Energie zuinige banden

Energie banden onzin

  • Ja, want.....

    Stemmen: 2 25,0%
  • Nee, want.....

    Stemmen: 4 50,0%
  • Weet ik eigenlijk niet

    Stemmen: 2 25,0%

  • Totaal aantal stemmers
    8

dj.verhulst

Forumguru
ik heb recent deze 4x banden gemonteerd https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-...rd&Label=A-A-70-2&details=Ordern&typ=R-326773

moet zeggen dat het wel lijkt dat het verbruik lager lijkt, als het 5 C verbruikt ie nu net zoveel als het 10 a 15 C dus makkelijk boven de 1 op 20 anders 1 op 18 a 19 met overwgend snelweg werk.

dus zaterdag veel snelweg en dan over de hele dag 1 op 21,6 rijden wat ik anders alleen voor elkaar krijg als het aanzienlijk warmer en de omstandigheden gunstig zijn. en heb ook een stuk behoorlijk door gereden 130 ipv 100 a 105 km p/u

ik probeer de actuele verbruik rond de 1 op 20 te krijgen en kan nu 3 a 5 km harder rijden, of naar de 1 op 22 a 23

heb al eerder Michelin energie saver gehad maar de weglegging was wel iets minder, maar nu merk ik eigenlijk geen verschil met de oude premiumcontact 5 de energie savers zijn de nieuwste editie en alleen maar A voor regen en A verbruik, het lijkt wel of ze iets meer geluid maken maar dat valt niet echt op de Octavia is vrij stil.

nu moet ik natuurlijk een langere periode rijden om te kijken of het verbruik echt verbeterd, door de veranderingen rij ik meer in de stad dan eerst en dat heeft z'n effect op het verbruik.
en in de stad heb je weinig effect van een lagere rolweerstand.

heb een O3 1.2 TSI uit 2013
 

Cordoba

Forumguru
@dj.verhulst Je maakt een behoorlijke denkfout: in de stad heb je juist effect van een lagere rolweerstand! In de stad rij je met lagere snelheid, en moet je voornamelijk de rolweerstand overwinnen (de aerodynamica speelt nauwelijks mee bij dergelijke snelheden). Dat je in de stad meer afremt en optrekt, dat is een feit maar als je stilstaat maakt het soort banden helemaal niet uit, maar dat is maar een heel klein deel van je brandstofverbruik (wel een groot deel van de luchtvervuiling in de stad).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Er zijn altijd (te) veel variabelen aanwezig, zelfs bij exact hetzelfde traject.

Ook vergelijk je nu versleten banden van merk A met gloednieuwe van merk B. Waardoor je eigenlijk totaal geen test kan uitvoeren en al helemaal geen conclusies kunt maken.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Tzal well werken dat ze iets zuiniger zijn,maar kosten ook iets meer,dus is de vraag wanneer ben je meerprijs van aankoop terug gewonnen door minder verbruik.
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26 klopt, versleten banden geven altijd meer geluid, én door de iets kleinere rolomtrek lijken ze in versleten toestand iets zuiniger dan ze werkelijk zijn.

@oco1979 Is eigenlijk een vrij simpel rekensommetje. Zo'n 20 jaar terug al overgestapt op energiezuinige banden, die zo'n 5% brandstof zouden besparen. Na rekenen bleek de meerprijs van de banden ongeveer halverwege de levensduur terugverdiend te zijn (en de brandstofbesparing bleek redelijk te kloppen als ik het verbruik van eerdere jaren ging vergelijken met de energysavers).
 
Laatst bewerkt:

dj.verhulst

Forumguru
@dj.verhulst Je maakt een behoorlijke denkfout: in de stad heb je juist effect van een lagere rolweerstand! In de stad rij je met lagere snelheid, en moet je voornamelijk de rolweerstand overwinnen (de aerodynamica speelt nauwelijks mee bij dergelijke snelheden). Dat je in de stad meer afremt en optrekt, dat is een feit maar als je stilstaat maakt het soort banden helemaal niet uit, maar dat is maar een heel klein deel van je brandstofverbruik (wel een groot deel van de luchtvervuiling in de stad).

je heb gelijk bij lage snelheden <70 speelt aerodynamica geen rol maar rolweerstand is dan wel hoger t.o.v. de lucht weerstand maar de weerstand loopt maar geleidelijk op zie het figuur

Power-needed-to-counter-aerodynamic-drag-and-rolling-resistance20160808-15297-f2ne4a.jpg



de meer prijs viel wel mee, als ze langer meegaan dan de conti's dan heb ik al winst.

maar ik verwacht geen wonder dat ie ineens 1 op 25 gaat rijden, maar als ie een km verder per liter komt is dat gewoon mooi mee genomen
 

Cordoba

Forumguru
@dj.verhulst De trend van de grafiekjes die je geplaatst hebt klopt, alleen klopt de verhouding tussen rolweerstand en luchtweerstand niet: bij een normale auto is ergens in de buurt van 80-100 km/u even groot als de rolweerstand. Voor het gemak wordt de rolweerstand beschouwd als lineair, dus 2x zo hard rijden, dubbele rolweerstand, zodat de rolweerstand uiteindelijk per afgelegde km constant is (je legt tenslotte bij dubbele snelheid ook 2x zoveel km's af).
 
Bovenaan Onderaan