ERG klep toe laten schrijven dan roetfiltertrobbels en nu wagen in noodloop

frank4

Nieuw lid
Hoi

Ik had al maanden dat de wagen in noodloop ging maar na herstarten was dit weer weken zelfs maanden weer weg.
Verleden maand werd het echter vaker veel vaker dat dit gebeurde dus de ERG klep laten toeschrijven.
Nu ging het lampje van de roetfilter branden dus een 50 KM autostrade zodat die werd geregenereeert.
Helaas na nog geen 500 KM weer.
Gisteren weer dat lampje had geen tijd om een grotere rit te gaan doen vanmorgen een afspraak bij de familie dus namiddag gaan rijden.
Na een 15 minuten sprong de noodloop op dus denk ik dat er iets goed mis is nu.
Is dit nu de EGR klep de roetfilter??
Heb een kennis die me dit wel wil repareren maar wat gaat zoiets kostten?
En is dit te doen zo ja wat moet dan zeker allemaal vervangen worden?
Het gaat over een roomster 1600 diesel uit 2011 118.000 km

Alvast bedankt voor het meedenken
Mvg Frank
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Wat dat gaat kosten kan je beter aan je kennis vragen die het voor je wilt repareren.

Heb je de auto al uit laten lezen?

Welkom trouwens!
 

Vmax

Lid
EGR laten toeschrijven of weg laten schrijven??? wegschrijven kan NIET bij iedere motor (ff navragen)
 

frank4

Nieuw lid
toeschrijven denk ik dan,was bij een bedrijf die dat doen deden dat ook bij de vw van schoonzoon die een zelfde motor in zijn wagen heeft.
toen hebben ze 'm uitgelezen was toen de EGR klep


ik vroeg na wat er allemaal vervangen moest en eventueel kostten omdat tja je weet maar nooit he.
ben een complete leek in die dingen vandaar.

mvg
 

DJSmiley

Actief lid
18.000km voor een auto uit 2011? Ik neem aan dat je 180k bedoeld?

Als je 18k in 7 jaar gereden hebt kan ik me ook wel zo voorstellen dat t roetfilter inmiddels vol zit, dan heeft ie eigenlijk nooit de kans gehad om fatsoenlijk schoon te branden.
 

Skotavia3

Senior Member
Als je de EGR laat weg of toeschrijven, hoe je het ook noemt, heeft het dan effect voor het roetfilter? is deze eerder vol?
 

Vmax

Lid
Als je de EGR laat weg of toeschrijven, hoe je het ook noemt, heeft het dan effect voor het roetfilter? is deze eerder vol?
ja er zijn motoren waarbij de egrklep gedeeltelijk moet blijven werken om het roetfilter te laten regeneren. Men moet hier eens ophouden om altijd maar te roepen dat ie zomaar dicht kan. ff navragen bij goede tuner
 

Arjann

Forumguru
Bij mijn 2.0tdi cr van 2012 geen problemen met een weggeschreven egr, maar er zijn inderdaad motoren waarbij het roetfilter het niet fijn vind als de egr dicht staat en niks meer doet.
 

oco1979

Forumguru
Als ik het goed lees ging de wagen al in "noodloop" voor je de egr hebt laten wegschrijven ?

Zomaar de egr laten dicht zetten,zonder dat je weet wat de oorzaak is van de noodloop is niet echt slim.

Bij de 1.6tdi motoren kan de EGR-klep 100 procent dicht gezet worden *

"MAAR" deze zal bij het regeneratieproces, leeg branden van de roetfilter de mogelijkheid moeten hebben om open te gaan.

Meeste tuner's doen het op deze wijze om geen probleem met roetfilter te hebben.

Want als je een geforceerde regeneratie moet doen controleerd die de werking van de egr, dus veronderstel ik dat deze ook bij normaal regeneratieproces ook doe.

Is dat toevallig na een ontsjoemelsoftware dat je problemen hebt gekregen ?

EGR-klep kan inwendig afgebroken zijn en dat zal met het dicht zetten,softwarematig niet opgelost zijn.
Want dan is het te zien in welke stand de klep sta.

Mogelijks is er een probleem in het regeneratieproces :

-Temperatuur koelwatersensor niet oké
-egr defect
-druksensor voor/na de roetfilter verstopt/defect
- druksensorklep defect.
- ........
 

frank4

Nieuw lid
de wagen ging af en toe in noodloop maar op moment van toeschrijven was dit niet zo.
en nee die sjoemelsoftware update heb ik niet laten doen

schoonzoon heeft de zelfde motor in zijn VW en die heeft gelukkig geen problemen.
wagen is paar keer uitgelezen geweest en kreeg steeds te horen dat het de EGR klep was,maar omdat dit maar eens om de 6 weken een paar keer kwam er toen niks mee gedaan.
had dit ook in de skoda garage aangegeven waarop ik te horen kreeg tja soms trekt dit vanzelf weer weg als het maar zo een enkele keer voorkomt.
maja hoe nu verder
een wagen uit 2011 grof zegde een garge dat dir meer dan 2000 euro ging kostten of dit dan nog haalbaar is en hoelang gaat dit dan goed?
rij sinds 6 maand ook kleinere stukjes bedoel maar te zeggen.
 

Arjann

Forumguru
Het lampje wat nu brandt is het roetfilter lampje toch?
En is de auto auto uitgelezen en heb je de foutcode?
Samengevat: je had een EGR storing, je hebt de EGR laten wegschrijven. Na een tijd ging het roetfilter lampje branden. Je hebt toen 50 km gereden,lampje ging uit. Daarna is na 500 km wéér het roetfilterlampje gaan branden én auto ging in noodloop (met brandend gloeispiraaltje??)
 

frank4

Nieuw lid
het roetfilterlampje brand en dan de 2 lampjes net gelijk voorheen bij de EGR fout.
krijg nu ook 2 maal tegelijk een melding een van de roetfilter en een gelijk toen bij de egr klep
heb wagen in de skoda garage en bij degene die de klep toeschreef laten uitlezen.
beiden zeiden de EGR klep
is dit nog enigzins op te lossen?

mvg Frank
 

frank4

Nieuw lid
die kennis heeft een oplossing roetfilter openslijpen en zuivermaken dan terug lassen
kan dit wel? als die de roetfilter maar niet leeghaalt katalysator verwijderd bedoel ik dat zien ze dan op de keuring toch.
 

Vmax

Lid
die kennis heeft een oplossing roetfilter openslijpen en zuivermaken dan terug lassen
kan dit wel? als die de roetfilter maar niet leeghaalt katalysator verwijderd bedoel ik dat zien ze dan op de keuring toch.
hij mag hem eruit halen is in ned. verplicht vanaf bj 2012
 

Arjann

Forumguru
Als je het roetfilter leeg laat halen dan moet hij wel in de software weggeschreven worden!
 

frank4

Nieuw lid
oke maar dat kan en is op de keuring niet te zien dan?
niet dat ik daar er trobbels mee krijg
 
Bovenaan Onderaan