Enyaq Coupé (V)RS

Neusie

Actief lid
Na bijna 3jr Kodiaq Sportline vandaag een Enyaq Coupé RS besteld. Tja we gaan vergroenen op de zaak. Stukje ruimte inleveren, maar wel prachtig interieur er voor terug, al mag ik nu ook niet klagen. Nu wachten tot wsl augustus en we gaan het beleven. Alhoewel ik de Mamba Green wel had gedurfd, is het toch maar een Graphite Grey geworden.

Iemand nog tips en tricks, do’s and don’t? Ben nieuw op elektrisch vlak
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ook van Kodiaq naar Coupe RS.
Volgens de garage levering eind juni.
Ben ook heel erg benieuwd wat het uiteindelijke trekgewicht gaat worden. In het buitenland 1400KG maar in NL hebben ze het over 1200KG. Want RDW rekent met 12% helling en in het buitenland rekenen ze met 8 en 12%. De bepaling blijft raar gezien er lichtere en minder krachtige EV’s zijn die 1500KG mogen trekken.

Hoe dan ook kan niet wachten om hem op te halen.


3D8EF697-EDE0-447E-B250-1AE7B6F1F9FD.jpeg
 

leon-cupra

Forumguru
@rigte proficiat met de coupé RS. Is de levertermijn effectief zo kort? Bij mijn partner op haar werk hebben ze nog heel veel wagens in bestelling staan met een diesel/benzine-motor en de levertermijnen lopen zo hard op dat het fiscaal gezien (in BE) niet meer interessant wordt. De optie werd geopperd om toch vervroegd elektrisch te gaan rijden. Eniaq kwam ter sprake om de bestelde wagens voor te veranderen .. zo een coupé mogen ze onmiddellijk voor de deur zetten .. de gewone :nono:
 
Het lijkt dat Skoda de RS snel op de weg wil hebben ter promotie van de coupé. Ik heb hem 3 weken geleden besteld en levering staat nog steeds op eind juni.
Ik weet niet hoe het in BE zal zijn en de gewone coupé is bestelbaar vanaf juli. Levertijd onbekend.
 

leon-cupra

Forumguru
In BE geen van beide blijkbaar al te bestellen … zal nog af te wachten zijn. Fleetmanager heeft volgende week een gesprek met skoda. Eens benieuwd wat het gaat worden .. ze sprak van de bestelde Passat voor mijn partner pas eind volgend jaar :banghead:
 

Neusie

Actief lid
De mijne inmiddels ook uitgesteld tot eind oktober, de zoveelste uitstelling :nono:.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na hem in april bij de dealer te hebben gezien en na de proefrit in juni, vorige week de RS coupe besteld, en is een door de dealer bestelde auto (wel wat extra fabrieksopties toegevoegd) en komt als het goed is eind september bij de dealer zodat ik nog voor de verhoging van 1 oktober geleverd krijgt (levering wel pas in oktober). Maar als ik hier de levertijden zie en lees op FB hoop ik dat het echt zo is...
 
Laatst bewerkt:

Neusie

Actief lid
Ja die info had ik ook. In april al besteld. Zou eerst mid juli komen, toen eind augustus, wordt nu al eind oktober. Prijsverhoging ga ik zeker niet accepteren. Want de belofte ‘komt zeker voor 1 oktober’ is te vaak uitgesproken. Is niet anders dan gewoon afwachten.
 

Rallye

Forumguru
Ja die info had ik ook. In april al besteld. Zou eerst mid juli komen, toen eind augustus, wordt nu al eind oktober. Prijsverhoging ga ik zeker niet accepteren. Want de belofte ‘komt zeker voor 1 oktober’ is te vaak uitgesproken. Is niet anders dan gewoon afwachten.
Ik denk dat je voor iets anders getekend hebt……
 

sitechris

Donateur
Ik heb de Enyaq RS Coupé recent gereden. Hele fijne cruiser voor op de snelweg, daar is auto comfortabel, stil en vlot. Maar het is geen RS. Auto is hooguit een RS-line. Het is gewoon niet een sportieve auto. Veel te zwaar en ook de motor mist gewoon 'oempf' voor de leuk. 299 pk lijkt veel, maar bij een dergelijke zware auto valt het altijd een beetje tegen. Dan heb je eigenlijk 400 pk nodig om die lekkere duw in je rug te voelen. Daarnaast is het absoluut geen emotionele of snelle auto. Hooguit vlot. RS-line dus. Hetzelfde geldt overigens ook 1 op 1 voor de ID.5 GTX. Die rijdt eigenlijk exact hetzelfde als de Enyaq RS. Er zit gewoon nauwelijks onderscheid tussen die auto's. De RS aankleding is overigens best leuk (stoelen, zwart dakhemeltje etc) en ook qua uiterlijk (voorkant) ziet het er leuk uit. Achterkant vind ik persoonlijk wat minder.

Wat me wel opvalt is is dat de Enyaq coupé heel erg duur is en dat de RS qua prijs relatief gunstig is. De minder heftige sportversie kost exact hetzelfde. Dat is best gek en dat maakt de RS relatief gezien een koopje. Maar dat je voor een simpele Sport met 200 pk al 58k kwijt bent (of voor businessline plus 57k) is echt wel bizar te noemen.
 
Laatst bewerkt:

BramBam

Forumguru
Wat me wel opvalt is is dat de Enyaq coupé heel erg duur is en dat de RS qua prijs relatief gunstig is. De minder heftige sportversie kost exact hetzelfde. Dat is best gek en dat maakt de RS relatief gezien een koopje. Maar dat je voor een simpele Sport met 200 pk al 58k kwijt bent (of voor businessline plus 57k) is echt wel bizar te noemen.

Begrijp van mijn Skoda dealer dat nieuwe RS prijslijst onderweg is. Nu nieuwe Coupé RS bestellen is ca. €5000,- prijsverhoging.
 

Duijzer

Donateur
Afgezien van de prijs vind ik dat Skoda het RS label uitholt door dat op een auto te plakken die gewoon niet sportief is. Vlot, ja. Er goed uitzien, ja. Maar geen RS. Ik ben bang dat dat met het uitfaseren van verbrandingsmotoren ook niet meer terug komt. Een RS is emotie. Snelheid, wegligging, gevoel. En daar is een snelle electrocar gewoon te zwaar voor. Een Tesla performance is echt snel, maar ik krijg er geen glimlach bij.
Voor mij is een RS een snelle, praktische auto waar je je gezin in kan vervoeren maar ook eens een uurtje plezier in het rijden kunt hebben. Door de hoge opbouw en het hoge gewicht is een Eniaq die ondanks dat hij verlaagd is nog steeds hoog op z’n poten staat en maximaal 180 km/uur kan een RS onwaardig.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat, @Duijzer hebben ze ook ooit gezegd over diesel RS'en ;).
Maar ik ben 't wel met je eens hoor, dit worden auto's van tegen 2,5 ton, en dan is er van 'lekker sturen' weinig sprake meer.
Die topsnelheid daarentegen, is (denk ik) op termijn niet heel interessant meer (waar kan het dan nog?).
 
Bovenaan Onderaan