Klopt allemaal, maar aangezien ik 75.000 per jaar rijd, haal ik die inverstering er in 14 maanden uit...
Dat is echt bizar veel en ja logisch dat je terugverdien termijn ook kort is. Afschrijving van je auto ook trouwens.
Heb het even in een Excel gegooid voor mijn eigen beeldvorming, puur even mijn eigen situatie gepakt voor makkelijk rekenen. Ik ga er ook even domweg van uit dat de belastingschaal gelijk blijft na LPG inbouw (mijn O3 weegt 1168Kg, met LPG zal het vast binnen dezelfde 1151-1250Kg schaal blijven?), verbruik gelijk is en onderhoud en afschrijving streep ik tegen elkaar weg,
Ik snap dat al die factoren mee spelen, maar dit is een simpel rekenvoorbeeld alleen.
Met de brandstof prijzen van vandaag gepakt voor E10 op €1,829 en LPG €0,779 bij goedkoopste pompen om me heen.
Met 8000Km per jaar en verbruik van 1/16 voor beide brandstoffen.
E10: 8000Km / 16 = 500L per jaar x €1,892 = €914,50 + belasting p/j €660 = €1574,50 kosten per jaar.
LPG: 8000Km / 16 = 500L per jaar x €0,779 = €500,78 + belasting p/j €928 = €1428,78 kosten per jaar.
Dat maakt de winst per jaar.....€145,72
Met een LPG aanschaf van bv €3200 kost het je 22 jaar dat terug te verdienen, laat staan winst te maken.
Maak ik er 20000Km per jaar van, wordt het nog steeds meer dan 4 jaar voor het winst gaat maken. Denk niet dat het aantrekkelijk is achteraf in te bouwen.