En nog een nieuwe Skoda rijder.

Al een tijdje lees is hier op het forum mee. Veel nuttige informatie te vinden over de diverse Skoda modellen en een actieve community, leuk.

Over mij, 45 jaar, samenwonend en drie dochters.

Sinds een kleine maand rijd ik in een Octavia III Combi. Het betreft nog net een model voor de facelift maar daar lig ik niet wakker van.

Het gaat verder om een Ambition Business uitvoering, 1.6tdi i.c.m. DSG in de kleur Brilliant Silver. Daarnaast nog het pluspakket.

Waarom de Octavia? Vooral om de achterbank. Die is ruim genoeg voor de dames en ik wil liever niet in een busje rijden. Daarnaast is de kofferruimte ook prima in orde. Ook even de Superb overwogen maar toch de Octavia genomen.

De eerste 4000km staan inmiddels op de teller en bevallen goed. Verbruik wordt al wat beter, zit inmiddels op (volgens de auto) 5.9l per 100km.

Naast veel positieve een aantal minder positieve zaken die mij op vallen:

- Bij achteruit rijden en remmen "bonkt" de rem. Dit gebeurt enkel de eerste keer remmen achteruit en daarna niet weer.
- Start-Stop is wel heel actief. Als ook maar even lijkt dat je gaat stoppen (filerijden oid) dan stopt hij best snel. Deze functie staat dan ook vaak uit. Zou hem graag standaard op uit willen hebben.
- Eén maal een storingsmelding op de app gehad maar vervolgens is nergens terug te vinden hoe, wat en waar. Melding is ook niet weer geweest.
- Irritant kleine brandstoftank.
- Kwam er pas later achter dat de Smart link achteraf apart geactiveerd moet worden. Op de Skoda site staat dit niet echt aangegeven en bij de dealer ook niet over gehad. Als ik het vooraf had geweten had ik het geprobeerd mee te onderhandelen.
- De voorste parkeersensoren registeren vrij laat (nog wel op tijd gelukkig) een object. Iets om rekening mee te houden.

Al met al geen wereldschokkende zaken gelukkig.

Kortom, ik verwacht de komende jaren met veel genoegen in deze auto te rijden en zal hier zo nu en dan ervaringen delen en informatie vragen.

Antera

Donateur
Van harte welkom op het forum en veel plezier met je auto. Omtrent jouw opmerkingen heb ik daarop wel wat opmerkingen :-)

- Bij achteruit rijden en remmen "bonkt" de rem. Dit gebeurt enkel de eerste keer remmen achteruit en daarna niet weer. Dit komt omdat alles zich dan achteruit moet zetten dat is net anders dan dat alles naar voren staat. Vermoedelijk remblokken en klauwen die zich dan even zetten
- Start-Stop is wel heel actief. Als ook maar even lijkt dat je gaat stoppen (filerijden oid) dan stopt hij best snel. Deze functie staat dan ook vaak uit. Zou hem graag standaard op uit willen hebben. Dit kan ik net als vele andere opties voor je regelen. Meer info pb of whatsapp
- Eén maal een storingsmelding op de app gehad maar vervolgens is nergens terug te vinden hoe, wat en waar. Melding is ook niet weer geweest. Niet je eigen druk om maken dan :-)
- Irritant kleine brandstoftank. Is niet klein alleen de meter wijkt af waardoor het lijkt dat hij al leeg is maar er nog meer dan 10 liter in zit. Is een standaard kwaal helaas.
- Kwam er pas later achter dat de Smart link achteraf apart geactiveerd moet worden. Op de Skoda site staat dit niet echt aangegeven en bij de dealer ook niet over gehad. Als ik het vooraf had geweten had ik het geprobeerd mee te onderhandelen.
- De voorste parkeersensoren registeren vrij laat (nog wel op tijd gelukkig) een object. Iets om rekening mee te houden. Kwestie van gewenning.

Bovenaan Onderaan