ET waardes (met name achter-as)

Miez1

Forumguru
Geachte forummers,

Ik heb na het bekijken van diverse afbeeldingen mijn bedenkingen over de manier waarop de achterwielen 'naar binnen vallen'. Ik vind dat eigenlijk niet zo mooi en dus zijn er verdeeld over diverse topics al wat zaken geschreven over spacers. Omdat mijn velgen nog besteld moeten worden vroeg ik wil ik voor de achteras een lagere ET waarde zodat ik geen spacers nodig heb, of is dat fout geredeneerd? Weet iemand wat het meest ideaal is ?

Alles Gute!

Miez
 

CDK

Forumguru
Dat is goed geredeneerd @Miez1, @Antera kan je vast vertellen hoeveel mm spacers er te monteren zijn, als je die mm aftrekt van de ET van de standaard velgen kom je op de ET uit die jij dan wenst ;)
 

Tom RS

Forumguru
Dat klopt, alleen is het vaak moeilijk om wielen met verschillende ET-waardes te bestellen. Bij de duurdere merken zal het waarschijnlijk wel lukken.
 

ertromp

Forumguru
Een ET35 velg (9J) op de achteras hebben al vele Duitse O3 rijders zonder problemen en zonder spacers gedaan.
Op de vooras is die ET35 een probleem bij volledige stuuruitslag. Je ziet dat de oosterburen dan een 8,5J velg ET40 kiezen.
 
De velg op bijgevoegde foto heeft ET waarde 38. Dat was voor deze velg de laagste waarde. Als goed is wordt deze O3 morgen aan mij uitgeleverd, dus kan ik dan ook wat meer foto's voor je maken vanuit andere hoeken.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    940,3 KB · Weergaven: 95

Cordoba

Forumguru
Andere ET-waarde voor de velgen op de achteras, lijkt misschien mooi, maar ik denk dat het vooral onhandig is, en zelfs gevaarlijk kan worden als je niet heel goed oplet.

Bij een lekke band, zelfs met een volwaardig reservewiel, heb je altijd het risico dat je de juiste ET-waarde niet tot je beschikking hebt bij een lekke band, waardoor de auto als een loopse hond dwars over de weg zal gaan. Over gladheid, remacties en dergelijke zullen we het met zo'n configuratie maar niet hebben.

Ander probleem met verschillende ET-waardes: als de banden op één as versleten zijn, kun je de wielen niet van de ene naar de andere as schuiven en op de andere as nieuwe banden leggen: dan moeten ook de banden die je houdt, op de velgen met de andere ET-waarde worden gelegd.

Vanwege dergelijke complicaties zou ik de voorkeur geven aan spacers, dan heb je tenminste alle velgen onderling uitwisselbaar.
 

s-line

Forumguru
Inderdaad gewoon met spacers gaan werken,kan je precies naar buiten wat jij mooi vind staan.
 

Miez1

Forumguru
Goed punt @Cordoba, alleen de ellende is, wat is mooi? Ze moeten ook niet te ver naar buiten komen en het is niet dat je even drie setjes krijgt om te proberen. Ik zet in op 15mm per zijde dus totaal 30mm op de achteras(voor vind ik namelijk prima zo), als iemand foto's heeft van zo'n aanpassing, graag!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Miez1

Forumguru
Thnx Corné en @BaSsDruM, ik ben misschien een piepert maar ik vind 20mm net teveel. Daarnaast komt de auto ook nog een stuk naar beneden en ben ik bang dat ik niet uitkom. Stof tot nadenken :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Als je wielbouten lang genoeg zijn, kun je proberen om voor het zicht wat afstandsbussen er tussen te schroeven (dus achter de velg), of bijvoorbeeld een stuk metaal van de juiste dikte ertussen. Dat moet genoeg zijn om een beeld te krijgen, van hoe het eruit komt te zien, maar natuurlijk niet mee rijden: ertussen schroeven, auto op de wielen zetten, en kijken en dan weer eraf schroeven.
 
@Miez1; dankjewel! :-) ben achteraf idd blij dat ik de eerdere Dotz rapier Shine toch heb laten wisselen voor deze velgen. Staan de O3 beter. Heb vd Dotz velgen ook voorbeeldje bijgevoegd.
Heb mijn klantafspraak morgenmiddag geannuleerd zodat ik zeker weet dat ik de O3 voor sluiting kan ophalen;) Foto's zal ik zeker plaatsen en ik beloof je dat je daarop elementen ziet waarmee dit de enige O3 is in NL die er mee rondrijdt :-)

@ertromp; het zijn 7,0J velgen. Desondanks lijken ze idd erg breed als je van bovenaf tussen de spaken door binnen op de velg kijkt
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 57

Miez1

Forumguru
Verstandig @Darkmark76 ! Alle afspraken cancelen zodat je rustig de afspraak der afspraken kan ondergaan, het ophalen van je nieuwe ride! Ik vind de gekozen velg beter dan de rapier Shine.

Veel plezier vandaag!
 
Hallo @Miez1,
Zoals beloofd voeg ik wat meer foto's toe van de velgen. Overigens hebben zowel voor als achter de velgen dezelfde ETwaarde. Hiermee krijg je vast wel een goed beeld hoe de maten onder je auto staan (17" 7,0J ET38). Daarbij is het wel van belang te weten dat er een Eibach set is gemonteerd ;)
Succes!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 54
  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 49
  • image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 45
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 47
  • Leuk
Waarderingen: TL@
Bovenaan Onderaan