Ervaring LPG bij Octavia 3

skodafora

Actief lid
Beste mensen,

Ik heb een Skoda Octavia 1.0 uit 2017 en wilde er LPG in laten bouwen.
Heeft er iemand ervaring mee of kan ik het beter niet doen?
 

1983jeroen

Forumguru
Geen ervaring. Wel eens een offerte opgevraagd. Wil je het netjes ingebouwd hebben, inclusief de vulopening kost dat serieus veel geld. Heb de offerte niet meer zo te zien, maar reken op 3000+ euro.
Heb niet uitgerekend wat je moet rijden om dat terug te verdienen, want vond de investering te groot. De goedkoopste optie met lelijke vuldop in de bumper enzo scheelde wel veel geld.
 

gehaktbal

Forumguru
De vuldop wordt tegenwoordig weggewerkt naast de benzinedop, achter het benzineklepje.
Dus die lelijke opening zie je niet meer.

Erg veel ervaring heb ik er verder niet mee. Wel ook een tijd terug een prijs opgevraagd voor een Prins systeem en die zat in mijn geval rond de 2500 euro all-in.
Wel moet je rekening houden dat de kwaliteit van inbouwen erg kan schelen per plek waar je het laat doen. Plus, als er een keer iets aan je auto gesleuteld moet worden, is het vaak meer demontage werk.

Persoonlijk zou ik zelf voor een lpg auto gaan als deze fabrieks af al zo was. Alleen betaal je daar dan ook bij aanschaf gelijk de pegels voor helaas, wat het besparen weer tekort kan doen.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik kreeg 3 opties voor verschillende systemen. Bij de goedkoopste zou de vulopening ergens zichtbaar in de bumper komen, maar zou ook in de auto de afwerking minder zijn en geen communicatie met de boordcomputer. Bij de duurste optie zou hij wel achter de tankklep komen.
 

skodafora

Actief lid
Ik heb bij verschillende garages een offerte opgevraagd. De meeste liggen rond de 2500 euro. Van een aantal installateurs heb ik te horen gekregen dat ik er beter niet aan kan beginnen met een 3 cilinder motor. Hij zou snel warm worden en vaak voor onderhoud moeten komen in verband met viezigheid.

De belastingkorting voor LPG wordt over paar jaar afgeschaft waardoor het helemaal niet meer loont om op LPG te rijden.

Samengevat ben ik van gedachte veranderd.
 

hemi24

Forumguru
Al een simpel vergelijk gemaakt door alle plussen en minnen door te rekenen in bijvoorbeeld Excel?
 

tim.snoek

Nieuw lid
Ik heb een Octavia FL 2018 1.0 TSI met Prins Lpg systeem inclusief kleppen bescherming. Alles bij elkaar 3200 euro. Kost mij 14 maanden om de investering terug terug te verdienen. Ik tank in België (woon in Bergen op Zoom), en voor 35 euro +/- rijd ik 800Km.

Ik zou het zo weer doen, nog nooit problemen mee gehad.... Filters etc vervangen kan zelf maar vereist wel wat knowledge en doorgeven van serienummers aan de garage ivm behouden van de garantie...
 

tim.snoek

Nieuw lid
Klopt allemaal, maar aangezien ik 75.000 per jaar rijd, haal ik die inverstering er in 14 maanden uit...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Greenarctic

Donateur
Maar goed je houderschapbelasting gaat wel omhoog volgens mij ( vergelijkbaar met diesel)
En je moet dus wel een X aantal km rijden per jaar om het voordeel er uit te halen .....
Voor een g3 installatie geldt een lager houderschapsbelasting dan voor diesel. Wel iets hoger dan benzine. Omslagpunt ligt dus lager dan bij diesel. Ik rij nog steeds met mijn Vialle installatie (480.000 km mee afgelegd). Als er een nieuwe auto moet komen dan wordt het er een met een Prins installatie.
Voor inbouw moet je bij wel LPG specialist zijn, voor de kennis en de garantie.

Met een prijsverschil van meer dan een euro per liter is het terugverdienen niet zo moeilijk. Het verbruik is met LPG is iets hoger, plusminus 10%, maar het vermogen is gelijkwaardig. Voor de duidelijkheid de LPG installatie wordt dan ook gekoppeld aan het electronisch motorsysteem. Dat is mede een reden dat deze nieuwe LPG systemen best wel prijzig zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Slider

Forumguru
Klopt allemaal, maar aangezien ik 75.000 per jaar rijd, haal ik die inverstering er in 14 maanden uit...
Dat is echt bizar veel en ja logisch dat je terugverdien termijn ook kort is. Afschrijving van je auto ook trouwens.

Heb het even in een Excel gegooid voor mijn eigen beeldvorming, puur even mijn eigen situatie gepakt voor makkelijk rekenen. Ik ga er ook even domweg van uit dat de belastingschaal gelijk blijft na LPG inbouw (mijn O3 weegt 1168Kg, met LPG zal het vast binnen dezelfde 1151-1250Kg schaal blijven?), verbruik gelijk is en onderhoud en afschrijving streep ik tegen elkaar weg,
Ik snap dat al die factoren mee spelen, maar dit is een simpel rekenvoorbeeld alleen.

Met de brandstof prijzen van vandaag gepakt voor E10 op €1,829 en LPG €0,779 bij goedkoopste pompen om me heen.
Met 8000Km per jaar en verbruik van 1/16 voor beide brandstoffen.

E10: 8000Km / 16 = 500L per jaar x €1,892 = €914,50 + belasting p/j €660 = €1574,50 kosten per jaar.
LPG: 8000Km / 16 = 500L per jaar x €0,779 = €500,78 + belasting p/j €928 = €1428,78 kosten per jaar.

Dat maakt de winst per jaar.....€145,72
Met een LPG aanschaf van bv €3200 kost het je 22 jaar dat terug te verdienen, laat staan winst te maken.

Maak ik er 20000Km per jaar van, wordt het nog steeds meer dan 4 jaar voor het winst gaat maken. Denk niet dat het aantrekkelijk is achteraf in te bouwen.
 

Greenarctic

Donateur
Ik kocht mijn auto nieuw met de doelstelling er zo lang mogelijk mee te rijden, in het begin 50.000 km per jaar. Nu 30.000 km. Ik doe veel onderhoud zelf. Het huidige systeem is onderhoudsvrij, die wordt niet meer geleverd...
Ik zou zelf voor een 1.4 of 1.5 tsi gaan als ik nu een nieuwe tweedehands zou moeten kopen en dan een Prins installatie nemen.
Ik kreeg ook het advies om in dat geval een 4 cilinder te nemen.

En het klopt dat het voorstel er ligt om per 1-1-2026 het voordeel op G3 installaties te laten vervallen. Maar dat is dan pas.
 
Bovenaan Onderaan