Ervaringen Full Led Koplampen

leon-cupra

Forumguru
Ben van halogeen naar xenon naar LED gegaan. Van de xenons op de O3 had ik persoonlijk meer van verwacht. Licht was helderder, maar de lichtopbrengst ... heel breed maar niet ver. Lag het aan de afstelling? Vraagteken. Het stoorde mij niet zozeer omdat ik zeer weinig in het donker reed met de RS. Nu sinds 2 weken LED, wel in een Mazda MX5 ... is toch wel een serieuze verbetering tov xenon. Helderder, meer lichtopbrengst, schijnt verder, ...
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

MoRaX

Lid
Ik heb het er op zitten, en besteld als optie op de ambition business. Ik ben er erg tevreden over. In de regen overdag zie je er natuurlijk niet veel van. Maar in de nacht vind ik het rustig en egaal lichtbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

Rofffel

Forumguru
Misschien slightly of topic maar ben zelf ontzettend tevreden over de xenonkoplampen in mijn O3 prefacelift. Verwacht dat het lichtbeeld van de facelift niet veel anders zal zijn.
Ik vind de LED lampen uit de Seat Leon, waar ik vaker in heb gereden, minder goed dan de xenons.
Ik heb dan ook het idee dat VAG iets te snel over wilden gaan in de middenklassers.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik ben zelf niet zo heel kritisch, eerlijk gezegd. En ik rij eigenlijk vrijwel alleen onder goed verlichte omstandigheden, met af en toe een uitstapje van een paar kilometer over een onverlichte asfaltweg door een donker park, dat dan weer wel. Ik heb sinds ruim 3 maanden een O3 met full LED verlichting, en het bevalt me prima. Mooi helder, best veel licht, geeft een heel rustig beeld, breed genoeg en ver genoeg. Bochten (in dat donkere parkje) zijn goed te overzien, wat mij betreft is de afstelling goed. Maar ik moet erbij zeggen, ik ben dik tevreden, maar ik had ook geen klachten over m'n vorige auto, een O2 met halogeen verlichting (en daar zaten Philips lampen in die meer geselecteerd waren op levensduur dan op lichtopbrengst, ben helaas vergeten welk type, iets met "long life". Xenon heb ik geen ervaring mee om te vergelijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

kalespijker

Actief lid
Ik heb sinds een maand een Octavia met full led. Bevalt prima, helder egaal licht. Heb niet het gevoel dat het bereik niet goed is, sterker, het is beter dan mijn vorige auto met halogeen. We zijn ook met volle belasting op vakantie geweest maar niks negatiefs gemerkt over de automatische afstelling. Maar ik heb ook nog nooit in een auto met Xenon verlichting gereden dus ik kan het wat dat betreft niet goed vergelijken.

Persoonlijk zou ik nooit extra betalen voor alleen full led verlichting. Het is dat het bij de style business hoort (waar veel opties in zitten die ik sowieso wilde hebben) anders had ik er het geld niet voor over. Ondanks dat het mijns inziens wel veel mooier staat dan halogeen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

LevBee

Nieuw lid
rij sinds begin dit jaar met full-led. Daarvoor Xenon gehad. Hiermee vergeleken vindt ik full-led een heel stuk slechter. Veel minder-ver zicht. Gebruik nu veel vaker groot licht, was bij xenon nauwelijks nodig.
Las dat fabrieksafstelling soms minder is. zal iig bij volgende beurt aangeven opnieuw af te stellen
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

Renkie

Forumguru
Dealers stellen het vaak erg slecht af vind ik. Zelf afstellen met een laptop icm Vagcom is soms maar het beste, helaas.
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye bij af fabriek xenon / LED zit er een automatische hoogte regeling op de koplampen, die is elektronisch en om die te stellen moet je eerst de lampen in de basis positie zetten mbv de software. Daarna is het inderdaad mechanisch.

Ik kom van halogeen, naar Xenon in de O2, Xenon in de S2 met AFS en nu Led in de Passat (zonder AFS). Van alle auto's vond ik het licht in de S2 met AFS toch eigenlijk wel het fijnst.
Op de Passat zit wel een groot licht assistent en die maakt wel wat goed in onverlichte omstandigheden.

Bij regen gaat de verlichting automatisch aan, verder maakt het mijns inziens weinig uit in de regen.
Op de snelweg is het doorgaans verlicht en vind ik het eigenlijk weinig uitmaken.

Ik deel overigens wel dat de verlichting voor mijn gevoel wat laag afgesteld staat, maar stoor me er niet dermate aan dat ik de behoefte heb om het anders af te laten stellen. Onder volle bepakking ook nooit problemen ondervonden met geen van de 3 auto's met automatische hoogte regeling die ik inmiddels heb gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

dirkie996

Forumguru
Bij m'n RS van 2017, is standaard uitgerust met de LED-koplampen ( autom./dynam. met bochtverlichting).
Ik vind het persoonlijk een heel degelijk systeem dat me goed van pas komt bij lange, nachtelijke autoritten op onverlichte autosnelwegen.
Ook vind ik het 'n goed systeem, dat bij stadsritten breder en minder ver schijnt( om voetgangers tijdig op te merken), en naarmate de snelheid oploopt, zich bijstelt en verder schijnt.
De hoogteregeling werkt bij mij goed, aangezien de belading bij vakantieritten, toch niet min is.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

MacManiac78

Forumguru
Ik heb een after-market set POWER led's in de auto zitten. Deze lampen geven heel veel meer licht dan de standaard halogeen lampen. Het is echter bijzonder moeilijk kwaliteits spul te kopen. LED kan namelijk erg slecht tegen warmte. Omdat de LED in mijn situatie is ingebouwd in een projector en niet voor een reflector staat, loopt de warmte in de wat krappe ruimte snel op. Power LED lampen worden doorgaans slechts aan de achterzijde (buiten de behuizing) gekoeld. Uit mijn ervaring is deze externe koeling te weinig om de intern opgebouwde warmte af te voeren. Ik heb eraan zitten denken de lampen middels vloeistof te koelen, maar een pomp, leidingwerk en radiator plaatsen om dit mogelijk te maken vergt veel tijd en geld. Inmiddels gaat de LED techniek door en zijn er al wel LED lampen die onder de temperetuursgrens van MAX 70'C kunnen blijven. Let daar op bij een eventuele aanschaf!
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

Spector

Forumguru
Ik deel de mening van @dirkie996 ik kan geen negatieve punten verzinnen aangaande de led verlichting. De Xenon+afs in mijn vorige RS voldeden ook en hadden voldoende lichtopbrengst. De led koplampen lijken echter net wat helderder en witter. De snelwegen in de Randstad zijn voldoende verlicht en daar zal je weinig verschil merken. De donkere snelwegen in bijvoorbeeld Duitsland worden voldoende verlicht door de led koplampen om zonder groot te licht te rijden.
 

Phoenix2149

Senior Member
Heb sinds twee dagen mijn O3 met full led. Een berg licht komt daar vanaf!

Ik heb geen automatisch groot licht assistent.

Gisteren laat in de avond moeten rijden en ben extreem tevreden. Ik kom van Halogeen (oude hyundai/ford C max), projectie halogeen (Picanto), bi-xenon (auris) naar dit...... ik moet zeggen het is echt veel licht.

De afstelling is prima voor mij, ik heb niet het idee dat ik voorliggers blindeer en zie genoeg van de weg voor me. Geen groot licht nodig gehad gisteren op de terugweg in het donker. Ik heb LED gekozen voor mijn vrouw want die is nacht blind. Ben benieuwd wat ze er van vind. ze heeft er nog niet in (mogen, :laugh:) rijden.

Wat me wel opviel is dat als je dichter bij je voorligger komt (o.a. stoplicht) dat de mechanische gedeelte wat "zoekt" naar een goede hoogt afstelling, gewoon horizontaal wegdek. dus lijkt er op dat ook afstand voorligger invloed heeft op de hoogte van je lampen. Iemand anders die ervaring?

Enige wat ik jammer vind is dat er geen dynamische bochtverlichting in zit. Dat had de Auris wel, dan draaide de koplampen met de bocht mee. is "chicker" dan die halogene mistlampjes die aan en uit gaan vind ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

Canon-Eye

Forumguru
is "chicker" dan die halogene mistlampjes die aan en uit gaan vind ik
Dat vind ik nou ook.
Die (ook overdag!!! :tongue:) mee knipogende mistlampen zijn mij een gruwel. Daar wil ik niet mee over straat, dus uitgeschakeld.
Als het nodig is, trek ik zelf wel even de mistlampen aan.
 

SjaakS

Lid
Ik ben ook zeer tevreden met mijn LED verlichting, daar komt een flinke hoeveelheid mooi helder egaal licht vanaf.
Ik heb nooit Xenon verlichting gehad dus ik kan het niet vergelijken maar het is in ieder geval een stuk beter dan halogeen.

Ook de grootlicht assistent werkt erg prettig en heb ik vorige week veelvuldig gebruikt in Denemarken. Daar zijn ze niet zo van de straatverlichting.
Het systeem schakelt snel terug zodra er een tegenligger in zicht is.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

dirkie996

Forumguru
Ik ben ook zeer tevreden met mijn LED verlichting, daar komt een flinke hoeveelheid mooi helder egaal licht vanaf.
Ik heb nooit Xenon verlichting gehad dus ik kan het niet vergelijken maar het is in ieder geval een stuk beter dan halogeen.

Ook de grootlicht assistent werkt erg prettig en heb ik vorige week veelvuldig gebruikt in Denemarken. Daar zijn ze niet zo van de straatverlichting.
Het systeem schakelt snel terug zodra er een tegenligger in zicht is.
Dit werkt inderdaad heel goed op rechte wegen en bij flauwe bochten.
Op bergpassen 's nachts, dimt ie op tijd, maar in de blinde bochten, zou het systeem sneller terug naar grootlicht mogen overschakelen( of rijd ik dan misschien te snel?:pieker::D).
 

Rofffel

Forumguru
Ben ik nu de enige die nog wacht op insturende koplampen die op basis van jouw voorkeur en jouw Gps bepaling zaken verlicht?

Ditzelfde geld voor een automaat. Die kan toch ook op basis van opritten/afritten en je rijdmodi bepalen welke versnelling klaar gezet wordt?

Of is dit teveel oftopic? ;)
 

CDK

Forumguru
Na bixenon met AFS in de Superb nu full led in de Kodiaq, ik mis de xenon lampen totaal niet. Zeeën van licht, zeker met de altijd actieve grootlichtassistent, geniaal :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan