Engine fault: workshop.

Een paar weken terug heeft de auto een check engine lampje gekregen, dit lampje knipperde soms, soms bleef het branden en soms was het uit. Daarnaast komt er bij het knipperen van de engine light ook de EPC lamp. Nadat deze aangaat, is de motor aan het schokken. We hebben het een keer laten uitlezen en het wees op de bougies en bobines. Alles is vervangen, en voor een km of 20 ging alles goed, totdat de check engine+ EPC weer aanging. Motor uitlezen geeft weer bougie+bobine aan. Weet iemand misschien wat er aan de hand kan zijn?
 

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen hier waarderen t als je je even voorstelt in de Meet & Greet!

Dit kan werkelijk van alles zijn, MIL + EPC is een standaars combinatie die naar iets in de powertrain wijst. Om te beginnen: welke motor hebben we t over? En heb je de foutcode (meestal 5 getallen, of een P met 4 getallen) gevraagd toen je m uit liet lezen? Zonder die foutcode komen wij ook niet heel ver.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Aha, het 'bekende' euvel.

Zeker weten dat de kabels op de bougies er goed/stevig inzitten? Want dat is ook een dingetje... alles is nieuw en dan toch weer dezelfde fout...
 
We zijn na het vervangen bij een andere garage langsgeweest en daar zeiden ze van wel. Computer is ook gereset en toen deed ie het weer voor km of 20 normaal. Buiten de ESP rijdt hij perfect
 
Laatst bewerkt door een moderator:
........... Om te beginnen: welke motor hebben we t over? En heb je de foutcode (meestal 5 getallen, of een P met 4 getallen) gevraagd toen je m uit liet lezen? Zonder die foutcode komen wij ook niet heel ver.
Het gaat om een skoda octavia 1.4 TSI uit 2010. De monteur zei alleen dat er een storing was met de bougies en heeft die daarna vervangen. Ik heb helaas niet nagevraagd over wat voor foutcode het gaat, en heb zelf (nog) geen OBD2 reader thuis
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
De 1.4 TSI heeft penbobines en geen blokbobine met kabels. De kabels willen nog wel eens loszitten, bij de penbobines gebeurt dat beduidend minder vaak.
Ik zou één van beide garages nog eens bellen om de foutcode te vragen. Anders blijft t voor ons ook erg gokken.
Hebben ze álle bobines en bougies vervangen? Want als de foutcode naar één specifieke cylinder wijst, dan is dat behoorlijke overkill. Er zijn genoeg garages die altijd alle bobines vervangen, maar dat is nergens voor nodig (behalve voor de omzet).
 
Onnodig citaat
Ze hebben inderdaad alle bobines vervangen. Persoonlijk denk ik dat het iets met een sensor of iets is, omdat de auto voor de rest perfect rijdt, en alleen schokt als het EPC lampje aangaat. Na de auto uit te zetten en weer op te starten is het weg en rijdt hij weer perfect
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan