ET waarde, hoeveel MM afwijking, hoe zit het nu precies?

Yorick

Senior Member
Beste,

Kan iemand mij uitleggen waarom de ET waarde van 15inch Skoda velgen 38 is en de 16/17inch velg een ET waarde heeft van 46? Overal wordt geadviseerd niet meer dan 5mm af te wijken maar 46 - 38 is meer dan 5mm.


Hoe zit dit nu precies?
 

Jewepe

Forumguru
@Yorick

Waar je ook rekening mee moet houden is de breedte van de velg. Als de 17" een inch breder is dan de 15" heb je naar binnen en naar buiten een verschil van 12,7 mm (de helft van één inch). Overigens is de discussie over hoe groot het verschil in ET mag zijn een academische. Ik heb op vier verschillende VAG auto's velgen gehad in de maat 7,5x17 met een ET van 38 en dat gaat gewoon prima. Theoretisch zou je kunnen stellen dat met die velg de wiellagers zwaarder belast worden (want het wiel staat verder naar buiten) en dus eerder slijten, maar daar heb ik nooit last van gehad. En ik heb mijn auto's veelal tot vèr over de 300.000 km gereden. Is het zo wat duidelijker?
 

Yorick

Senior Member
@brepus13 Daar wordt antwoord gegeven op de velgmaat die mogelijkerwijs past, ET46 past blijkbaar. Maar misschien heb ik ergens overheen gelezen er is veel leesvoer.

Maar ik wilde vooral graag weten waarom er geadviseerd wordt niet meer dan 5mm af te wijken en Skoda dus velgen biedt die meer afwijken. Maar enkel naar deze waarde kijken is incorrect.

@Jewepe merkt scherp op dat de J waarde anders kan zijn bij de 16/17 inch ten opzichte van de 15 inch. Waardoor de 16/17 inch Jj ET 46. 12.5 mm breder is maar door de ET46 8 mm verder naar binnenvalt dus de afwijking die overblijft naar buiten is 4.5mm.

Klopt mijn beredenatie?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan