onderaan