Enkele vraagjes

vw125

Forumguru
Hallo ik heb een tweetal kleine vraagjes voor de autotechniekers onder ons, zal de vragen eerst hier stellen en blijken ze een negatief resultaat te hebben ga ik verder tot de dealer.Kunne mss een beetje belachelijk overkomen maar heb liever zekerheid dan er zo met blijven te rijden.
Vraag1 : Als ik lichtjes afrem dan hoor ik een kleine klak op mijn remschijven, zijn dit de blokjes die ik hoor dichtgaan op de schijven of is dit iets anders?
Heb dit bij mijn vorige wagen nooit ni gehoord en (of ) nooit ni op gelet.

Vraag2 : Als ik men airco gebruik met dit warme weer en laat hem een tijdje stationair draaien dan ligt er onder mijn wagen een klein plasje water is dit normaal of niet?
Heb al van verschillende personen met airco gehoord dat dit condens is en dat dit normaal is.
Sorry voor de mss stomme vragen maar wou het toch ff weten.
Alvast bedankt /forum/images/graemlins/wink.gif

Grtz vw125
 

Joeri

Actief lid
1: is mij nooit opgevallen, maar de blokjes die op de remschijven terecht komen mag je (kan je?) niet horen. Hoor je die klak altijd of alleen bij, bijvoorbeeld, na een nachtje stilstaan?

2: perfect normaal, is condenswater en er is een specifieke afvoer voor onder de auto.
 

vw125

Forumguru
@ Joeri; ik hoor die klak regelmatig op eender welke tijdstippen, kan mss iets anders zijn ook ik zou het echt ni weten.Is wel enkel als ik de eerste maal zachtjes op de rem druk de tweede maal is de klak dan ook weg.Is niet voor te zeggen dat het een oorverdovend geluid is want als ik men radio aanheb hoor ik het ook ni.

Grtz vw125
 

Beker

Actief lid
@vw125,

Wat ik mij kan bedenken is het volgende:

1) na een tijdje stilstaan (bij regen is 2 dagen al voldoende) vormt zich altijd een beetje roest op de remschijf. Als je de eerste keer remt dan is de schijf dus niet mooi vlak maar licht er een laagje op. Je hoort dan een krassend geluid. Zeker bij licht remmen.

2) jij noemt het echter een klak. Als dit uit de richting van de wielen komt dan zou dit het volgende kunnen zijn. Om de remschijf van een auto zit een remklauw met daarin remblokjes. Deze blokjes kunnen slijten en worden dus steeds iets dunner. Om nou te voorkomen dat je niet steeds je pedaal iets verder moet intrappen zitten de blokjes niet vast in deze klauw maar ze kunnen (al is het maar een paar mm) zweven. Wat ik mij kan voorstellen is dat voor dat je remt de blokjes eigenlijk los tussen de klauw en de schijf zetten. Doordat je zachjes remt (de klauw duwt nu de blokjes aan beide kanten tegen de schijf, alle speling is dus weg) worden de blokjes weer tegen de klauw gedrukt en hier zou dat geluid dan vandaan kunnen komen. Deze blokjes trillen dan weer langzaam terug, wat zou kunnen verklaren dat je de tweede keer niets hoort (ze zitten nog tegen de klauw aan). Ik heb deze theorie omdat ik zelf een oude motor heb gereviseerd en daarbij best wel wat te stellen heb gehad met de voorrem (die op dezelfde manier werkt).
Ik doe er een fototje bij die ik even snel op het net heb opgezocht, dat geeft een beeld bij het verhaal. Op de voorgrond zie je de klauw, dan het blokje en dan de schijf.

Overigens als de klak niet van de wielen komt maar bijvoorbeeld van de pedalen dan gaat dit verhaal natuurlijk niet op. Op het gebied van remmen zou ik overigens altijd zeggen, bij twijfel langs de dealer.
 

Bijlagen

  • 6804-Remklauw2.jpg
    6804-Remklauw2.jpg
    85,3 KB · Weergaven: 31

vw125

Forumguru
@Beker; Dit was ook mijn eerste gedachte, nu ik jou info hier lees ga ik meer geloven dat dit de oorzaak is.
Bedankt voor de moeite die je voor mij gedaan hebt om deze info hier neer te typen /forum/images/graemlins/wink.gif.
Maar ik ga wel jou raad volgen en maandag eens lang de dealer gaan.
Met vriendelijke groeten
vw125
 

Deje

Lid
Mijn vorige auto (Golf IV Variant TDI) deed het zelfde als ik na het achteruitrijden weer vooruit reed en voor de eerste keer remde..... /forum/images/graemlins/shocked.gif
 

Beker

Actief lid
Nu ik het verhaal van DJ lees: Blijkbaar zijn de blokjes dan net iets kleiner dan klauw worden ze bij zachtjes remmen met de draairichting van de schijf meegetrokken tot ze worden tegengehouden.
 
Bovenaan Onderaan