Ervaringen met nivomat?

sebmar

Actief lid
hoi allemaal,
Na drie jaar in een octavia combi met Eibach verlaging is het per Januari 2018 tijd voor een nieuwe auto en de strijd zal gaan tussen de Superb combi of de passat combi.
M'n huidige auto smoelt dankzij de verlaging lekker maar met wat spullen in de bak vindt ik het optisch niet top, en ook vindt ik hem iets te snel de grond raken bij drempels etc.
Nu gaat m'n interesse uit naar een nivomat; wat doet dat met de (naar verluidt wat slappe) achterkant van de Superb? Ik heb straks standaard een kilo of 50 (soms meer) achterin, en daarbij nog regelmatig twee jonge kinderen. Veranderd het de onbelaste hoogte? De Superb is nu al redelijk op het randje, al staat ie gelukkig niet zo hoog als m'n octavia toen die nog geen Eibach had..
 

reinierh

Senior Member
Mijn S3 met nivomat staat onbelast volgens mij even hoog als een standaard S3. En het mooie is dat dit ook geldt voor belast. Na een paar meter rijden pompt de achter kant zichzelf op (Agv de beweging in de dempers).
De foto is met 80 kg op de trekhaak. Volle kofferbak en drie 11 tm 16 tieners achterin. (Zie dat juist op deze foto de kids zijn gevlogen :D)
 

Skivo

Donateur
Ik heb een tijdje met een Superb 3 Combi zonder Nivomat gereden (half jaar.) Op vakantie met 3 kids achterin en kofferbak volgeladen en 2 fietsen op de trekhaak. Ging prima. Zakt wel iets door, maar als je rijdt verder niet veel merkbaar. Dit in tegenstelling met mijn Superb 2 Combi greenline die regelmatig bij het nemen van een hobbel met de trekhaak de grond aantikte. Momenteel een Superb 3 Combi Ambition Businessline met nivomat. Is echt een aanrader. Auto is bij welke belasting dan ook altijd op het zelfde nivo. Nooit meer last van doorzakken of met trekhaak de grond aantikken bij nemen van een verkeersdrempel of stoep. Mijn auto is van december 2016. Toen kon je nog nivomat op een Ambition Businessline kiezen. Nu moet je daarvoor een Style hebben volgens mij. Geldt tegenwoordig ook voor de zogeheten wimpers die ik als optie had aangevinkt. Ik heb 19 inch velgen en met nivomat ligt dit prettig op de weg kan ik melden. Doen dus !
 

Bakkertje

Forumguru
@reinierh Wat is jouw geheim om 3 kinderen op de achterbank te krijgen zonder oorlog? Of is het een kwestie van leeftijd? De mijne zijn 7, 9 en 12 en vechten mekaar de tent al uit voordat ik de straat uit ben, laat staan op een rit naar vakantie..
 

Bakkertje

Forumguru
Er schijnen nivomat schokbrekers te zijn van Monroe, maar als je daarop zoekt vind je eigenlijk alleen schokbrekers voor een Volvo.
Maar als ze te vinden zijn zou het wellicht vrij makkelijk om te bouwen zijn.
 

andrehj

Forumguru
Is nivomat ook makkelijk achteraf in te bouwen?
Volgens mij kun je gewoon de standaard schokdempers verwisselen door degene met nivomat.
Een snelle zoekactie levert op dat de optiecode daarvan 1JI is, en het nummer van de schokdempers 3Q0513049JE. De adviesprijs daarvan is overigens 710 euro (ex BTW?), maar wellicht dat je die elders goedkoper kunt vinden.
En je moet tevens de bevestigingsdelen aan de bovenzijde van de schokdemper (wat rubber, en het schokdemperlager) uitwisselen. Maar het lijkt vrij eenvoudig.
 

Bakkertje

Forumguru
:ot:Dat werkt voor de eerste 100 kilometer inderdaad @Canon-Eye. Heb zelfs een routertje als wifi hotspot met daarop een volledig video archief zodat ze ieder hun eigen film / serie kunnen kiezen ..
Maar goed we dwalen af en ik zal mijn achterbank ruzies hier niet bespreken :dankje:
 

Canon-Eye

Forumguru
Klinkt erg positief.
Er zit wel één puntje in dat commentaar oproept, namelijk de opmerking dat bij de auto zonder nivomat "door zware belading (geïllustreerd met koffers die worden ingeladen) het zwaartepunt zich verplaatst", daarmee zonder dat uit te spreken toch ten onrechte suggerend dat dit bij de auto mét nivomat "dus" niet het geval is.

Natuurkundig gezien is dat natuurlijk onzin: door het plaatsen van een flink gewicht in de kofferbak zal het zwaartepunt van de auto zich hoe dan ook verplaatsen, ongeacht de aan- of afwezigheid van zo'n nivomat, of welk ander hulpsysteem dan ook.
Dat die nivomat vervolgens toch wel een gunstige invloed heeft op de rijkarakteristiek wil ik overigens best aannemen - maar ik kan nu eenmaal slecht tegen zulke licht-tendentieuze opmerkingen...
 

Agent327

Forumguru
Ik heb in het verlden een Volvo 940 en een Volvo 960 gehad, in beide auto's waren Nivomats gemonteerd. Als groot voordeel heb ik destijks ervaren dat de wagen een constante rijhoogte gaf (de wagen hangt immers niet naar achtern met- of zonder belading), hierdoor hoefde ik ook nooit de hoogte van de lichtbundel aan te passen. Omdat het oog ook wat wil, de auto ziet er gewoon beter wanneer deze niet is doorgezakt door de lading. Omdat de Volvo 960 over een dwarsgeplaatste kunststof bladveer beschikt heeft deze bij stilstand al de sterk de neiging naar achter door te zakken. Eenmaal rijdend is de wagen binnen 200 meter rijden weer op hoogte.
Ik zou ze wel op mijn S2 gemonteerd willen hebben maar kon tot op heden hierover geen info vinden. Overigens hoef ik me met de xenon verlichting geen zorgen te maken over de hoogte van de lichtbundel daar deze weer met een sensor is geregeld.
 

reinierh

Senior Member
@reinierh Wat is jouw geheim om 3 kinderen op de achterbank te krijgen zonder oorlog? Of is het een kwestie van leeftijd? De mijne zijn 7, 9 en 12 en vechten mekaar de tent al uit voordat ik de straat uit ben, laat staan op een rit naar vakantie..

3 i-Pads toevoegen? :D

Correct de mijne zijn 16 14 en 11, Alle drie met een iPad. Wifi zit ingebakken in de auto. Daarnaast een Sandisk Mediadrive met een collectie films. Oh en regelmatig stoppen!!! (ff laten rennen) En natuurlijk de goede "Opvoeding" ;)
 
Ik leef met je mee. Maar wordt eigenlijk alleen maar erger.!
Mijn jongste (9) kleeft zich vast aan de i-pad en de oudste (14) slaapt nog net niet aan het eind van de straat, maar dorp uit is het toch wel geregeld. Echt, een rit van 16 min tot 16 uur verloopt vrijwel altijd zonder problemen. En dat zonder chloroform :deuk:

Oh ja, het topic... de oudste 46kg + de jongste 27kg + hond 30kg. Ik red me wel zonder nivomat :D Maar zonder meer een mooi systeem dat ik nu wel zou bestellen, wel lekker met de caravan. Was er helaas nog niet op mijn optielijst.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij ons gaan er 3 op de achterbank van een Passat, 2 volwassenen voorin, de 4-voeters (2 boomers die minder wegen dan een zak piepers) gaan voorin op de vloer..
Maar met of zonder iPad het gaat vaak mis, maar goed de oplossing heeft een levertijd van een jaar, dus wie weet is het tegen die tijd al over.

De nivomat lijkt mij wel wat voor de vakantieperiodes, maar ik vraag me af of dat achteraf te monteren is, ik heb gezocht naar de schokbrekers maar ik kon ze niet vinden.
 
Bovenaan Onderaan