Ernstige problemen of normaal voor Skoda Felicia 1.6 uit '98 ?

Sam75

Nieuw lid
Sinds 24 uur de eigenaar van een skoda felicia glx1 1.6 uit 1998 en ik maak mij (misschien onterecht) zorgen om paar puntjes:

* Stationair zie ik de temperatuur langzaam omhoog klimmen. Na zeg 10 min normaal rijden stop ik 5 min en klimt deze omhoog richting 70 Is dit normaal?

* Bij starten moet ik gas bij geven anders slaat hij af. Als hij eenmaal rijd geen problemen. Wat kan het zijn?

* Als de auto stationair draait hoor ik een soort fluitend geluid uit de motor. Normaal?

* Stationair voelt de auto een klein beetje schokkerrig Slaat niet af verder. Wat kan dit zij?

* last but not least. Bij in parkeren draai ik het stuur voluit naar links/recht en dan "kraakt" het. Wat kan dat zijn?


Heb ik nu een kat in de zak gekocht of zijn dit kleine puntje, want ben verder blij met het wagentje. Rijd super en is lekker vel.

Thanks alvast voor jullie tijd en moeite!
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst moet je even bedenken dat jouw auto nog een echte Skoda is, en geen VW met Skoda-embleem. Bij VW is het zo dat de aangegeven koelwatertemperatuur binnen bepaalde grenzen software matig op precies 90 graden blijft, pas als de afwijking te groot is, krijg je dat te zien op het dash, jouw Skoda heeft die 'sjoemelsoftware' niet en laat dus gewoon de echte temperatuur zien.

Als na 10 minuten rijden en 5 minuten parkeren, de temperatuur naar 70 graden oploopt, heeft dit waarschijnlijk te maken met het nog warm worden van de motor en alles er omheen, dat hoeft niet abnormaal te zijn.

Het starten bij auto's uit deze periode gaat vaak net even anders, dat hoeft geen probleem te zijn.

Het fluiten kan allerlei oorzaken hebben, het kan van de waterpomp komen, dynamo of welk draaiend onderdeel dan ook (vaak met een versleten lager) hier is echt onderzoek voor nodig, maar dit hoeft geen probleem te zijn.

Als ik het zo lees, wat kleine zaken die nader onderzoek behoeven, maar alleen het fluiten zou een echt probleem kunnen zijn. Het stellen van een diagnose bij kleine klachten zonder duidelijk objectieve maatstaf is buitengewoon lastig, dus ik kan er zo maar faliekant naast zitten.
 

Sam75

Nieuw lid
@Cordoba Thanks! Hier kan ik iets mee. Ik denk dat ik nog moet wennen aan de echte old shool Skoda geluiden en bijzondere handelingen.

Aan het "fluiten" uit de motor zal ik naar laten kijken om de oorzaak te achterhalen. Tevens merk ik dat er veel speling op de versnellingsbak zit, maar na het forum doorgelezen te hebben is dit een veelvoorkomend "probleem" net als de sloten. Bij mij gaat de deur aan de passagierskant niet op slot met de sleutel. Slot op de sloop halen. Las dat die van een polo uit '90 er ook op zou passen?
 

JohnD

Nieuw lid
* Stationair zie ik de temperatuur langzaam omhoog klimmen. Na zeg 10 min normaal rijden stop ik 5 min en klimt deze omhoog richting 70 Is dit normaal?

Lijkt mij eerder aan een thermostaat die blijft hangen. Niet goed opent waardoor de temperatuur oploopt.

* Bij starten moet ik gas bij geven anders slaat hij af. Als hij eenmaal rijd geen problemen. Wat kan het zijn
Zou beginnen met bougies vervangen en je brandstoffilter en je luchtfilter. Eventueel je bougiekabels

last but not least. Bij in parkeren draai ik het stuur voluit naar links/recht en dan "kraakt" het. Wat kan dat zijn

Waarschijnlijk veerpootlagers die aan het eind zijn. Meestal bij uiterste stuuruitslag naar links of rechts kraakt het dan.
Dit komt omdat de veerpoot boven in teveel speling krijgt. Waardoor je veerpoot niet meer haaks staat. Tevens een probleem wat je met een hoop oude Renaults tegen komt.

Probleem met speling op je versnellingsbak waarschijnlijk een motor steun tussen het blok en de bak. Vaak zelf goed te controleren met een bandenlichter of er speling op zit.
 

blbean

Lid
@blbean Ja klopt!!!! Geen idee wat het kan zijn. Suggesties?
Vergeef dit Skoda groentje :jaja:
Wat JohnD zegt zou ook kunnen, maar ik moest gelijk denken aan de homokineten van de aandrijfassen. Probeer anders eens op een parkeerplaats een cirkeltje te rijden. Als, naarmate je snelheid hoger wordt, het knakkende geluid harder wordt, dan zou ik niets anders weten dan de homokineten.
 

JohnD

Nieuw lid
Wat JohnD zegt zou ook kunnen, maar ik moest gelijk denken aan de homokineten van de aandrijfassen. Probeer anders eens op een parkeerplaats een cirkeltje te rijden. Als, naarmate je snelheid hoger wordt, het knakkende geluid harder wordt, dan zou ik niets anders weten dan de homokineten.

Dit zou inderdaad ook zeer goed kunnen wat jij zegt cirkeltje rijden over parkeerplaats en je weet genoeg. Als je dan ook echt harder rijd en het geluid wordt harder dan is het zeker weten je homikeneten. Alleen klinkt dit naar mij idee minder als een krakend geluid. Ter verduidelijking je veerpootlagers zou je echt alleen maar horen over het algemeen bij maximale stuuruitslag naar link of rechts.
 

Cordoba

Forumguru
Kraken in uiterste stuurstand ken ik niet, wel piepen/janken bij rijden met maximale stuuruitslag (zat bij mijn auto (geen Felicia) in de stuurbekrachtiging die dan heel hard moest werken).

Het lastige met je vragen/problemen is, dat we geen idee hebben van de staat van onderhoud van de auto, dus ook het maken van een goede inschatting is lastig. (het onregelmatig lopen stationair kan bij het motorblok horen (de MPI blokken in de Fabia I en Octavia I hebben dat ook in bepaalde mate), maar het kan ook in de bougies of ander slijtagedeel zitten.
 

Sam75

Nieuw lid
@JohnD @Cordoba @turboturbo Tijdens testrijden niks opgemerkt. Merkte het pas toen ik scherp moest inparkeren. Tijdens het rijden/sturen geen gebonkt/piepen oid. Auto heeft stuurbekrachtiging.
Ik denk nu eerder indd aan de veerpootlagers want hoor het alleen bij maximale stuuruitlag bij inparkeren. Kan dit overigens kwaad?
 

turboturbo

Forumguru
Helder! Ik doelde eigenlijk op de 3 problemen die zich manifesteren tijdens stationair draaien.

Tijdens de proefrit met mijn huidige Octavia zijn mij ook een aantal zaken niet opgevallen die me wel hadden moeten opvallen hoor. Je kunt nu eenmaal niet alles opmerken maar het leek me dat je onrustige loop en stijgende koelwatertemperatuur wel had moeten merken tijdens de proefrit als je bv voor een verkeerslicht stond.
 

Sam75

Nieuw lid
@turboturbo Tijdens proefrit was het starten/lopen. Eerlijk gezegd toen niet veel bijzonders opgevallen behalve "fluitje" van de motor. Verkoper zei: is gewoon geluid motor, oud bakkie. Ik dacht ok zal goed zijn gezien de auto echt prima rijd verder. Bij thuiskomst ga je natuurlijk de auto leren kennen en gaan je dingen opvallen. Miskoop is het voor mijn gevoel niet. Moet zeker ff grote beurt krijgen en distributie wil ik ook vervangen. Ik weet ook dat ik een oud Bessie rijd en niet heel veel moet verwachten, maar ben niet bekend met Skoda dus vond ik dit forum en dacht ... Hier kan ik wellicht wijzer worden
 

turboturbo

Forumguru
Klopt, sommige dingen merk je pas als je de auto goed/beter leert kennen.

Nu gauw on-topic hopen dat iemand je sleutel advies kan geven. Ga je zelf ook eea sleutelen?
 

Cordoba

Forumguru
@Sam75 Als het inderdaad om de veerpoten gaat, kan ik er weinig over zeggen, omdat ik onvoldoende inzicht in de exacte oorzaak van het probleem heb, en hoe zich dat kan ontwikkelen. Fluitende stuurbekrachtigingspomp heb ik zeker een jaar of 5 (75.000 km) mee gereden, totdat er bij een km-stand van 175.000 een andere auto letterlijk op de motorkap landde. (en bij een auto van 14 jaar oud is het dan einde oefening)
 
Bovenaan Onderaan