Erg vervuilde velgen

Niels83

Forumguru
Hallo,

Ik heb voor een habbekrats 4 lm velgen op de kop getikt met nagenoeg nwe winterbanden.

Nu zijn de velgen wel erg smerig. Heb ze mee genomen naar een spuit cabine alle programma's er op los gelaten incl velgen reiniger en zelf meegebrachte mequires all clean+ ( die + doet het hem natuurlijk).

Maar het effect is dat er aan de binnenkant iets van vuil af is, aan de buitenkant blijven er zwarte plakken troep op zitten, en de binnenkant allemaal stukje teer etc.

Nu kreeg ik de tip ze eens in te zeepen met st marc, maar dat lijkt me wel wat agressief.

Iemand een tip om ze net wat beter te krijgen? Het zijn winterwielen dus ze hoeven niet super te zijn.
 

EdK

Forumguru
Al eens een doek met wasbenzine geprobeerd ?
Zou niet zo kunnen wezen dat de vorige eigenaar ze ooit met blanke tectiel heeft behandeld ?
In iedergeval moet je met wasbenzine de teer plekken zo en zo kunnen verwijderen.
 

TurboBooster

Forumguru
Teervlekken met wasbenzine verwijderen. Met Dasty te koop bij de wibra wassen en naspoelen met water.
Daarna met een goede harde wax de velgen in de wax zetten.
Het voordeel hiervan is dat ze na het winterseizoen veel gemakkelijker zijn schoon te maken.
 

Cordoba

Forumguru
Teer inderdaad met wasbenzine, de oude vliegroest (van de remschijven) kun je het beste óf met Monello Nonferro óf met Iron X van Carpro behandelen, en zonodig herhalen.
 

Niels83

Forumguru
De meeste van jullie berichten kwamen na mijn poging

Ik heb net dasty de binnenkant een stuk schoner gekregen, de buitenkant helemaal niet. Maar nu de velgen er onder zitten blijken ze wel echt heel lelijk te staan. Dus besloten ze 2 jaar te mishandelen tot de banden op zijn en dan gewoon weer een ander setje te kopen.
 

Octavia1.6i

Forumguru
Mocht je het nog schoon willen maken, of in de toekomst voor zomervelgen willen doen:
1. Monello Non-Ferro, inspuiten, wassen, heractiveren en wassen om remstof en vliegroest te verwijderen
2. Ontvetten
3. Kleien om de hardnekkige teer- en asfaltresten te verwijderen
4. Wassen en ontvetten
5. Oppoetsen
6. Waxen
 

Cordoba

Forumguru
Overigens is Dasty ongeveer even agressief als St.Marc. Hopelijk heb je de velgen na de Dasty-actie goed nagespoeld, of bij voorkeur even ondergedompeld om alle restanten Dasty kwijt te raken, dan nog een keer met gewone shampoo doen en naspoelen met water, en in de wax zetten, dan is de kans op corrosie minimaal.
 

PizzaPieter

Forumguru
Het antwoord van @JeSko op mijn vraag was voor mij wat onduidelijk, @Octavia1.6i

Ik vroeg namelijk of het geen kwaad kan als het erna goed afgespoeld wordt.
Het antwoord begon met 'correct', hetgeen zou betekenen dat het kan, mits goed afgespoeld.

Better safe than sorry, zeg maar
 

Octavia1.6i

Forumguru
Ik zou überhaupt de Dasty ver weg bij je auto houden. Er zijn tal van - helemaal niet dure - ontwikkelde producten speciaal voor de auto die gewoon veilig zijn.
 

MaxN

Donateur
Dasty is een goede ontvetter, maar voor je velgen ben je wat anders nodig om de remstof te verwijderen. Hier vindt je een voorbeeld van wat er te krijgen is. Keuze is reuze en de prijs kan net zo, maar is zeker niet nodig.
Ik gebruik het niet bij elke wasbeurt, maar dat is een keus die iedereen zelf kan en mag maken.
 
Bovenaan Onderaan