EPC

Eduardo

Forumguru
hallo Fabia rijders,

Sinds kort heeft de Fabia Combi van mijn vrouw last van schokken tijdens accelereren.
De Fabia heeft een 1.2TSI motor.
Vanmiddag een wat langere rit gemaakt om hem flink warm te rijden.
Bij flink accelereren deed het probleem van schokken weer voor.
Bij flink door accelereren ging zelfs het EPC lampje branden waarbij de motor op 3 cilinders ging lopen.
Na contact uit en aanzetten gaat het EPC-lampje weer uit.
Het lijkt m.i. op een ontstekingsprobleem waarbij ik kan aangeven dat de bougies 2500 km geleden zijn vernieuwd.

Mijn vraag:
Wie heeft er ervaren met deze storing en hoe is het op te lossen ??

Vr.groet, Eduardo
 

Arjann

Forumguru
Zal wel een bougiekabel zijn, gaan vaker stuk bij de 1.2 tsi. Ja, met uitlezen staat er welke cilinder er overslag heeft gehad. Als ze nog van het eerste type zijn is het beter om ze gelijk alle 4 te vervangen.
 

EdZ

Donateur
Probleem had ik ook met mijn RR 1.2TSI uit 2010. Bougiekabel 3e cylinder. En als je bougies kortgeleden zijn vervangen dan is de kabel los geweest. Schijnt dat die van de 3e cylinder nogal wat te lijden heeft omdat hij dicht bij het uitlaatspruitstuk zit.
 

Huibert

Forumguru
Nee, bij weinig gas is de druk in de cilinder aan het eind van de compressieslag, moment van vonken, een stuk lager dan bij volgas. En hoe hoger de druk hoe hoger de spanning moet zijn voordat er een vonk ontstaat. En bij een hogere spanning heb je dus eerder last van een doorslag bij een slechte bobine of kabel.
 

EdZ

Donateur
Dat was bij mij het gedrag ook. Stationair gewoon draaien, bij gas geven viel een cylinder weg. Denk dat je voor een paar tientjes klaar bent.
 

Eduardo

Forumguru
Tnx EdZ. Heb inmiddels een set nieuwe bougiekabels liggen. We gaan ze monteren als die vervelende gure oostenwind is gaan liggen......
 

Arjann

Forumguru
Klopt, maar als je de kabels van 2 cilinders even had gewisseld en het probleem was mee verplaatst dan had je het zeker geweten ;). Zo niet, dan weet je dat het niet aan de kabel ligt.
Maargoed, ik hoop dat je het met je nieuwe set kabels opgelost krijgt :thumbsup:
 

Eduardo

Forumguru
Hoe had ik dan kunnen constateren of het probleem was mee verplaatst.
Ik heb geen meetapparatuur tot mijn beschikking.
 

Eduardo

Forumguru
Alleen niet boos worden als het toch wat anders is

Ben met het goedkoopste begonnen, dus nieuwe bougiekabels gemonteerd.
Helaas was daarmee het probleem niet opgelost.
Vanochtend de Fabia laten uitlezen. Blijkt dus toch de bobine te zijn.
Goedkoopste imitatie-bobine bij de garage bleek € 85 te zijn.
Heb nu via mister-auto een originele Bosch voor € 68
Alleen nu nog een weekje geduld hebben....
Ik neem aan dat het verwisselen van die bobine voor een hobby'ist te doen moet zijn....
 

EdZ

Donateur
Jammer. Aan de andere kant: bougiekabels na lange tijd lostrekken levert nog wel eens problemen op (met een Focus en huidige Roomster gehad) dus weet je zeker dat die nu goed zijn. Bobine lijkt wel een VW kwaaltje te zijn. Heb ik vervangen bij m'n toenmalige Vento en vorige Roomster.
 
Bovenaan Onderaan