Ervaring O2 1.8 TSI als caravantrekker

Beun12

Forumguru
Een jaar terug waren we op zoek naar een auto die een caravan met een totaal gewicht van max. 1300 Kg zonder problemen konden trekken.
Onze ogen vielen op een paar merken waaronder onze huidige Octavia.
Ondanks dat de verkoper zei dat het een fijne auto daar voor was hadden wij geen ervaring met Skoda en moest deze dit in de praktijk nog bewijzen.

Afgelopen week was het dan zover en gingen met de sleurhut richting Duitsland / Luxemburg.
Daar heeft de O2 zich werkelijk als caravantrekker kunnen bewijzen, stijle wegen en landweggetjes vormden geen enkele probleem en de auto trok met gemak de caravan berg op.
Ook het afremmen bergafwaarts ging zonder al te veel het voetpedaal te hoeven gebruiken.

In het begin waren we een beetje afwachtend omtrend de prestaties, maar we kunnen nu terecht zeggen dat het een super fijne auto is die zekers zijn mannetje staat als je met een caravan verder weg wilt.
 

Bijlagen

  • DSC01222.JPG
    DSC01222.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 83
  • DSC01234.JPG
    DSC01234.JPG
    1,5 MB · Weergaven: 82

oco1979

Forumguru
Zie in theorie geen probleem dat die 1.8tsi dat niet zou kunnen.
Voor iets zuiniger en wat extra over te hebben een ecotuning te doen.
Das enkel Nm verhoging of extra koppel en in sommige gevallen(tuners) doen ze nog ietskes pk's bij.
Of je ga voor de volledig combi van Nm en PK's.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Zonder tuning is zo'n 1.8 toch sterk zat om "maar" 1300 kg te slepen,,
Het lijkt me overbodig om de dissel van de caravan er af te trekken :maakmegek:
Met simpele 1.2 TSI gaan ze ook met sleurhut naar Italië.
 

andrehj

Forumguru
Zie in theorie geen probleem dat die 1.8tsi dat niet zou kunnen.
Voor iets zuiniger en wat extra over te hebben een ecotuning te doen.
Als die 1.8 TSI standaard al net zo veel vermogen heeft als de mijne is dat niet nodig hoor. Voor een 1300 kg caravan is 180+ pk echt wel voldoende.
En ik zou graag een bewijs willen zien van iemand die zijn TSI motor door tuning zuiniger heeft gekregen... Bij een TDI zou dat misschien kunnen door het roetfilter weg te coderen, waardoor je geen brandstofvretende regeneratie meer hebt, maar bij een TSI? :pieker:
 

Skoda-MAN

Forumguru
n ik zou graag een bewijs willen zien van iemand die zijn TSI motor door tuning zuiniger heeft gekregen...

Beetje manipuleren van de Lambda waarde waardoor een wat armer mengsel gereden kan worden afhankelijk van de map (inlaatspruitstuk druk) = motorbelasting, bijvoorbeeld in deellast gebied.
Nog gaat dan dramatisch omhoog.
 

Beun12

Forumguru
En is het benzine en olieverbruik meegevallen?

We hebben ongeveer 900 km gereden (retourtje Metzdorf - Langsur + omgeving) en thuis 400 ml olie toe moeten voegen.
Wat het brandstof verbruik aan gaat is het een beetje moeilijk oordelen aangezien dat ik niet de meest economische rijstijl heb :D en vergeten ben op de boardcomputer te kijken, maar de heenreis alleen was ongeveer 3/4 tank.
 

oco1979

Forumguru
Als die 1.8 TSI standaard al net zo veel vermogen heeft als de mijne is dat niet nodig hoor. Voor een 1300 kg caravan is 180+ pk echt wel voldoende.
En ik zou graag een bewijs willen zien van iemand die zijn TSI motor door tuning zuiniger heeft gekregen... Bij een TDI zou dat misschien kunnen door het roetfilter weg te coderen, waardoor je geen brandstofvretende regeneratie meer hebt, maar bij een TSI? :pieker:

Een beetje wel te verstaan en met rechtervoetje in bedwang moet dat zeker gaan.
Meer koppel kan je lager in toeren gaan,is iets minder verbruik. We spreken hier niet over liters he :D
 

CDK

Forumguru
Met zo'n 1.8 TSI is een caravan trekken peanuts! Fijn dat je er content mee bent @Beun12, blijf wel je oliepijl checken bij deze motor aub :nailbiting:
 

Skoda-MAN

Forumguru
..en de ventilator zal bij (eventueel) stijgende temperatuur toch ook wel sneller gaan draaien, mag ik hopen?

De ventilator is niet afhankelijk van het toerental van de motor maar is elektrisch geregeld, dat kan zijn via thermoschakelaar aan/uit danwel variabel via elektronica.
 

Jan Krukas

Senior Member
Ik rijd met superb 1.8 TSI combi typ 2011 met een caravan Hobby 560 pres, van 1500kg 7mtr lang 2.50 breed:thumbsup:

Naar Naar noord Itali += 1150 km dan is het gebr 1/10 hij heeft totaal geen problemenmet de caravan

Zonder caravan gem, 1/14 Temp,blijft 80gr en geen olie verbruik dus ik ben zeer tevreden met deze auto

En 160 pk is echt genoeg volgens mij.Gr Jan .
 

hemi24

Forumguru
De ventilator is niet afhankelijk van het toerental van de motor maar is elektrisch geregeld, dat kan zijn via thermoschakelaar aan/uit danwel variabel via elektronica.

Alleen doet de ventilator niet zoveel tijdens het rijden; mate van koeling zal dan meer afhangen van de warmteopname door de koelvloeistof en de snelheid waarmee dit rond wordt gepompt. En dit laatste is veelal weer gekoppeld aan motortoerental.
 

andrehj

Forumguru
Ik rijd met superb 1.8 TSI combi typ 2011 met een caravan Hobby 560 pres, van 1500kg 7mtr lang 2.50 breed:thumbsup:
Naar noord Italië +/- 1150 km dan is het verbruik 1/10 hij heeft totaal geen problemen met de caravan.
1 op 10 met een 2,5 meter brede caravan? Dat is enorm gunstig! Met welke snelheid rij je dan?
 

oco1979

Forumguru
Thermostaat vervangen als die wat van leeftijd vs kmstand is.
Terwijl is koelvloeistof ook eens vervangen,kan ook wachten tot bruine drek is ...met alle gevolgen erna
 

CDO

Forumguru
1 op 10 is mij nog nooit gelukt met de sleurhut er achter (ja alleen wanneer ik met 80/90 dicht achter een vrachtauto blijf hangen). Gemiddeld 1 op 8/9 op een vlakke weg en onzuiniger in de heuvels en bergen.

Allemaal met een niet zo gestroomlijnde Eriba Nova van 6,50 lang en 2,30 breed en een gewicht van 1400 kg achter de S2C
 
Bovenaan Onderaan