Ervaringen met panoramadak

pkrijgsman

Actief lid
Goedenavond Skoda broeders,

Op de shortlist voor een andere auto staat oa een Superb3. Ik kom ze regelmatig tegen met panoramadak. Op zich een mooie optie, maar welke ervaringen hebben jullie hiermee? Positief, negatief, concluderend...kom maar op.

Ps. Mening is altijd persoonlijk, maar ben vooral benieuwd naar ervaringen

CDO

Forumguru
2x panorama dak gehad en fantastisch maar ook allebei lekkage gehad en dat is wel een serieus nadeel. Nu bewust gekozen voor zonder

EdK

Forumguru
Het is mooi zo'n dak !
Alleen vergt het veel periodiek onderhoud wat je beter zelf kunt uitvoeren, want de dealer lijkt er pas wat aan te doen als het te laat is .....
En kun je dat niet of heb je er niet de tijd voor ( of wil je die niet maken) dan gewoon dat panodak niet nemen

• Leuk
Waarderingen: CDO

Coled

Senior Member
Alles valt en staat met onderhoud.
Ze hebben gewoon ook om de zoveel tijd een beurtje nodig waarin de sleedes en het mechanisme gesmeerd moeten worden en de afvoergootjes doorgeragd of gespoten moeten.
Ik vind het een fantastische optie op de Superb.
Hij stond in mijn top 5 kwa opties!

JeSko

Forumguru
Ik vond het panodak op men Superb 2 fantastisch, in de zomer wagenwijd open en genieten van een bijna 5 meter lange "cabrio", nu heb ik het niet meer en in de plaats daarvan een zwarte dakhemel... Contrast qua sfeer kan niet groter zijn, mis het soms wel en de kinderen zeker.

Goed zelf onderhouden of erop staan dat de garage het meeneemt in hun onderhoud voorkomt veel problemen. Uit hun eigen onderhouden garagisten het panodak bizar genoeg niet vaak is mijn ervaring, terwijl het toch een bewegend slijtageonderdeel is!

Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Ik heb het mezelf afgezworen en laat een auto ervoor staan. Maar ben dan ook zwaar allergisch voor problemen.

leon-cupra

Forumguru
Mijn broer heeft in de beginperiode van panoramadakken aan de lopende band dakken vervangen. Hij moet dat ook nooit meer hebben maja, als VAG mechanieker ziet hij natuurlijk veel meer de problemen.

Zelf nooit één bewegend panodak gehad, in mijn tesla een vast. Voor mezelf hoeft een vast dan eigenlijk niet. Vind dat voor vanvoor geen meerwaarde. Voor de achterbank is het natuurlijk wel een meerwaarde. Had mss wel liever in de tesla een dak gehad dat open kan. Vind open rijden wel enorm fijn.

hemi24

Forumguru
Had het panoramadak in de Kodiaq; heerlijke optie, zou het zo weer nemen!
Blijkbaar had ik het geluk een dealer te hebben die wel elke beurt het panoramadak meenam in de servecehandelingen…
Nooit problemen mee gehad.

CDO

Forumguru
En niet onbelangrijk: als je lang bent eerst gaan passen in de auto of je niet met je hoofd tegen het dak komt.

SuperBeeb

Forumguru
Altijd fan geweest van open daken, is voor mij een must. Maar zoals hiervoor aangegeven: onderhoud is belangrijk. Heb met 3 VAG producten dakproblemen gehad:
Superb2 (dak opende/sloot moeizaam, uiteindelijk onder garantie vervangen; later zwembad in reservewielbak, kwam door ontwerpfout afvoer, is na lekkage aangepast). Daarna Golf7, waarschijnlijk afvoer verstopt, vloer in de auto doorweekt).
Bij mn huidige Passat ging t dak na een beurt (incl reinigen/smeren dak!) niet meer goed open/dicht. Is door dealer uiteraard verholpen.
Toch moet de volgende per se weer een panodak hebben dat open kan.

Bakkertje

Forumguru
Ik heb nu voor het eerst een Passat met panorama dak, op zich fijne en leuke optie.
Als het echt warm wordt gaat ie vaak dicht en de airco aan. Als ik 100 rijd met het dak open (helemaal open dan) begint de auto te melden dat dat veel extra verbruik kost..
De kantelstand is daarentegen wel heel fijn om bijvoorbeeld beslagen ramen te voorkomen.
Bij een volgende auto zal ik hem er niet voor laten staan, maar ook niet bewust op zoeken. Met alle verhalen hier laat ik het dak we bij iedere beurt nakijken en wordt ie door (voorheen) de dealer in ieder geval de kanalen schoongemaakt. Reminder naar mezelf dat moet ik dus nu zelf gaan doen. De auto gaat naar een universele garage.

Bovenaan Onderaan