Esp lampje knippert motor houd in

Skodadriver87

Actief lid
Hallo,

Inmiddels heb ik het twee keer ervaren. 40km gereden. Tanken en vervolgens bij wegrijden in de tweede versnelling, normaal optrekken, gaat het esp lampje knipperen. De motor houd dan kort in. Later werkt alles weer normaal. Geen olie op wegdek of iets van slippende banden.

Octavia 3 combi 2014
251000km
1.6 diesel 110pk

Wie o wie weet wat dit zou kunnen zijn?
 

Skodadriver87

Actief lid
Ik denk dat ik het wat uitgebreider had moeten verwoorden. Ik trek op in de eerste versnelling. Als ik doorschakel (handbak) naar de tweede versnelling gaat het esp lampje branden.

Ik trek dus niet vanuit stilstand in de tweede versnelling op.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Heb je m al uitgelezen op fouten?
Voor mij klinkt t, even aangenomen dat je niet lomp hard optrekt of de koppeling hard op laat komen, alsof er een verkeerde input komt naar de ECU.
En dan zou ik vooral denken aan de ABS sensoren, die registreren tenslotte de wielsnelheid. ESP grijpt in als er te veel verschil is tussen de verschillende wielen, want dat betekent slip. En meestal geeft een verkeerde input vanuit een ABS sensor een foutcode.
 

EdK

Forumguru
Misschien heel domme opmerking ( moet soms ook mogen ) maar zijn jouw banden allen op juiste en gelijke druk ?
 

Duijzer

Donateur
Je schrijft dat het voorkomt na een stuk rijden en dan tanken. En in z'n tweede versnelling, direct na wegrijden. Dan zou je moeten zoeken naar een afwijking die veroorzaakt wordt door het tanken (hoger gewicht op de achteras, zachte banden achter?) waardoor het ABS/ESP systeem zich gaat resetten. Tot een bepaalde snelheid (ik meen 15km/u) doet dat nog niets, vandaar dat het pas optreedt in z'n tweede versnelling. Ergens meet hij dus een afwijkende waarde zoals afrolomtrek, wielsnelheid of zo. Ik zou in die richting gaan zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan