Ervaringen met tuning 1.8TSI en DSG ?

kwaazaar

Actief lid
Ik heb mn S2C Combi 1.8 TSI nu zo'n 3 weken en met 2000km op de teller begin ik nu langzaam wat verder door te trekken in de versnellingen en rij af en toe wat harder. Tot nu toe vallen de prestaties me eigenlijk een beetje tegen. Ik reed hiervoor een Honda Civic 2.2 CTDI met 140pk/350nm, maar die voelde toch echt stukken sneller.

Ik heb nog niet harder gereden dan 180, maar 160-180 duurde best lang en ik kan haast niet geloven dat ie echt 218 km/h moet kunnen halen.
 

MarcoO2

Forumguru
Hm, da's jammer als je dat zo ervaart!

Ik heb van de week in een S2C 1.8TSI DSG gereden, en mij vielen de prestaties juist mee. Mijn vergelijkingsmateriaal is mijn eigen O2 1.8TSI (maar dan met chip). En ik vond 'm niet bepaald tegenvallen.

Wat mij wel opviel, was dat de snelheidsbeleving iets minder is door de DSG in vergelijking met mijn handmatige 6-bak. Ik weet niet wat jij hiervoor had, maar misschien dat dat soort factoren (handbak/ automaat, geluidsisolatie ed) ook meespelen?
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik reed hiervoor een Honda Civic 2.2 CTDI met 140pk/350nm, maar die voelde toch echt stukken sneller.

Je schrijft het goed! Kan het ook te maken hebben met het koppel wat hoger is van de diesel dat daardoor de tussen acceleratie beter verloopt dan die van de TSI?
 

kwaazaar

Actief lid
Heb in de S2 ook weer een handbak (DSG irriteer ik me alleen maar aan :D. Ik heb wel een panodak+reservewiel, maar zoveel extra gewicht zal dat toch niet zijn.

Overigens heb ik in de Civic wel eens gelijk op gereden met een collega met O2 1.8TSI. We waren toen ongeveer even snel tot 160. Als jij zegt dat je weinig verschil merkt, dan is het misschien vooral de beleving: de Civic had minder isolatie, maakte meer lawaai en natuurlijk veel meer koppel. Misschien zit het dus toch tussen de oren :(
 

Race Eend

Forumguru
Gewoon tunen die hap ;) dan heb je ook het koppel van de civic (maar wel veel meer vermogen).

Met garantie kan dat tegenwoordig prima bij verschillende dealers. oa PON amersfoort.
 

kwaazaar

Actief lid
Nee, ga niet tunen: duur, gezeur met leasemij (geen zin om het stiekem te doen) en uiteindelijk went dit vast wel. Sowieso merk ik dat ik door het hogere comfort van de S2 minder behoefte heb aan het 'gooien en smijten' met de auto. Zo'n inrij-periode is wat dat betreft ook best een goeie therapie om je testosterongehalte in bedwang te leren houden ;)
 

Race Eend

Forumguru
Dat is natuurlijk ook een goede optie, 160pk en 250Nm is ook geen straf, en hij komt vanzelf wat losser als er meer km-ers op staan.
 

MarcoO2

Forumguru
@ kwazaar: ik merkte (gelukkig) wel degelijk verschil hoor, mijn O2 is een stukje lichter dan de S2C, en mijn motor levert (met dank aan RaceEend) zo'n 220 pk en 350 Nm...
 

VEEJAY

Forumguru
Gewoon tegen het rode revven die benzineauto's, dan willen ze wel vooruit.

Groet,

Een dieselrijder.
 

RogerS

Forumguru
Boven de 200 gaat het inderdaad wat langzamer maar toch nog redelijk snel de 218 op de teller gehaald (en toen kwam Nederland in zicht...)
 

arjahoekstra

Actief lid
Twee weken terug retourtje Polen gedaan. Met vier man in de auto + bagage was 230 op de teller geen enkel probleem. :grin: Misschien tellerafwijking ivm 19", maar toch. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel pk/nm de motor echt heeft. Zou een keertje op de rollenbank moeten gaan.
 

Roel

Lid
Twee weken terug retourtje Polen gedaan. Met vier man in de auto + bagage was 230 op de teller geen enkel probleem. Mi:grin:sschien tellerafwijking ivm 19", maar toch. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel pk/nm de motor echt heeft. Zou een keertje op de rollenbank moeten gaan.

Volgens mij meer dan de opgegeven 160 pk.
Die van mij heeft afgelopen zomer in Zuid-Duitsland 236 op de teller ( 227 op de GPS) gehaald (achter 2 jaren 80 Porsches aan). Ook volgepakt, climate aan en met z'n vieren.
Moet je dan nog tunen??
 

Race Eend

Forumguru
Niets moet:winkie: mag uiteraard wel.

Topsnelheid is overigens vrij ondergeschikt in mijn ogen. De tussensprints zijn voor mij veel belangrijker/leuker.
 

sitechris

Donateur
het is allebei leuk moet ik eerlijk zeggen. Mijn eerste (getunede) Octi was begrensd vanwege roetfilter en dat vond ik echt vreselijk. Wel leuk dat je veel koppel en redelijk vermogen had, maar minder leuk dat je bij 218 op de teller al moest afhaken terwijl je nog wel wat over had.
 

Roel

Lid
De tussensprints zijn voor mij veel belangrijker/leuker.

Klopt, dus dat is misschien een reden om 'm bij jullie onderhanden te laten nemen.
Toch ben ik nu al niet ontevreden betreffende de tussensprints maar deze TSI kan niet tegen de 180 (+) pk versie van de 1.8 T op.
 

plaza

Forumguru
Roel; maar deze TSI kan niet tegen de 180 (+) pk versie van de 1.8 T op.[/quote zei:
heeft vooral te maken met het gewicht en de afmetingen t.o.v. mekaar,
de motoren doen niet zoveel onder voormekaar .
 

Roel

Lid
Ja, de S2 is zo'n 150 kg zwaarder dan de O1 en heeft ook 6 versnellingen (handbak) t.o.v. de 5 van de O1.

Maar goed, ik ga teveel off topic, want het gaat hier met om de 1.8 TSI icm de DSG bak.
 
Bovenaan Onderaan