Ervaringen met spatlappen op de Roomster?

Fille

Nieuw lid
Wat mij tegenvalt bij de Roomster is dat hij geweldig snel vuil is. Zeker met dat miezerige regenweer van onze lage landen, bedekt het opspattende vuil van de straat al snel heel de wagen met smurrie. Ik heb hem inmiddels goed twee maanden, maar ik heb nog nooit zo vaak mijn wagen moeten wassen.:407:

Misschien komt het door de kleur (anthraciet grijs), maar onze gitzwarte Fabia (oude model) heeft er toch minder last van (terwijl zwart ook een vuilgevoelige kleur is). Het meest vuile deel is steeds de achterzijde. Wellicht komt dit doordat de achterdeur vertikaal rechtop is geplaatst. Ik hoorde eerder al dat ook andere wagens met een rechtopstaande achterzijde daar ook van weten.
Maar ook de zijflanken worden snel vuil. De motorkap daarentegen blijft vrij lang nog fatsoenlijk.

Vandaar mijn vragen:
-Ik overweeg om spatlappen te laten plaatsen achter de voor- en de achterwielen. Heeft iemand hier ervaring mee? Vermindert dat in sterke mate het vuil worden? Voor zover ik kan terugvinden lijkt de kostprijs hiervan alvast niet zo hoog.
-Het zicht van rijden met spatlappen is daarentegen niet bijster frivool... Het valt mij ook op dat er eigenlijk weinig wagens met spatlappen rondrijden. Zijn er andere middeltjes?
 

Hetzer

Forumguru
-Het zicht van rijden met spatlappen is daarentegen niet bijster frivool... Het valt mij ook op dat er eigenlijk weinig wagens met spatlappen rondrijden. Zijn er andere middeltjes?

Ik heb er nooit echt opgelet,het valt me in iedergeval dus niet op, nu had mijn vorige fabia ook een lichter kleur dan mijn huidige Roomster.

Maar ook al zou hij vlugger vuil worden, dan zal ik zeker nooit die spatlappen plaatsen, die zien er toch verschrikkelijk uit???, dat is ook de rede denk ik tenminste, dat er zo weinig auto's mee rond rijden
 

van_der_P

Senior Member
Als je de Roomster goed in de was zet dan heb je ook minder last van snel smerig worden. Maar ja die achterkant door die vertikale plaatsing van de achterklep is er geen luchtstroom over die klep. Wat gebeurt er dan door dat je vooruit rijdt trek je eigenlijk een soort van vacuum achter je auto. En alle rommel die de wielen opgooien wordt naar de klep getrokken. Dat hebben de bussen bij ons op de zaak ook, daar hoef je nog niet eens zo heel ver voor te rijden. Van de remise naar het busstation (4.1/2 km) is voldoende bij miezerig weer.
 

kcj

Actief lid
Onze Roomster (Cappucicno Beige) heeft vanaf het begin spatlappen.
Achter de voorwielen blijft hij heel lang proper (schoon). Geen vuil op de dorpels en deuren.
Achter de achterwielen ook goed, maar de achterklep krijgt nog altijd zijn deel van de smurrie.
Uiteraard kan ik niet vergelijken met een Roomster zonder spatlappen : weet niet of het minder of evenveel is.
Het uitzicht vind ik wel geslaagd : optisch lijkt hij breder en lager.
Ik ben geen liefhebber van al het plastic van een Scout, maar de spatlappen op een gewone Roomster misstaan niet.
Zooo groot zijn ze ook niet ! :D

Koen
 

Hetzer

Forumguru
Heb je een foto van Roomster met spatlappen?

Op de Skoda.nl staan alleen dat de spatlappen verkrijgbaar zijn voor de Fabia-2, sorry maar ook daar op vind ik ze niet mooi, spatlappen zijn volgens mij ook niet echt voor vuil, maar meer voor kleine steentjes en gravel
 

Bijlagen

  • FA07_KEA710001.jpg
    FA07_KEA710001.jpg
    5,6 KB · Weergaven: 15

kcj

Actief lid
Vind het echt zo'n jaren 80 item. Nu zie je ze bijna niet meer.
Zowel op de Roomster als op de Y hebben we spatlappen. Dus zie ik ze elke dag :laugh:
Tja, ik ben ook niet meer zo jong : rijbewijs begin jaren '80 behaald :koffie:
En binnenkort windgeleiders = jaren :uitlachen: '70

Op de Skoda.nl staan alleen dat de spatlappen verkrijgbaar zijn voor de Fabia-2, sorry maar ook daar op vind ik ze niet mooi, spatlappen zijn volgens mij ook niet echt voor vuil, maar meer voor kleine steentjes en gravel
Spatlappen zijn ook voor de Roomster verkrijgbaar.
Die kleine steentjes en die gravel maken de dorpels, deuren en (deel van) de bumper echt wel smerig zonder spatlappen.
Tenminste als ik af en toe kan vergelijken met andere Roomsters en Y'en.
Beide zie je echter niet zo vaak...

Koen
 

EdK

Forumguru
Heb een fabia combi gereden en nu de Roomster bijde in de koffiekleur beige.
Moet zeggen dat ik geen groot verschil tussen beide zie kwa vervuiling !
Maar ja hoe donkerder de wagen hoe meer je het vuil gaat zien !!
Maar moet wel zeggen dat je wagen goed in de was zetten inderdaad wel een groot verschil is !!

Maar zou graag foto's in het echt zien van de spatlappen want een folderfototje is vaak net ff anders !!
 

Gieliovd

Forumguru
Die kleine steentjes en die gravel maken de dorpels, deuren en (deel van) de bumper echt wel smerig zonder spatlappen.
Koen
En heel belangrijk dat ik al jaren merk, en daarom wil ik ze ook eens aanschaffen van de zomer, is dat er teer troep op je deuren en dingen komen!!!

Van die zwarte spikkeltjes die je er niet af krijgt zonder speciale middeltjes.

Hoop dat met lappen op te lossen en lelijk is het ook niet echt.

Ach, ik rij toch al een "familiebak" op mijn 21e zeggen mijn vrienden, dus dat kan er ook nog wel bij :1761:Wie gek is..... die is gek.
 

Fille

Nieuw lid
foto van spatlappen op de roomster

In de folder met Roomster-accessoires (blz 25) zie je een foto van de voor- en achterspatlappen. Maar het zijn detalfoto's, dus geeft het geen globaal beeld van het effect op het uitzicht van de wagen. Al lijkt toch niet zo erg... Maar heeft iemand zo'n foto van zijn Roomster met spatlappen?
 

Bijlagen

  • roomster spatlappen.jpg
    roomster spatlappen.jpg
    20,7 KB · Weergaven: 19

EdK

Forumguru
Ach, ik rij toch al een "familiebak" op mijn 21e zeggen mijn vrienden, dus dat kan er ook nog wel bij :1761:Wie gek is..... die is gek.

Ach als ze dat zeggen dan zou ik er eens een kinderzitje of een buggy in leggen !! Heb je ze geheid zeker op de kast !!
 

Desperado

Forumguru
Van die zwarte spikkeltjes die je er niet af krijgt zonder speciale middeltjes.

Hoop dat met lappen op te lossen en lelijk is het ook niet echt.

Als je het alleen daarom doet kun je het wel laten.
Die spikkels gaan gewoon langs de spatlappen.
ALs je ze wel neemt, zou ik proberen ze in kleur te krijgen.
Lijkt mooier als zwart
 

van_der_P

Senior Member
Als je het alleen daarom doet kun je het wel laten.
Die spikkels gaan gewoon langs de spatlappen.
ALs je ze wel neemt, zou ik proberen ze in kleur te krijgen.
Lijkt mooier als zwart

Als je ze in kleur zou kunnen krijgen, dan moet de rubber niet gespoten zijn.
Want dan laat de lak op een gegeven moment los, en dat ziet niet uit.
 

peperskoda

Forumguru
Ik heb sinds januari van dit jaar een Roomster in het zwart MET spatlappen voor en achter. Mijn ervaring is dat de zijkanten van de Roomster minder vervuild worden door modder en dergelijke. Al heb je natuurlijk wel de spray van de modder en het vuile water op je zijkant zitten. De achterzijde krijgt nog steeds de volle mep zooi over zich heen. Is denk ik alleen op te lossen door de luchtstroom langs de achterkant te geleiden. Je zou dan iets in de vorm van een dakspoiler moeten verzinnen die dat veroorzaakt. Je brandstofverbruik zal dan wel omhoog gaan, want je luchtverplaatsing wordt groter. Misschien is vaker wassen dan toch nog niet zo gek en inderdaad als je de auto regelmatig met een goed produkt in de was zet(ik gebruik Meguiars NXT tech wax, duur maar goed) is schoonhouden wat eenvoudiger.
 

EdK

Forumguru
Vind het kwa leleijkheid 100% meevallen !! Vroeger waren het van die rubbermatjes die je eronder schroefde !! En daar had ik een vieze smaak van overgehouden !! Heb je ze zelf gemonteerd en zo ja viel dat mee om te doen ?
 

kcj

Actief lid
kwa lelijkheid 100% meevallen
Je wil dus zeggen dat ze mooi zijn ? :crazy: Toch ? Of dat ze eigenlijk wel heel goed meevallen :yeah: .

In de voorgaande discussies, kreeg ik ook het idee dat sommigen zich zo'n rubberen lappen tot op de grond voorstelden.
Nee, dat is het dus inderdaad niet.
Ik weet niet of het goed uitkomt op de foto's, maar vieze "horizontale" slijkstrepen heb je niet.
De auto, bij opname foto's, was ongeveer 2 weken ervoor in de carwash geweest. Gevolgd door regenweer en snelwegverkeer.

Heb je ze zelf gemonteerd en zo ja viel dat mee om te doen ?
Nee, niet zelf gemonteerd. Mee aangekocht bij aankoop met gratis plaatsing door de garage.

Koen
 
Bovenaan Onderaan