ESP op O2

Hoorde vandaag dat de hardware voor ESP standaard in autos van de VAG groep gebouwd zit en dat er alleen in de software iets aangezet moet worden en dat de knop van de ASR wordt vervangen door een knop met ESP erop.

Wie heeft hier wel eens van gehoord (het klinkt logisch, want ABS, ASR & EBD bij elkaar zijn de ingredienten voor ESP)

Ik ga morgen de dealer ook maar eens bellen??
 

Dutch4x4

Senior Member
Ja, het zijn de ingrediënten, maar ze moeten wel met elkaar samenwerken om het gewenste effect te bereiken (vermogen en remkracht precies zo over de wielen verdelen dat je een bocht toch nog kunt halen), anders blijven het relatief domme hulpmiddelen.

Kan me best voorstellen dat het puur om het inschakelen van software en het vervangen van een dashboardknopje gaat. Neemt niet weg dat dat terecht op de optielijst staat voor 600 euro (of hoeveel kost 't tegenwoordig?).
 
@Dutch, Als het echt zo simpel is vind ik 600 euro veel te duur. Eigenlijk hadden ze het standaard mogen activeren.
 

Dutch4x4

Senior Member
Het activeren is misschien simpel, maar je betaalt natuurlijk voor het vernuft van de software. Die vertegenwoordigt een bepaalde waarde en is echt niet simpel.

Standaard activeren betekent dat je de basisprijs met 600 euro verhoogt. Nu hebben mensen nog de keus.
 
Als het er al op zit kunnen ze het toch gewoon activeren? Blijkbaar zit het toch al in de auto gebakken. Ik begrijp wel dat ze er op willen verdienen maar ik vind niet dat ze in de garage moeilijk moeten doen wanneer je ESP geactiveerd wilt hebben. Ik zal het wel eens bij de dealer navragen als Kompas nog niet meer weet, moet er over twee weken toch nog langs.
 

higgy

Forumguru
Heb ik net al gedaan. Verhaal klopt, maar de sensoren nodig voor ESP zitten vanwege de ASR alleen voor. Heb je ESP af-fabriek dan zitten ze ook achter. Je kunt e.e.a. softwarematig activeren maar als het ESP dan DENKT 4 sensoren te hebben krijg je volgens mij een listig weggedrag. Maar niet doen dus.
 

Karstieman

Forumguru
En hoe zit het met Traction Control. Op mijn huidige Leon heb ik een knop met TCS hiervoor. Zit deze eigenlijk ook in de nieuwe Octavia ?
 
Heb ik net al gedaan. Verhaal klopt, maar de sensoren nodig voor ESP zitten vanwege de ASR alleen voor. Heb je ESP af-fabriek dan zitten ze ook achter. Je kunt e.e.a. softwarematig activeren maar als het ESP dan DENKT 4 sensoren te hebben krijg je volgens mij een listig weggedrag. Maar niet doen dus.

Vreemd, bij mijn O1 werd verteld dat ASR werkte met de ABS sensoren op het voorwiel,
Dus zouden de ABS sensoren op de achterwielen de ontbrekende 3e & 4e sensoren moeten zijn.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
En hoe zit het met Traction Control. Op mijn huidige Leon heb ik een knop met TCS hiervoor. Zit deze eigenlijk ook in de nieuwe Octavia ?

[/ QUOTE ]

ASR = traction control. Dus ja, zit erop en je kunt het uitschakelen.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Vreemd, bij mijn O1 werd verteld dat ASR werkte met de ABS sensoren op het voorwiel,
Dus zouden de ABS sensoren op de achterwielen de ontbrekende 3e &amp; 4e sensoren moeten zijn.

[/ QUOTE ]

Volgens mij zijn ASR en ABS twee verschillende systemen met eigen sensoren. De ASR-sensoren meten wielspin, de ABS-sensoren blokkerende remmen. ESP bundelt de data van die twee systemen op een slimme manier, samen met de elektronische 'sper', en stuurt vervolgens de individuele wielen zodanig aan dat de auto op de ingestuurde koers blijft.
 
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de ASR &amp; ABS elk hun eigen sensoren heeft, immers heeft de O2 ook een bandenspanningscontrole systeem en dit werkt door middel van het meten van de rotatiesnelheid van elk wiel afzonderlijk ten opzichten van alle vier de wielen.

Tevens werkt de electrische stuurbekrachtingen met sensoren die de snelheid meten en de stuuruitslag, horen ook bij ESP.

Heb de vraag aan de dealer voor gelegt, en ben benieuwd
 

Angel_O

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Het activeren is misschien simpel, maar je betaalt natuurlijk voor het vernuft van de software. Die vertegenwoordigt een bepaalde waarde en is echt niet simpel.

Standaard activeren betekent dat je de basisprijs met 600 euro verhoogt. Nu hebben mensen nog de keus.

[/ QUOTE ]

Pff. Gelukkig dat er (zoals 2 posts later blijkt) ook nog sensoren in het spel zijn. Het ontwikkelen van een stukje ESP software ongeveer een tot twee manjaar werk (manjaar is 40 weken van 40 uur), tegen een tarief van 80 euro. Kost
dus tussen de 128 en 250 duizend euro. Daar hoeft Skoda maar 400 Octies voor te verkopen om uit de kosten te zijn (uitgaand van die 600 euro)....
Software wordt nauwelijks in de kostprijs van een auto meegenomen om de ontwikkelkosten terug te verdienen. Vergeet niet: software is iets dat je 1x maakt, en daarna nagenoeg gratis onbeperkt kunt gebruiken. Sensoren moet je stuk voor stuk maken...

Waarschijnlijk niet echt interessant, maar ik moest het even kwijt.
 

Dutch4x4

Senior Member
Bij het schrijven van de software houdt het niet op, hoor. Zeker bij iets als ESP moet je eindeloos testen of het werkt, aanpassen, weer testen, enzovoort. In het geval van een veiligheidssysteem kun je dat niet met simulaties doen, lijkt me.

Los van het feit dat VAG er ook nog geld aan wil verdienen. /forum/images/graemlins/grin.gif

Een aardige vergelijking: raad eens voor hoeveel er aan grondstofkosten in een middenklasser zit. Voor maar 275 euro. In materiaal zitten sowieso de kosten niet.
 

Angel_O

Nieuw lid
Grondstoffen kosten idd niet zo veel, maar daar geldt, in tegenstelling tot de software, dat je elk onderdeel dat je van die grondstoffen nodig hebt apart moet maken. Assen, velgen, tandwielen, tanks, tankdoppen etc. kun je helaas niet onbeperkt kopieren, wat met software wel kan... Dat is eigenlijk het punt waar het me om ging: software heeft in verhouding tot hardware eigenlijk zo goed als geen productiekosten.
Wat testen betreft: dat kost inderdaad meer, maar is niet specifiek voor de software, je test daar het geheel: sensors, control (software) en besturing van het geheel.
 

Dutch4x4

Senior Member
Snap ik, maar je kunt nu eenmaal moeilijk zeggen: het zit er al in, het kost in verhouding niets om het te maken, zet het dan ook maar gratis aan. Pure kostprijs (grondstoffen, energie, arbeid) zegt erg weinig over de werkelijke waarde van een product.

Als autofabrikanten zouden redeneren in de trant van 'de productiekosten eruit krijgen', dan is dat de bijl aan de wortel van hun gezonde bedrijfsvoering...
 

Angel_O

Nieuw lid
Maar ik heb ook niet beweerd dat het gratis moet zijn, geef alleen aan dat net als fabrikanten van medische apparatuur en consumentenelectronica (voor wie ik veel werk doe) de ontwikkelkosten van software niet berekenen. Die 600 euro komt dus inderdaad ergens anders vandaan.
Overigens is 'de productiekosten eruit krijgen' wel de basis van het beleid, dus materiaal + arbeid + winst = consumentenprijs, maar daar is veel aan toegevoegd: materiaal + arbeid + winst + risicomarge + toekomstige ontwikkelingen + ... + ... = consumentenprijs.
Maar nu dwalen we echt af van het oorspronkelijke punt /forum/images/graemlins/smile.gif

Maakt trouwens ook niet uit - ik heb toch geen ESP....
 
Heb antwoord had van de verkoper, maar helaas het kan niet????
ESP wordt in de Fabriek ingebouwd, dat is niet het zelfde als software activeren?????
Kortom een heel verhaal waaruit blijkt dat de verkoper er geen bal van snapt, en denkt de ESP een stuk ijzer is dat je ergens onder de motorkap moet schroeven.

Toen het woord Chiptuning viel konden ze niet vertellen hoeveel PK's &amp; NM's er bij zou komen, maar ze wisten wel precies wat het kosten.

Maar ja,
 

Angel_O

Nieuw lid
/forum/images/graemlins/grin.gif we hadden net besloten dat ijzer niks kost, laat er maar inschroeven zou ik zeggen
 
Bovenaan Onderaan