Ervaring banden fabrikaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ted

Forumguru
Mijn auto van 2003 is afgeleverd met een bandenmaat 15'x 195 x 50mm en Dunlop type 2020. Qua wegligging reden deze in alle opzichten formidabel echter de slijtage was enorm . Na 30.000km waren de voorbanden totaal versleten en met name aan de binnenzijde. Vervolgens het reserve wiel samen met een nieuwe Dunlopband geplaatst. Eveneens reed dit formidabel. Inmiddels 60.000km eveneens de voorbanden kaal en de achterbanden begonnen te cuppen (ronken door dakpans gewijze slijtage).Vervolgens overgegaan op Vredestein Sportrac 2. Rijden iets minder sportief maar geven wel meer comfort en ziet er naar uit dat deze egaler afslijten (20.000km reeds gereden).De sporing is wel wat minder.

Wat mij vooral interesseert wat jullie ervaringen zijn met diverse banden- fabrikaten en afmetingen?

Bij voorbaat dank,
groeten Ted.

DJNeO

Actief lid
lees mijn topic over banden, weet je meteen mijn ervaring met continental banden /forum/images/graemlins/smirk.gif

Met mijn Fabia Combi Elegance 1.4 Mpi uit 2002 heb ik ca. 40.000 km gereden toen ik 'm inruilde tegen mijn huidige wagen. Op beide wagens dezelfde Dunlop 2020 banden in de maat 195/50/15. Mijn vorige wagen had schuin afgesleten voorbanden na 40.000 km en mij werd aangeraden de wagen te laten uitlijnen. Omdat ik inmiddels een nieuwe besteld had heb ik dat uiteraard niet meer gedaan.
Over de wegligging bij beide wagens alleen maar lof. Geen enkel probleem.
Ben benieuwd hoe deze banden het doen qua levensduur onder mijn huidige 2.0. Heeft wel ASR, maar toch...
O ja, ik heb het idee dat mijn banden sneller zacht worden en ik ze dus vaker (elke 2 maanden) moet pompen.
/forum/images/graemlins/ot.gif Waar pompen jullie je banden? Meestal moet je er tegenwoordig voor betalen en het tankstation dat gratis is vertrouw ik niet want m'n banden waren nog steeds zacht nadat ik ze net gepompt had.

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaRJ</font><hr />

/forum/images/graemlins/ot.gif Waar pompen jullie je banden? Meestal moet je er tegenwoordig voor betalen en het tankstation dat gratis is vertrouw ik niet want m'n banden waren nog steeds zacht nadat ik ze net gepompt had.

[/ QUOTE ]

Ik heb om eerlijk te zijn nog geen pomp gezien waar ik geld moest betalen om mijn banden op te pompen... overal waar ik mijn banden wil oppompen, gaat het gratis en voor niets zonder problemen... /forum/images/graemlins/grin.gif

Ted

Forumguru
Ik heb een kleine compressor op 12 V waarmee ik de banden op spanning breng. Daarmee kan je altijd je banden inclusief je reserve mee op spanning brengen.
Overigens heb ik een flacon met dichtingsmiddel om bij een lekke band weer verder te gaan. Mijn ervaringen zijn hier bijzonder gunstig mee. In het verleden heb ik ermee doorgereden tot de band versleten was (ca. 60.000km). Wel moet je de spijker of scherpe voorwerp uit de band verwijderen.

Groeten Ted.

Mark

Banned
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaRJ</font><hr />

[/ QUOTE ]

Ik ga tanken bij een benzinestation dat steeds de laagste prijzen uit de buurt heeft (+personeelslid = nog extra korting) en daar kan ik ook de bandjes gratis van lucht voorzien.

Fabia

† In Memoriam
Kom helaas steeds vaker pomps tegen waar je voor lucht moet betalen. Ben dat echt niet van plan en zoek dan wel een andere pomp.

bluskabouter

Forumguru
hallo allemaal:
heb mijn fabia combi 1.4 met 35000 km gekocht.
heb hem direct op vredestein snowtrac 2 gezet.'
nu op de teller 60000 km en rijd zomer en winter op de snowtracs, nog +/- 4 mm profiel,voor mij een klasse band voor zomer en winter.

Fabia

† In Memoriam
In de zomer rijden op snowtrac is dat niet erg onverstandig. De band wordt dan toch veel te warm en daarvoor is íe toch niet ontworpen? Riskeer je dan niet een klapband.

bluskabouter

Forumguru
nee hoor, die zijn daar wel op berekend, wordt niet warmer als een zomerband alleen de rubbersamenstelling is anders {zachter} waardoor hij iets sneller slijt.
daarentegen is het profiel veel dieper dus dat weegt tegen elkaar op.
ik heb wel een veel betere afwateing tijdens het rijden in regen en door plassen

De maximale grip van een bepaalde compound hangt sterk samen met de temperatuur. Vandaar dat racewagens hun banden vooraf warmen of warm rijden zodat de temperatuur overeenkomt met de temperatuur waarbij deze de maximale grip heeft.
Een winterband heeft zijn maximale grip bij veel lagere temperaturen dan een zomerband.
Dat de grip in de winter goed is, wil niet zeggen dat deze in de zomer ook goed is.
De maximale grip van het profiel is sterk afhankelijk van de overige gebruikscondities zoals soort ondergrond (droog of nat asfalt, sneeuw, etc.) en belasting (veel bochten of juist veel rechtuit), tractie bij wegrijden of juist bij remmen).
Daarnaast spelen slijtage, brandstofverbruik en geluid en rol.
Kortom, je zou net zoals bij formule 1 eigenlijk voor elke situatie een andere band (compound en profiel) moeten hebben.
Ik heb me tijdens college aan de TU laten vertellen dat autofabrikanten zelfs een type band bestellen dat specifiek voor een bepaald type auto is ontwikkeld. Wissel je dan de eerste banden, dan ga je er dus per definitie op achteruit. Nu is het bij Pon natuurlijk een vreemde situatie dat bijna alles wordt gewisseld op Continental. Vreemd genoeg zaten op mijn beide Fabia's Dunlop banden. Wellicht vanwege de lichtmetalen velgen? Ik ben er wel blij mee. Ondanks dat Continental vaak goed uit de testen komt, hoor ik regelmatig negatieve ervaringen van gebruikers.

Ted,
Heb wat problemen gehad met het weggedrag van mijn Fabia (jaar oud). Na zorgvuldig uitlijnen bleef de auto naar rechts trekken bij snelheden &gt; 50 km/h.
Autokeuring bij ANWB aangevraagd. Voorwielen onderling gewisseld. Probleem ging mee (auto trok nu beetje naar links). Dit gedrag is acceptabel dus ik laat het maar zo.
Volgens ANWB-monteur ligt dit probleem aan het onregelmatig slijtgedrag van de Continental banden die op vele VAG-auto's gemonteerd zijn. Uitlijnen naderhand schijnt daardoor een moeilijke klus te worden.
Advies was: rijd lekker door als je niet teveel last van het weggedrag hebt. En loop je tegen een aanbieding van een set goede banden aan, ga er dan op in.

Groetjes
frown.gif

Ted

Forumguru
Gerard,

Ik sluit me helemaal bij je aan! Helaas blijft er dikwijls wat te wensen over en blijkt met name het rijden nog fijn te zijn, laat je rijplezier niet vergallen door beplaalde tekortkomingen. Zo blijft er bij de volgende bandenwissel weer wat te onderzoeken over. Momenteel rijd ik op Vredestein sportrac 2 en tot op heden rijden deze en slijten best redelijk. Misschien bij de volgende vervanging ga ik naar Michelin. Vanwege het ontbreken van een velgenbescherming en de prijs ben ik hiervan afgeweken.Vandaar dat ik in der tijd deze topic opende om meer feeling te krijgen met de banden ervaringen!

Groeten Ted.

bluskabouter

Forumguru
rijd zelf op de vredestein quatrac, een vierseizoenen band weinig lawaai goede wegligging en spoort goed.
deze is volgens de verkoper ook voor onze winters geschikt.
we zullen zien, nu 5000 km mee gereden en nog steeds te vreden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan