ET-waarde velgen

bouwdirk

Senior Member
Iemand die weet hoe het komt dat tss de 16/17inch & 15inch velgen de ET waarde zo hard verschilt?

volgens m'n gelijkvormigheidsattest ( kan om de 1 of andere rede geen foto uploaden)

215/40 R17 87V 7Jx17 ET 46
215/45 R16 86H 7Jx16 ET 46
185/60 R15 88H M+S 6Jx15 ET 38
 

bouwdirk

Senior Member
Dus technisch gezien kan een 6jx16 et38 er ook onder?
Alleen voor de technische keuring niet geschikt dan, of is er nog technisch meer aan de hand?
 
Of het wel of niet past kan ik niet met zekerheid zeggen maar houd er rekening mee dat wanneer je meer dan +5 of -5 mm van de ET gaat afwijken dit nadelig kan zijn voor het wiellager omdat de belasting ervan er dan niet meer loodrecht onder zit maar "scheef"
 

B.Stuurder

Forumguru
Et waarde hangt ook samen met de velg breedte. Die 15 inch is 6J; smaller dus; en daarom staat wiel wat meer naar binnen.
Is het niet hoe hoger de waarde hoe verder naar binnen? Dus een lagere ET betekent dat het wiel verder naar buiten staat, wat ook weer samenhangt met het feit dat de velg smaller is.

Ik denk dit, omdat ik een 8.5J velg heb met een ET47, die ook in ET38 leverbaar is, maar in dat geval buiten de wielkast zou komen.
 

Spierings

Forumguru
Et waarde is een meerwaarde in mm gemeten van het hart van de velg naar het pasvlak van de naaf. Hoe hoger de et waarde hoe verder ze naar binnen staan.

In dit geval steekt de velg 20,7 mm minder ver naar binnen verder en 4, 7 mm minder ver naar buiten..
 
Laatst bewerkt:
Ja.
Blijft toch maar moeilijke materie dat wielen/velgen gebeuren..

Ik denk dat we terug moeten naar de basis waar het allemaal mee begonnen is om het weer te kunnen begrijpen :geek:

 

Spierings

Forumguru
@Peter-036 heb hem voor jou even veranderd.. natuurlijk is de berekening wel van dezelfde type velgen en zullen andere velgen niet precies dezelfde waardes hebben aangezien dat de velgranden in dikte kunnen variëren;)
 
Bovenaan Onderaan