Ervaring met Thermoconnect Webasto

EJS

Forumguru
Zijn er hier mensen met ervaring met de Thermoconnect app icm de Webasto standkachel? Mijn auto heeft een standkachel (al toen ik deze kocht vorig jaar) maar de reikwijdte van de afstandsbediening viel me afgelopen winter nogal tegen waardoor ik de kachel alleen kon activeren als ik van huis vertrok. Van werkplek tot parkeerplaats (200m) met alleen een rijtje bomen lukt al niet bijvoorbeeld.

Een Thermoconnect unit laten inbouwen is een optie maar gezien dit nogal prijzig is ben ik benieuwd naar ervaringen hiermee.
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij werkt de Thermoconnect via een 4G-verbinding. Het bereik is dus afhankelijk van de 4G-dekking. Ik lees ook dat deze mogelijkheid je na een jaar 35 euro gaat kosten (https://www.webasto-comfort.com/nl-nl/my-webasto-connect/).

Ik heb de oudere Thermocall, die het systeem bedient via SMS. In de unit plaats je een (prepaid) sim-kaart. Je kunt dus niet zien waar je auto is, maar het is wel goedkoper. Ook hier is het bereik afhankelijk van het GSM-bereik. Wellicht zijn deze ook nog te krijgen.

Mij bevalt dit prima. Ik heb een keer gehad dat hij de wintertijd niet goed verwerkte en daardoor een week foutmelding gaf en een poosje wat gedoe gehad met de sms-jes vanaf mijn iPhone (toen, gek genoeg, opgelost door “bellen via wifi” af te zetten).

Antwoord op je vraag: nee, ik heb geen ervaring met Thermoconnect.
 

EJS

Forumguru
Bedankt voor de reactie. Thermocall mag ook ip. Daar is ook een app van toch? Die dan de smsjes voor je maakt zeg maar.
Jij geen problemen gehad verder met het bereik van je simkaart? Ik begreep dat bij Thermocall vaak een antenne op de ruit wordt geadviseerd, dat zou ik niet willen. Hoe zit dat bij jou?
 

EJS

Forumguru
Mag ik vragen hoeveel je dat dan uiteindelijk kost per jaar aan beltegoed op je prepaid sim?
 

EJS

Forumguru
Nee de webasto is achteraf ingebouwd en niet in te stellen via het multimediasysteem. Ik heb helaas alleen een aan/uit afstandsbediening.
 

Rallye

Forumguru
De module zit bij mij achter dashboard. Ik heb geen raamantenne, maar ook geen problemen met het bereik.

Je hebt inderdaad een app: https://apps.apple.com/nl/app/thermocall-app/id463705001 Maar die maakt alleen de sms-jes, dus wel makkelijk maar niet echt noodzakelijk. Op mijn iPhone XR heeft de app overigens een poosje niet gefunctioneerd, waarschijnlijk een Apple-probleem want opeens deed hij het wel weer, terwijl de app al een paar jaar niet geüpdatet is. De app-maker houdt zich tegenwoordig met andere zeken bezig en reageerde niet. Maar, als gezegd, de app is eigenlijk niet nodig: de sms-jes zijn erg eenvoudig:

05F93F77-A5D3-4443-AEEA-452148C745DD.jpeg

Ik denk dat ik maximaal één maal per jaar een tientje kwijt ben. En de terugmeldfunctie kan evt. ook uit. Op mijn vaste telefoon zijn sms-jes gratis.
 
Laatst bewerkt:

EJS

Forumguru
Ziet er ook handig uit inderdaad. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zie dat je ook de accuspanning en (buiten?) temperatuur terug gestuurd kunt krijgen?

Als ik het goed begrijp betaal je alleen voor de sms'jes die de thermocall terug stuurt naar je telefoon? Zet je dat uit dan kost het dus niets, maar heb je geen bevestiging of hij ook daadwerkelijk start?

Dat abonnement bij de thermoconnect staat me ook een beetje tegen. Wat als ze de prijs ineens verhogen bijvoorbeeld. Ik vind het wel prettig om onbeperkt die verschillende functionaliteiten te gebruiken zonder dat het 10ct per SMS kost om iets te weten te komen.
 

Rallye

Forumguru
Ik betaal vanaf mijn telefoon niet voor sms-jes, dus de enige kosten die je hebt zijn van de sms-jes die de Thermocall terugstuurt. Bij de meeste providers moet je eens per jaar of half jaar wel een sms versturen. Ik heb er een kaartje van Simyo in zitten. Daar krijg je ook nog extra beltegoed bij aankoop van de kaart (je koopt een kaart voor 25 euro en hebt dan 35 euro beltegoed). Zit op het KPN netwerk.

De temperatuur is niet van een externe sensor, maar wordt denk ik gemeten bij de Webasto zelf.
 

EJS

Forumguru
Oh op doe manier. Temperatuur is waarschijnlijk die in je motorruimte bij de standkachel zelf en niet in je interieur als ik het goed begrijp.
Zijn er behalve de tegoedkaarten die je moet kopen nog andere zaken waar je rekening mee moet houden?

Bedankt voor alle info iig. Hoop dat er ook nog iemand in komt die ervaringen met de thermoconnect kan delen om de vergelijking compleet te maken.
 

Rallye

Forumguru
@EJS Ik heb het bij Simyo zo ingesteld dat een tientje wordt afgeboekt van mijn bankrekening en bijgeboekt als beltegoed als het beltegoed daalt onder de € 2. Geen tegoedkaarten dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: EJS

EJS

Forumguru
Dat is dan wel weer heel handig.
Neig ergens toch ook wel naar die thermoconnect gezien die wat extra opties heeft en de aanschaf even duur is ong.
Ik denk namelijk dat ik met die SMS kosten uiteindelijk ook redelijk in de buurt ga komen van die 35eu pj en dan de connect het minimale prijsverschil wel waard vind.

Helaas lijkt het erop dat er hier (nog) geen ervaringsdeskundigen mbt de thermoconnect zijn. Ervaringen kunnen soms toch de doorslag geven.
 

Rallye

Forumguru
De Thermoconnect is inderdaad de meest moderne en dus toekomstbestendige optie - ik heb daar inderdaad geen ervaring mee.

Ik denk wel dat je de kosten van de sms-jes iets overschat, overigens……..
 

EJS

Forumguru
Ik zat eens te rekenen. Dacht dat een smsje ong 10ct kost. 2x daags een retour sms vanuit de Webasto in de 3 wintermaanden. Zeg 100 dagen x 20ct. Kom ik al op 20eu..
 

Rallye

Forumguru
Zoveel zal je je standkachel niet gebruiken, denk ik, maar de Thermoconnect klinkt als een prima oplossing.
 

Jee13

Forumguru
Ik heb ook termocall systeem gehad met een webasto in mijn seat, werkte goed. Geen externe antenne nodig gehad.

En kosten waren bij mij hooguit 2 tientjes per jaar.

Andere vraag, heb je de batterij van je AB al eens vervangen, misschien heeft dat invloed op het bereik?
 

EJS

Forumguru
Ja dat heb ik meteen gedaan. Ook toen haalde ik het niet van mn werkplek naar de parkeerplaats. Merk idd dat het bereik nog minder wordt naarmate de batterij er langer in zit.
 

Bakkertje

Forumguru
Op mijn auto zit ook een standkachel met onderstaande AB:
71jQHtlnr3L._AC_SY550_.jpg


Ik sta versteld van het bereik van deze AB, ik denk dat 200 meter toch wel te doen moet zijn voor mijn gevoel..?
 

EJS

Forumguru
Ik heb praktisch dezelfde
20210823_190332.jpg
Van binnen redt hij het sowieso niet. Als ik de deur van het werk uit loop en 10m richting de P dan wel. Maar beetje omslachtig als ik op de 4e etage werk.

Ook in de buurt (gewoon buiten) als er 2 huizenblokken tussen staan is het vrij kansloos. Van binnen uit ons nieuwbouwhuis valt het ook tegen (begrijpelijk met alle isolatie) maar kan ik altijd wel dichtbij genoeg parkeren.

Zou het nog kunnen liggen aan het merk/type batterij of maakt zoiets niet uit?
 
Bovenaan Onderaan