Ervaringen motor Octavia 1.4 TSI 150PK

RAllersma

Nieuw lid
Beste forumleden,

Sinds enige tijd ben ik de gelukkige eigenaar van een Octavia 1.4 TSI 150 PK Style Businessline (MY2016). In tegenstelling tot eerdere berichtgeving is deze versie niet uitgerust met cilinderuitschakeling (ACT). Voor mij overigens geen bezwaar.
Hiervoor heb ik gereden in een Altea XL met een 1.8 TSI 160pk motor. Qua specificaties had ik verwacht dat beide motoren redelijk vergelijkbaar waren. Benzine (en olie) verbruik bij de Seat was forser, maar hij woog ook 250 kg meer.
Nu na 2000 km moet ik concluderen dat de 1.4 TSI 150 pk uit de Skoda mij iets tegen valt. Hij is minder fel dan ik had verwacht (reageert minder direct op het gaspedaal) en de motor is minder stil dan ik had verwacht.

Toevallig moest mijn Octavia vorige week even terug naar de garage (Rijnwoud Rotterdam = prima dealer) en kreeg ik een Seat Leon 1.0 TSI 115pk mee. Nooit verwacht dat een driecilinder zo lekker rijdt. En stil..... Ok, bij het accelereren hoor je de motor wel. Maar cruisen in z'n 5 of 6 is heerlijk rustig.

Ik heb overigens geen idee waarom Skoda er voor heeft gekozen om de Octavia met een andere motor uit te rusten t.o.v. nieuwe Superb. Die heeft namelijk wel ACT. Hebben jullie een verklaring?

Nu ben ik niet heel technisch maar is de 150pk motor in mijn Octavia eigenlijk de 'oude' 140pk-versie maar dan met andere software waardoor er meer vermogen beschikbaar is? Of is het een hele nieuwe motor?

Wie kan mij wat duidelijkheid geven, of heeft wil zijn/haar ervaringen met deze motorvariant delen?
 

Rick

Senior Member
Mijn ervaring met de motor (140PK versie, MY2014) is juist heel positief. I.c.m. de DSG heb ik voor mijn gevoel power genoeg. Ik heb geen ervaring met de 1.8. Dat zal vast een wat soepeler blok zijn. Bijzondere is ook dat uit rollenbanktests van begin 2014 (tijdens een skodameeting) de 1.4 goed scoorde qua PK's. Ik dacht dat de uitslag boven de 150 of zelfs boven 160 uit kwam van een aantal runs. Dat icm het lagere gewicht zou toch een prima combi moeten zijn. Heb je de Drive set up optie? Gasrespons is daarmee goed te regelen. Daarnaast blijft snelheidsbeleving altijd echt een gevoelskwestie: mijn oude golf 5 1.9 tdi 105 PK voelde sneller dan een A3 SB 1.4 125 PK, terwijl er toch een groot verschil zat in de specs.
 

Fean

Forumguru
Die teleurstelling had ik ook.. je moet de 1.8 absoluut niet vergelijken met de 1.4. De 1.4 is echt veel tammer. De PK's en Nm die hier worden genoemd zijn voornamelijk piek vermogens...

Bij de 1.4 is het tot aan 3400rpm leuk maar daarna is het over. Op één of andere manier voel je dat de motor hoge toeren niet fijn vind en dit is juist waar de 1.8 juist erg lekker loopt.

De 1.8 160pk heeft een zeer agressieve vermogensloop, beleving is echt heel erg goed. Met name na de 3800rpm is het leuk, hij blijft gaan. De beleving is zelfs groter dan een 2.0tfsi. Persoonlijk zou ik ook eerder kiezen voor een 1.8 dan een 2.0.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik herken wat je schrijft, @Fean , maar dan wel voor zover je de motoren combineert met een handbak. Een DSG haalt juist dat agressieve uit de 1.8TSI. Ik vond de 1.4 verrassend pittig te rijden, in een recente ervaring toen ik ;m in een leen-Leon had liggen.
 

Fean

Forumguru
Precies @MarcoO2 Wellicht omdat de DSG max is beveiligd tot 250Nm voor de 1.8.. bij de handbak is dit niet het geval. De nieuwe 1.8 handbak heeft zelfs 320Nm tov DSG 250Nm! Vergelijk maar eens bij de nieuwe Polo GTI, ik weet niet of deze al te verkrijgen is bij de Skoda's..

Ik vind de 1.4 onderin wel erg prettig.. ik ben er wel veel rustiger van gaan rijden, ik ga tegenwoordig nog zelden hoger dan 4000rpm.
 
Mijn ervaring met de motor (140PK versie, MY2014) is juist heel positief. I.c.m. de DSG heb ik voor mijn gevoel power genoeg.

Heb je de Drive set up optie? Gasrespons is daarmee goed te regelen .

Ik ben de mijne nog aan het inrijden, maar tot nu toe ben ik ook positief :jaja: in combinatie met DSG power genoeg en als je wat sneller weg wil...sport modus :rockon:
 
Bovenaan Onderaan