Ervaringen panoramadak

KLNWDB

Nieuw lid
Ik sta voor de optie wel of geen panoramadak op de scala. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Wordt het in de zomer bijv niet te warm en kan de airco dit aan? Tijdelijk arco is waarschijnlijk geen optie ivm kleine kinderen op de achterbank ;)

Update: het gaat mij inderdaad om ervaringen met een panoramadak bij de scala die kan namelijk niet open en dat is natuurlijk wel een verschil!
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Geen last van, zit bij mij (SuperB) ook een rolgordijn ingebouwd, dit dicht houden doet ook al veel. Airco van mijne kan het makkelijk aan, geen probleem. Airco kan ook weg gericht worden van de kinderen, geen idee of dit bij de Scala is. Verder is Pano puur genieten, maakt de auto ruimer en aangenamer vertoeven, vergelijk het met een huis dat opener is met veel ramen, en s'nachts genieten van de open lucht en soms heldere sterren, ik geniet daar enorm van en de kinderen worden er al helemaal blij van.
 

JeSko

Forumguru
@jongetje

Open dak is mooi maar ik zou niet zeggen echt nodig, 50km/u is het trouwens niet uit te houden qua windgeruis. Bovendien zijn open daken gevoelig aan lekkages, althans die van mijn generatie, geen idee hoe dat bij de nieuwere is.
 

Edition2015

Forumguru
Ik had in mijn vorige auto ( O3 station) een Panoramadak dat open kon, ik denk in 4 jaar 3 keer kort open gehad. In mijn huidige Kamiq toch ook weer voor dak gekozen (kan niet open) vanwege licht en daardoor ruimtelijk gevoel. Met rolgordijn ging het op de afgelopen warme dagen ook de airco in de Kamiq prima af. Wat mij betreft een aanrader!
 

jongetje

Forumguru
Ik heb het opgezocht en dat dak van een scala kan niet open.

Op mijn octavia heb ik het en gebruik het wel vaak. Heerlijk het dak open, zelfs met 130km/u kan dat hoor :-). Maar dat is hier niet van toepassing want had ik al gezegd dat het dak van een scala niet open kan?
 

jesse_s93

Donateur
Panoramadak kan inderdaad niet open bij de Scala. Ik heb hem ook op de Scala zitten. Vanuit design oogpunt vind ik het al een aanbeveling omdat zo de voorruit volledig met de achterruit wordt verbonden. Daarnaast sluit bij mij het panoramadak automatisch als ik de auto afsluit. Zo wordt het niet te warm in de zomer. Daarnaast is het zo koel in de auto en hebben de passagiers achterin seperate ventilatieroosters.

Ik weet niet voor welke uitvoering je wilt gaan, maar mocht je een Sport Business kiezen, neem dan het emotion pakket. Deze is even duur als het panaromadak alleen en dan krijg je ook de volledige led koplampen en een zwarte dakspoiler erbij, naast het panoramadak :)
 

KLNWDB

Nieuw lid
Ik ga inderdaad voor de sport business en wil dus weten of ik de led verlichting apart moet nemen of in het emotion pakket. Als het dak niet aan te bevelen is ivm warmte heb ik namelijk liever alleen de verlichting en betaal daar dan graag 100 euro extra voor ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Logic

Actief lid
Ik zou het dak zeker doen, ik had het in min vorige auto(Rapid) en nu weer in mijn Kamiq. Auto wordt er heerlijk licht van, ook met de zonwering dicht. Vvoor de kinderen is het trouwens fantastisch want achterin heb je het mooiste uitzicht(of moet ik zeggen omhoogzicht).
In mijn geval zitten er inmiddels meestal 2 honden op de achterbank(kinderen zijn wat ouder...) en bij felle zon doe ik de zonwering voor ze dicht. Dan hebben ze er geen last van. Ik zeg doen!
 

hendrik38

Forumguru
Ik zou het dak niet doen. Ik vond het pano dak erg lawaaierig. Vooral op hoge snelheid en helemaal met een dakkoffer erop. Erg veel windgeruis. Daarnaast had ik bijna altijd zonne gordijn dicht. Veel warmte erdoor en koelen v d auto duurde langer. Ook veel lekkage problemen gehad, maar daar heb je bij de scala geen last van.
 

Tuulster

Forumguru
Het Panoramadak in de Scala kan niet open daardoor heb je ABSOLUUT GEEN last van extra windgeruis!

Ik zeg; altijd doen!! Wij hebben het ook in onze Scala en ik vind het een genot, zeker op de achterbank. Geeft een bak licht in "de cabine". Wanneer het erg warm is kan het rolgordijn elektrisch gesloten worden. Wij hebben dit echter nog nooit gedaan. Gewoon airco aan :D:D

ALTIJD DOEN!
 

jesse_s93

Donateur
Gisteren kwam ik op het dak van een elektronica keten een Scala tegen zonder emotion pakket. Deze heeft ook niet de doorlopende achtterruit. Waarschijnlijk dus een Ambition. Is toch wel een heel ander gezicht.

Annotation 2020-06-15 083811.jpg
Valt me nu ook dat de uitvoering zonder emotion pakket windgeleiders heeft aan de zijkanten van de achterruit en geen dakspoiler.
 

JeSko

Forumguru
@Tuulster

Dat van ons kan wel open en ook wij hebben absoluut geen last van windgeruis, dat is echt nul komma nul, goed voorbeeld hiervan, gisteren reden wij met het dak open, maar éénmaal op de autosnelweg deed mijn vrouw het dicht vanwege het geluid, als dat dak dan dichtgaat is dat echt met een zware dempende puf en alles is weer heel stil. Dat dak zit zo dik in de rubbers en afdichtingen dat het imo alleen windgeruis kan geven als het niet goed onderhouden is of de rubbers zijn op het einde van hun Latijn.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik ben wel fan van het panoramadak in m'n Octavia, maar vooral vanwege het extra licht in de auto, al door velen genoemd hier. Open gaat ie bijna nooit (vorig jaar een keer, in de file voor de parkeerplaatsen tijdens luchtmachtdagen, konden we mooi de demo van de Saab Draken zien en horen door het dak). Over het gordijntje zijn de meningen verdeeld, ik heb het het liefst altijd open, m'n vrouw doet 'm vaak dicht als ze meerijdt. Extra geluid weet ik niet, ik vind het zowiezo niet storend, maar ik heb nooit in een O3 gereden zonder panoramadak. Maar ik hoor zeker geen windgeruis langs de randen. Het liefst had ik er eentje gehad die niet open kan, simpelweg omdat dat uiteraard goedkoper is, niet omdat ik nu problemen heb.
 

Captain Hook

Forumguru
Idd, een panorama dak wat niet open kan!
Ideaal. :thumbsup:
Lekkage? Niet meer of minder dan bij alle andere ruiten in je auto. Dat is immers het grote verschil met een openingsmechanisme; daar zitten meer risico's aan qua mogelijk afdichtingsproblemen.

Al tien jaar going strong:
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Als ik op de aankoop moest bezuinigen zou ik mijn panodak niet nemen. Mijn rolgordijn zit in 95% van de tijd dicht. Overdag teveel licht in de auto en bij donker last van het geflits van lantarenpalen.
 
Bovenaan Onderaan