ervaring 1.2 tdi (greenline)

woozie

Actief lid
vrienden,


wat mij erg opvalt...
bij een koude motor kan je als je het gaspedaal helemaal indrukt merken dat het toerental juist eerst omlaag gaat en dan pas omhoog.
je merkt dit vooral als je weg wil rijden op een helling (ik moet met een koude motor de parkeergarage uit rijden en vanuit stilstand van de helling wegrijden aangezien het rolluik nog eerst open moet gaan) of als je wegrijdt bij een stoplicht. (hellingrijden is al eens langsgekomen op het forum)
het is net zoiets als wegrijden waarbij je de koppeling te snel laat opkomen..
als je juist weinig gas geeft en rustig wegrijdt dan lijkt het vloeiender te gaan als dat je veel gas geeft maar terugvalt.

valt jullie dit ook op?
 

woozie

Actief lid
over het op de helling rijden is inderdaad wel wat geschreven, maar dit gaat even iets algemener.

ik ben benieuwd naar hoe het kan :)
 
Ik deel wel de ervaring van Woozie. Als de motor nog een koud is, dan pakt ie inderdaad minder snel op. Nu is het zowiezo niet goed om een koude motor al meteen flink op toeren te jagen, zou het een soort beveiliging zijn?

Het is misschien een totaal andere motor en machine, maar mijn vrouw had ditzelfde ook altijd met haar bromfiets. Dat was een viertakt Piaggio zip. Als die koud was, leek ie eerst te zakken in toeren, voordat ie (langzaam maar zeker) weer oppakte.

Ik moet wel vermelden dat dit bij de GL niet storend is, voordat ik goed en wel de straat ben uitgereden is het "euvel" al weer over.
 

woozie

Actief lid
maar als je een helling op moet is het wel lastig :)
maar daar is al een ander draadje over....

wie weet hoe dit komt?
 
Bovenaan Onderaan