ErgoActive stoel met verwarming

Garfield62

Actief lid
Die het maar ten dele doet, de zitting werkt niet. :mad: En we komen nu in een seizoen dat stoelverwarming best fijn is.

Nu heb ik gelezen dat het meestal aan het element ligt. Dat gaat op enig moment stuk, draadbreuk oid..
Bij de dealer kost zo'n element, (matje) rond de 135 euro. Zonder montage.

Dat wil ik dus zelf gaan doen, tenminste, een poging. De stoel eruit en de stekkers los, dat gaat wel lukken. Hoewel, sommige stekkers...:pieker:

Maar dan de bekleding, heeft iemand hier dat wel eens gedaan en kan mij tips geven? Hoe te doen en waarop te letten? Dat zou welkom zijn.

Alvast bedankt,
Frans
 

EdK

Forumguru
Of matje zelf aanschaffen en naar een firma gaan die stoelbekleding doet en een prijs opvragen !?
Vaak zijn die goedkoper dan de dealer , want die laat het ook vaak doen en legt zijn procenten op de prijs van de bekleder...
 

Garfield62

Actief lid
Dat zou kunnen, zo,n origineel matje kost iets van 135 euro bij de dealer, gemonteerd komt het op 324,95. Redelijk nauwkeurige prijsopgave als ik eerlijk ben :) Bij de dealer met hun uurtarief iets van twee uur werk schat ik in.

Maar gelet op de montagekosten wilde ik het zelf proberen, vandaar de vraag om tips en ervaringen. Op internet kom je op deze specifieke stoel niet veel info tegen :lezen:
 

Antera

Donateur
Volgens mij niet heel moeilijk de bekleding zit gehaakt en kan je vermoed ik bij deze ook zo los haken als de stoel eruit is en kan je het er redelijk makkelijk uit halen. Zo heb ik het bij menig auto al gedaan en verwacht deze niet anders
 

Garfield62

Actief lid
Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en op een vrije dag het verwarmingselement vervangen.

Ik dacht dat het 1 element zou zijn. Die van de zitting (defect) en verder 1 los element in de rugleuning (dat werkt). Nu blijkt het 1 groot element te zijn, allemaal segmenten ook voor de stoelwangen enzo. Waarschijnlijk vanwege de ErgoActiv stoel? :pieker:

En voorzien van twee stekkers, nl zitting- en rugdeel. Oneindige weerstand op het zittinggedeelte dus ergens een breuk oid. Op plaatjes van internet zou je dan daar een soort schroeiplek moet zien, maar niks hoor. Niets te zien. Daarnaast zijn het dunne draden in de stof geweven, dus koperdraden lostornen is sowieso eigenlijk onbegonnen werk. Heb het ergens geprobeerd, gewoon omdat het kan maar je beschadigd heel snel de draden. Ook in de stekkers en kabels naar de mat toe geen afwijking gemeten. Dus toch maar het nieuw everwarmingselement geplaatst.

De stoel uit de auto is 10 minuten werk, voor de rest heb ik toch wel een paar uur nodig gehad, zo'n ErgoActiv stoel zit best ingewikkeld in elkaar met een module, electromotoren in het ruggedeelte, airbags :nailbiting: etc. En het weegt ook wel wat.
Dus geprobeerd hier en daar (stoffeerder) wat info op te halen :lezen: en dan gewoon beginnen. Het is niet mijn dagelijks werk maar wel te doen. Vond het wel een prutswerk, miste ook een speciale tang voor die ringetjes. Waterpomp of combi doet het ook maar schiet erg gemakkelijk weg.:banghead:

Maar goed, gelukt.:yeehaa:en daar gaat het om.

En nu zit ik er weer wampjes bij, best fijn 's ochtend. :jaja:
 
Bovenaan Onderaan